2014. szeptember 9., kedd

„Magas a hegy, nem is látják égbe nyúló tetejét” - a 60 éves magyar diafilm köszöntése


2014 szeptemberében ahogy arról ebben a cikkben olvashattokelindult a Képregény Kedvelők Klubjának Facebook-csoportja. Várunk mindenkit, aki a régi képregények, az aranykor magyar klasszikusai és a Képregény Kedvelők Klubjának rendezvényei iránt érdeklődik. Itt lehet jelentkezni: https://www.facebook.com/groups/1464336630521037/
 
 


Azt mondja a legnagyobb magyar dia-gyűjtő, Bíró Feri, hogy ismét divatba jöttek a diafilmek: a gyerekek és a szülők által leginkább kedvelt mesék tízezres példányszámban kelnek el, s borsos áruk ellenére – a legnépszerűbb, hipermodern darab még akciósan is közel 17 ezer forintba kerül – jól fogynak a diavetítők is. Pedig a filmeket sem mérik olcsó áron: az egykor 13-16 forintot kóstáló tekercsek ma (ezt magam is tapasztaltam, mikor a minap Artúr unokánknak egy nagy játék-kereskedésben trolibuszt szerettünk volna venni, s körbenéztem az üzletben) 1200-1400 forintot kóstálnak – többe kerülnek, mint a kosarakban halomban álló mese-DVD-k.

Valahogy így kezdődött... A kiskakas gyémánt fél krajcárja 1954-ben, még fekete-fehérben került a gyerekekhez. Rajzolói között ott volt Macskássy Gyula (1912-1971), a „magyar rajzfilm atyja” is. Az első időkben a képaláírások még nem nyomtatással készültek, egyszerűen írógéppel „kopogták le” a szövegeket
A boltokban kapható diák között vannak régi, örök kedvencek, mint Vackor, Pom-Pom, Boribon, Jancsi és Juliska, Sicc s a többiek, amiket már a hatvanas évek végén is vetítettek szüleink - s amit másfél évtizeddel később én is vetítettem a lányaimnak – s vannak új, modern művészi felfogásban készült alkotások. A régieket és újakat Artúrka egyformán imádja: az aktuális kedvencét (amit jól ismer a meséskönyvekből is)  formázó barna plüssállattal tér délutáni szunyókára és esti alvásra. Az is igaz viszont, hogy nem minden régi diafilm-klasszikus népszerűsége maradt töretlen: egykori kedvenceim, Zórád, Sebők, Korcsmáros kalandos, fiúknak szóló történetei már nem nagyon kellenek a mai gyerekeknek.

Boribon, a játékmackó egy alkalommal 1971-ben talált utat a diafilmhez. Az alkotó, Marék Veronika(sz. 1937) ma is aktív, Boribonon kívül Kippkoppal, a Kockásfülű Nyúllal is ő ajándékozta meg a gyerekeket.
A régi diafilmes mesék képi világa a mai gyerekektől sem egészen idegen – sőt. Örömmel látom, hogy gyermekkorunk sok kedves könyve (Sicc, Boribon, a Gőgös gúnár… és társai) új kiadásban ma is kapható. Az időtállóságba persze az is belejátszhat, hogy a hatvanas-hetvenes évek gyermekkönyv illusztrátorai közül sokan világszínvonalon dolgoztak – Németh István, a kiváló grafikusművészünk rajzai (sok képeskönyvet illusztrált, s sok diafilmet is készített - köztük olyan emlékezeteseket, mint a Nyuszi Kató lakodalma, a Cili cica a tejúton, a Két kis bocs meg a róka vagy a Róka Rudi-sorozat a kiválók közül is kiemelkedett. Alkotásai legtöbbje Bíró Feri Virtuális Diamúzeumában számtalan más kinccsel együtt ma a nyilvánosság számára is hozzáférhető.

Róka Rudi a hatvanas évek elejének kedvelt mesehőse volt, kalandjaival diafilmen és képeskönyvben gyakran találkozhattak az olvasók. Sikerét Németh István szép, rajzfilm-szerű (bár akvarell technikával készített) rajzainak s a bájos történeteknek köszönhette, melyek bár az állatok világáról szóltak, de a korabeli gyerekek mindennapjait mutatták be.
E mesék nem csak a rajzok miatt voltak varázslatosak, hanem mert legtöbbször varázsos szövegekhez készültek, varázsos meséket vagy meseverseket illusztráltak. Sicc „papája”, a fantasztikus tehetségű rímfaragó Kálmán Jenő (1885-1968), a gyermekversek koronázatlan királynője, Donászy Magda (1911-1988), a nagyszerű irodalmi szerkesztő és költő Székely Magda (1936-2007), s persze a magyar irodalom óriásai: Zelk Zoltán, Weöres Sándor csengő-bongó rímeit ugyan ki tudná, akár évtizedek múltán is elfelejteni? Sokszor egy-egy népszerű képeskönyvnek jelent meg a diafilm-változata – vagy épp fordítva. E klasszikusok egy része a könyv- és diafilm-kiadásban ma is kapható, miközben azért megjelentek napjaink új, izmos tehetségei is.

Mi Donászy Magda csengőbongó rímein nőttünk fel: az ő verseit szavaltuk az óvodában, de sokszor bizony még az általános iskolai ünnepségeken is. A Nyuszi Kató lakodalma kedves erdei idill – ma már sajnos nem szerepel a Diafilmgyártó kínálatában
Mindazonáltal a különbség, mondjuk Kálmán Jenő rímei s némely mai szerző között, ahogy mondani szokás: zongorázható. Nekem sokszor furák, de lehet, hogy a kicsinyek szeretik. Mint gyermekeknek is szerző ifjú irodalmárunk verseit, melyekből nem idéznék e helyütt, hangulatuk érzékeltetésére azonban álljon itt saját utánköltésem.

Kiskertemben, hajnalba’
Kitettem az asztalra
A notebookom
De jaj!
Elszállt.
A Facebookom.

A valóság belép a mesék világába, s hozza magával a mindennapok fogalmi rendszerét, eszközeit: ami a gyerekeket körbe veszi. Nem, mintha ez baj lenne, persze: a hatvanas-hetvenes évek diafilmjeiben, képeskönyveiben is a kor jelent meg: kiránduló, táborozó kisdobosok, úttörők, iskolai és otthoni hétköznapok, tárgyak, járművek, viseletek.

Győrffy Anna légiesen szép Hamupipőkéje azonban igen – s máig a legnépszerűbbek közé tartozik
S ez a sok ódivatú izé láthatóan a mai kicsiket egyáltalán nem zavarja. De miért is zavarná? Úgy, ahogy mi egykoron a királyfiért is izgulni tudtunk, ki kedveséért jövel hófehér paripán, holott lovat vagy arisztokratát (kiváltképp a kettőt egy helyen) akkoriban nem sokat láttunk, a mai gyerekek a mese kellékeként elfogadják a régi sparheltet, az energetikai követelményeket aligha kielégítő lakóházat, a környezetszennyező széntüzelést, az udvaron gömbölyű idomokkal pompázó Wartburgot vagy Moszkvicsot, s a kislányok hajában a furcsa izét, ami Anyu szerint a másli volt. A mesék világát a rajz csodákkal rendezte be. A sok remek grafikus közül talán a legtöbb, leghangulatosabb meseillusztrációt úgy a diafilm, mint a könyvkiadás számára Győrffy Anna (1915-2006) készítette - rajzai bájosak, kortalanok, mégis kifejeznek valamit a konszolidált békeidők naiv, zavartalan boldogságából. Közülük kettő (a Hamupipőke és a Hófehérke) ma is ott van diafilmek eladási toplistájának éllovasai között.

A valószínűleg a legnagyobb példányszámban megjelent gyermekkönyv-sorozat hősnője, Pöttyös Panni 1956-ban született meg – ma is töretlenül népszerű.
Számtalan könyvhöz készített rajzokat: köztük a legismertebb, új és új kiadást megért a Pöttyös Panni sorozat, melynek első kötete (Pötyös Panni a Balatonon) 1956-ban jelent meg. Az alakot a magyar ezotéria nagyasszonya, Szepes Mária (1908-2007) találta ki – róla az átlag olvasó évtizedeken át aligha sejtette, hogy azonos a misztikus ködbe burkolózott Vörös oroszlán írójával. Az irodalmi elnyomatás éveiben Panni legalább szép pénzt, s elismertséget hozott neki: ezzel a ténnyel viszont új rajongói, a Ráguel-sorozat és a Varázstükör olvasói nem nagyon tudnak mit kezdeni. Panni közel harminc év késéssel (1985) a diafilmig is eljutott, képregényhős azonban nem lett belőle sohasem – mint ahogy tudomásom szerint Győrffy Anna sem rajzolt soha képregényt. A diafilm és a képregény között azért jócskán volt „átjárás” az ötvenes és nyolcvanas évek között - Kiss Feri és Bíró Feri az elmúlt években a Képregény Kedvelők Klubjában többször is szenteltek egy-egy estét ezeknek az összefüggéseknek, sok olyan példát hozva, mikor egy-egy motívum a diából került át a képregénybe – vagy esetleg pont fordítva.

Sebők Imre nagyszerűen bánt a színekkel is, ám ezt megmutatni nem nagyon volt lehetősége – a kor kiadási gyakorlatából adódóan legtöbbször csak fekete-fehér rajzok elkészítésére kérték fel az illusztrátorokat. Az 1963-as Ben Hurban azonban a mester szinte tobzódhatott a mediterrán színvilágban...
S hogy miért nem fogynak jól az én gyerekkori kedvenceim, Zórád, Sebők, Friedrich Gábor, Benkő Sándor, Szemere Antal történetei? Ennek alighanem két, igen egyszerű oka van. Az ifjúsági irodalom olyan klasszikusai, amit mi még szívesen forgattunk (Winnetou, Cooper indiántörténetei vagy a történelmi kalandregények) maguk is kimentek a „divatból”: a mai tizenévesek, ha még olvasnak egyáltalán, a Harry Pottert keresik vagy a Trónok harcát, esetleg más, a tévéből, filmről ismert hősöket. Új-Lipótvárosban több gyermek- és ifjúsági könyvesbolt is van – köztük a jó értelemben híres-hírhedt Pagony, ahonnan Artúrka meséskönyveinek nagy része is származik. Látom a kirakatokban az új szerzőket és az új történeteket: köszönő viszonyban sincsenek már a Móra kiadó vagy a Minerva egykori kínálatával. Főként a lányoknak írt történetek választéka lep mindig meg – ezek a jobbnál jobb, róluk szóló, az ő világukban játszódó, az ő nyelvükön szóló sorozatok nagy szerepet játszottak abban, hogy két éve elment a kedvem saját manga-projektem folytatásától. 

A Szűcs Dani álma Zórád kedves úttörő-képregényeinek egyike volt: először 1955-ben, még fekete-fehérben, majd néhány évvel később már színesben is megjelent. E történeteknek már csak nosztalgikus értéke van: szerencsére Bíró Feri nagyszerű digitális diafilm-gyűjteményében ez is hozzáférhető.
A másik lényeges ok a vizualitás változása: a mai kamaszok már a „Disney-varázson”, HD minőségű filmeken cseperednek s mobiljukon ott az egész világ. Ezzel a gazdagsággal, a „régi” mesterek akvarelles-temperás forma- és színvilága már nem kelhet versenyre – mint a klasszikus magyar képregényen, a „figurás” -realista diákon is túllépett az idő. A születésének 60. évfordulóját az idén ünneplő diafilm azonban láthatóan örök, s a mai nem könnyű kiadói feltételek mellett sem ragadt meg a „retro-érdekesség” kategóriájában: hála a Diafilmgyártó Kft. (az egykori Diafilmgyártó Vállalat kiadói hagyományai folytatója) ügyes vezetésének, ma is folyamatosan kerülnek piacra új és új alkotások. Szeptember 20-án ezekkel találkozhat az érdeklődő közönség az Örökmozgóban.  Boldog születésnapot, további sikereket, magyar diafilm - a gyerekeknek, s a vénülő felnőtteknek mindig szüksége lesz rád!