Ma már biztos hihetetlennek
tűnik, de mégis így volt: a nyolcvanas évek elején-derekán nem csak „szocialista
összeköttetésekkel”, protekcióval lehetett a magyar sajtóba
képregény-rajzolóként bekerülni. Akadt persze ilyen is – nevét borítsa a
feledés jótékony homálya – ám jómagam inkább külföldi tapasztalataimat
hasznosítva boldogultam. A munkáimból készült, gondosan összeválogatott portfólió,
a megcélzott lap profiljának megfelelő téma-kínálat egy jó bemutatkozó levéllel
többször csodát tett. Igaz, kellett hozzá nagy-nagy türelem is, hisz a megkeresett
szerkesztőségek közül a legtöbbtől elutasító válasz érkezett...
|
Katonapolitika, haditechnika, különleges alakulatok, hadtörténet, szórakoztatás - az Igaz Szó magazin a nyolcvanas évek derekán |
1984-ben sok, képregényt addig
(vagy akkor éppen) nem közlő lapnál próbálkoztam. Köztük volt az Igaz Szó, a
Magyar Néphadsereg havilapja is, mely a nyolcvanas évek elején alakult át
B/5-ös formátumban megjelenő, kísérőszínnel nyomott, s viszonylag igénytelen kivitelben, évente 24 alkalommal megjelenő újságból részben már színes oldalakkal készülő,
igazi havi magazinná. Előfelvételis sorállományú katonakoromban (1978-79) nem nagyon voltam oda érte – az
új magazint azonban olvasóként is szívesen forgattam. Barkovits István,
a főszerkesztő színvonalas lapot csinált: illő arányban szerepeltek benne a
katonapolitika, a külpolitika (ezeket a cikkeket a kor legkiválóbb külpolitikai
újságírói szállították), a haditechnika, a hadtörténet kérdései, s persze a
szórakoztatás.
|
Sarolta fejedelemasszony kicsit marveles felfogásban legelső, az Igaz Szóban megjelent képregény-oldalamról, 1985. január |
Hogy mivel sikerült Barkovits
alezredes érdeklődését felkeltenem, ma sem tudom, de a bemutatkozó levél és
mintacsomag után behívott a Kerepesi úti szerkesztőségbe. A Népstadiontól
nem messze „székeltek” a Néphadsereg kulturális intézményei: a Honvéd
Együttes, a filmstúdió s az udvar hátuljában, egy nagy épületben a
Zrínyi Kiadó könyv- és lapszerkesztőségei. Ennek egyik szárnyában kapott
helyet az Igaz Szó néhány szobája is. Munkáim megnyerték a főszerkesztő
tetszését, s az az ötletem is, hogy készítsünk Jókai Mór A magyar nemzet
története című könyvéből sorozatot. Egy lapszámba két lavírozott
technikával készülő képregény-oldal fért be, s kezdetben egy folytatásos,
mini-történetekben gondolkodtunk.
|
Egy botrányosan rossz oldalpár 1985 tavaszáról... Zórád eme zsengék alapján ítélte reménytelennek jövőmet a képregényben. Hát - innen csakugyan szép volt nyerni. |
Nagy lelkesedéssel, de bizony
igen-igen hiányos rajztudással fogtam neki a feladatnak. Voltak véletlenül
jobban sikerült rajzok, a legtöbb azonban reménytelenül el volt szúrva. Ki is
borították szegény
Zórádot rendesen – ezek alapján, mint többször
elregéltem, nem sok jövőt jósolt nekem a magyar képregényben…
Barkovits
alezredes mégsem rúgott ki páros lábbal, hanem már 1986-ra, a spanyol
polgárháború évfordulójára előre tekintve újabb képregénnyel bízott meg. A
felesége,
Vass Éva által még az ötvenes évek legvégén a
Pajtás számára
készült, akkor Zórád által megrajzolt képregényt,
A szív parancsára című
„spanyolos” elbeszélést szerette volna „feltámasztani”. Ennek történetét
másutt már elbeszéltem – s azt is, hogyan sikerült végül a 12 Zórád-oldal vonalról
vonalra történő átmásolásával immár legalább alapfokon megtanulnom a
képregény-rajzolást.
|
A
hírlapíró hírlap-ír. Ebben az esetben egy - elismerésre tényleg érdemes
- építő alakulat sikereiről kellett beszámolni, természetesen a KISZ-
és pártvezető megszólaltatásával. |
Mint előfelvételis, 78-79-ben Kalocsán,
a Forradalmi Ezredben töltöttem tizenegy emlékezetes hónapot. Az egyetem
befejeztével aktuálissá vált a maradék hát hónap letöltése – és itt bizony már jól jött a protekció. Barkovits alezredes elintézte, hogy ne valamilyen eldugott garnizonban keserítsem „sárgarigóként”
a bakák életét, hanem a lap szerkesztőségébe kerülhessek. Így is történt. Némi tiszti
kiképzés után 1985 őszén Budapestre vezényeltek, ahol a Néphadsereg a
Stefániával párhuzamos Zichy Géza utcából nyíló tiszti
szállodájában helyeztek el egy minden igényt kielégítő, remek szobában. Freész
Károllyal laktunk együtt, aki ugyancsak az Igaz Szó-ban töltötte
katonaidejét, s később (tragikusan korai háláig) a Népszabadság kiváló
szerkesztője, újságírója volt.
|
A Budavár visszavételének 300. évfordulójára emlékező képes cikksorozat egyik része |
Életemben először kerültem
„rendes” szerkesztőségbe, belső munkatársként. Akkor már nagyon sok napilapos-
és magazinos cikk állt mögöttem, s a rajzolás mellett (ami azért fő feladatom
maradt) élvezettel gyakoroltam az újságírói munka minden formáját. Jártam
riportozni, készítettem interjúkat s rám bízták a Buda
visszafoglalásának 300. évfordulóját köszöntő cikksorozat elkészítését is.
Ezeknek eredetije viszont nem maradt fenn, sőt, a költözések során a bekötött
lapszámok is elvesztek. E cikk megírásához felbecsülhetetlen segítséget kaptam Petren
Gábor barátomtól, a kiváló és rendkívül lelkiismeretes gyűjtőtől, aki az
illusztrációkul felhasznált oldalakat rendelkezésemre bocsátotta.
|
... s egy másik, immár a hadtörténet jegyében |
1985 decemberében elhunyt Oláh
István hadseregtábornok, honvédelmi miniszter. A csapatbeosztások minden
szintjét bejárt, remek szakmai felkészültségű vezetőt tisztelte, szerette a tisztikar. A Néphadsereg emlékére megjelent különszámának
összeállítására és kinyomtatására két napunk volt: először láttam, hogy működik
a katonai sajtó, ha lehetetlent kell megoldania. Sikerült. 1986 első heteit
nagyrészt otthon töltöttem a családdal, s dolgoztam az évi első
képregény-sorozaton, amely Hadifurfangok címmel a magyar hadtörténet
néhány emlékezetes hadicselének kívánt emléket állítani. A rajzok kicsit már
jobbak voltak talán, de határozottan kisebbek: lassan rájöttem, hogy a „lepedő”
méretben való gondolkodás a hiányosságokon nem segít, csak aránytalanul több
munkát jelent. Közben persze dolgoztam más történeteken is (sőt, ami azt
illeti: első sorban azokon…): ekkor készült el az első két Bucó-füzet.
|
Interjú Magyari Béla alezredessel, kiképzett űrhajóssal |
Közben a szerkesztőségben majdnem
mindenkivel sikerült jó szakmai és emberi kapcsolatba kerülni. A kivételt a
főszerkesztő-helyettes, a kicsit vonalas, körülményes Tóth Gyula jelentette,
aki – első sorban nyilván kivételezett, úri jó dolgom miatt - nem nagyon állhatott. Tőle is
sikerült azonban nagyon sokat tanulnom, mint ahogy a lap vérprofi tördelőszerkesztőjétől és
fotósaitól is. Egyenruhát csakugyan nem láttam ezekben a hónapokban – a
sajtótájékoztatókra, sőt, még a gyakorlatokra, katonai helyszínekre kizárólag
civilben jártunk. Az Egyesült Államokat megjárt, több nyelven jól beszélő emberként aztán
egyéb feladatokat is kaptam, de ezeknek már nem sok köze volt a képregényhez
vagy az újságíráshoz…
|
Egy a - nem túl sok - eredetiben is fennmaradt rajz közül |
Barkovitssal sokat
beszélgettünk, mesélt katonai és katona-újságírói pályájáról, sőt,
gyerekkoráról is. Elnézte nekem, hogy olyan klerikális reakciós-féle vagyok: az
egyetemi KISZ-szervezetből a nyolcvanas évek elején sokad magammal „kikoptam”,
az MSZMP-tagságig viszont, sok jelenlegi kormánypárti, fő-keresztény és fő-polgár
politikussal (no meg táblahurcoló híveik jelentős részével) szemben, sosem sikerült eljutnom.
Ő viszont tényleg, szívből utálta az egyházat… Kérlelésemre végül felfedte ennek okát. A katolikus iskolában, ahol még 1945 előtt tanulmányait
kezdte, rendszeresen molesztálták a gyerekeket. Paptanár osztályfőnökük csak úgy
tudott órát tartani, ha valamelyik tanulót a katedra takarásában maga mellé
állította, s közben a keze az épp aktuálisan áldozatul választott fiúcska
nadrágjában matatott. Érthető módon ez – kellő bosszúszomjjal párosulva –
örökre nyomot hagyott benne.
|
Az Igaz Szó mottója ez volt: Minden családban volt, van, vagy lesz katona. A nyolcvanas években már a hölgyek előtt is szélesebbre nyílt a pálya |
Jó tollú újságíró és tehetséges
író volt. A hatvanas évektől főként a katonáknak szánt gyűjteményes kötetekben
dolgozott szerkesztőként, szerzőként (sokak mellett például
Kuczka Péterrel,
Abody Bélával, Csoóri Sándorral), s a kultúra ápolása mellett főként
katonapolitikai cikkeket írt. Egy, könyv formában megjelent dokumentum-regényéről
tudok (ez volt az
Olajlégió), s néhány, az
Országos Széchenyi
Könyvtár gyűjteményében is fellelhető, a katonai élettel foglalkozó vékony
kötetéről.
|
... s egy másik eredeti, ezúttal a napóleoni háborúk korából |
Aminek másutt nem nagyon maradt nyoma, az az, hogy folytatásos
regényként írt kém- és kalandos történeteket is. Az egyik, még a hetvenes évek
legelején játszódó elhárítós regényéből elkészítettem a képregény-változat
forgatókönyvét, megvalósítására azonban végül nem került sor. A
Hadifurfangok
sorozat után viszont a
Nagy Októberi Forradalom 70. évfordulójának
tiszteletére
John Reed riportkönyve, a
Tíz nap, amely megrengette a
világot alapján újabb hat részes sorozatot készítettünk elő. Ezt már
leszerelésem után fejeztem be.
|
Katonapályám... |
87 tavaszán (hadnagyi
rendfokozattal) vissza
tétem a civil életbe. Katonakönyvembe a büszke „haditudósító” katonai
szakképzettség került, ilyen típusú szolgálataimra azonban már a
rendszerváltásig nem tartott igényt a Magyar Néphadsereg. A Világrengető
napok annak rendje és módja szerint lement az Igaz Szóban: ez lett
utolsó, ott megjelent történetem. Barkovits rövidesen nyugdíjba vonult, a katonai
havilapot aztán összevonták a Néphadsereg c. hetilappal, s az új
kiadvány már nem óhajtott képregényeket közölni. Barkovits István – ezt Freész
Karcsitól tudtam meg 93 körül – Zuglóban élte nyugdíjas napjait – halála
évének, esetleges örököseinek sajnos nem sikerült nyomára bukkannom. Hálával
tartozom neki, hisz azon túl, hogy az ő jóvoltából jelentek meg először
nyomtatásban képregényeim, szerkesztőként, újságíróként is sokat tanultam tőle. Emlékét őrizze köszönetem – s legyen tisztelgés az egykori magyar katonai sajtó, s annak megannyi nagyszerű munkatársa
előtt…
|
Az utolsó, az Igaz Szó számára készített képregény-oldal |