2014. szeptember 28., vasárnap

Feltámadás után - a Mohács kommandó hősei visszatérnek




Mindig izgalommal megyek látogatóba Fazekas Attilához: egy képregény-rajongónak kevés felemelőbb érzés adatik meg annál, mint hogy az alkotó válla felett lesse meg az épp a rajzasztalon fekvő munkát, annak állását. Több, mint negyven éve csinálom ezt: 1973 decemberében Zórádnál kezdtem, Attilánál 87 körül vendégeskedtem először, s ha nem számítom, hogy közben kimaradt két évtized, a mulatság csakugyan közel folyamatos.  Az elmúlt években sok képregényét láttam így megszületni, többekről – Hunyadi, Jedi – cikket is sikerült írnom, így örömöm a többi rajongóval megoszthattam. Hasonló szándékkal érkeztem a mostani alkalommal is.

A rajzasztalon alakul a mese. Attila, mint mindig, rengeteg vázlatot, képbeállítás-próbát készít, mielőtt nekifog a rajzok kidolgozásának.
Attila szeptember elején költözött vissza Pestre a Balatonról, ahol ezt a nyarat is töltötte. Júniustól augusztusig, hacsak nincs valami extra sürgős munkája, nem rajzol: az egész évi hajtás után jött a jól megérdemelt pihenés. Így maradt ez akkor is, mikor formálisan már nyugdíjba vonult. No, nemcsak a munka önzetlenszeretete folytán - próbáljon valaki egy szabadfoglalkozású művész néhány tízezer forintos munkájából megélni. A megjelenési lehetőségek szűkülésével a jogdíjak is alig-alig csordogálnak –  az örömteli kivételt most a régi Rejtő-adaptáció, az Egy úr a pokolban is úr Cs. Horváth Tibor  által írt, az új kiadás számára Kiss Feri által megszerkesztett, s persze Téjlor által kiszínezett változata jelentette, mely a Kincsesben fog majd megjelenni. 2014 nyarán aztán elérkezett az a pillanat is, amikor Magyarország első számú képregénygrafikusa, az élő legenda, Fazekas is munka nélkül maradt. Pontosabban kiadói megrendelés nélkül, mert, mint látni fogjuk, világ életében aktív ember lévén, most is alkot, dolgozik.

A történet nyitóoldala. A cselekmény a nem oly távoli jövőben, a belgrádi erődben kezdődik. Itt folyik össze a Duna és a Száva, s itt folynak össze a cselekmény különböző idősíkon játszódó fő vonalai is. A kézből fotózott reprodukciók minőségéért elnézést kérek a Nyájas Olvasótól, de még én sem szkennerrel járok barátaimhoz látogatóba.
Mikor Petren Gábor barátomtól az egyik fórumon sok hónappal ez előtt először hallottam, hogy az egyik Nagyon Népszerű Napilap vasárnapi száma folytatásokban közölni kezdi a Hunyadit, nagyon megörültem. Nem igaz ugyanis, hogy a képregény, ami Magyarországon eredetileg sajtóműfajként indult, egészen kikopott volna az újságokból. Sok országos és helyi lap közöl még képregényeket – csak éppen nem magyar rajzolótól, szerzőtől valót, hanem főként amerikait, mindenek előtt az elnyűhetetlen Garfield kalandjait. Szép gesztus, gondoltam, hogy a Nagyon Népszerű a Korcsmáros-Rejtő újraközlések után, íme a magyar történelmi képregény népszerűsítését is támogatja. Már láttam magam előtt a folytatást: mint egykor a Népszavánál, a magyar szerzőtől származó magyar csík-képregények hosszú-hosszú sorát…

A Hunyadi, vasárnapi mellékletként újratöltve. Sokan várják már a folytatást, leginkább Petren Gábor barátom, akinek gyűjteményében természetesen ez a változat is megtalálható - ez úton köszönöm, hogy a cikk kedvéért rendelkezésemre bocsátotta
Aztán azt is megtudtam, hogy a Nagyon Népszerű a rajzokért Fazekasnak nem fizetett honoráriumot – nem, mert nem engedhette volna meg magának, hanem mert a mai kiadói világban az természetes, hogy a közlés jogáért a megjelenést, mint reklámot (!) adják cserébe. Azért pedig nem lehet parízert kapni a Közértben. Hogy fogyott-e több Hunyadi-album az utánközlés eredményeképpen, nem tudom, de mert a kiadó azóta sem rendelte meg a folytatást, talán alappal gondolom, hogy nem. Így, hacsak a Jóisten csodát nem tesz, mint egykoron Nándorfehérvárnál, a Hunyadi – bármennyire is várják a feketeöves gyűjtők és Bán Mór rajongói – mostanában aligha tér még egy fordulóra vissza.

Nehéz úgy beszélni egy megjelenés előtti történetről, hogy ne szólaljon meg a spoilerveszélyt jelző csengő: hagyjuk inkább a képeket szóhoz jutni.
Mint ahogy a Jedi sem: az előzetes várakozásokkal szemben ennyi idő után sem fogyott el még minden példány belőle, s bár az önköltséget, s Attila szolíd munkadíját már behozta, ez is csak azért sikerült, mert, mint emlékszünk rá, a Lucasfilm nem kért jogdíjat a magyar megjelenésért. Most, a börzére új Botond sem jelenik meg: talán majd a decemberi vásárra jön ki a következő, ismét egy történelmi tárgyú képregénnyel, Attila egyik legszebb munkájával.  Láttam a borítórajzot: szép, igényes, a régi világ hangulatát idéző munka – a színezésért kedves barátomat, Leslie Téjlort illeti a dicséret és a köszönet. A Botond Attila magánkiadása, minden költségét, kockázatát ő viseli. Igaz, kizárólag nála csapódik le a nyereség is, tehetnénk hozzá keserű humorral: ez egy-egy számra körülbelül annyi, mint amennyit (értékarányosan) a nyolcvanas évek végén egy oldalpár Füles-képregényért kapott.

Vannak képek, ahol a szöveg már rákerült a kartonra, ám a beírás főszabályként most is utólag, digitális úton történik majd - ez a munka Kroboth Jenő barátunkra, yuyura vár.
Mondhatnánk, persze, a „régi” iskola már kiment a divatból, Attila nem „modern”, nem a ma formanyelvén szól a közönséghez. Biztos így van: de körülnézve a hazai piacon, azt látom, hogy (talán a 5Panels kivételével) a modern formanyelven megszólaló, modern dramaturgiát alkalmazó hazai alkotók dolgaiból sem fogy néhány száznál (tucatnál) több – ez pedig, ahogy a társadalomtudományban mondják, már rendszerszintű problémát jelez. Annak a 2012 óta még mindig előttünk álló feladatnak megoldását pedig, hogy hogyan tudjuk a képregény 1993 után elbitangolt olvasóit vissza hozni, bizony azóta sem nekem, sem másnak nem sikerült megtalálni. Az ezüstös gereznájú, vén, együtt üvöltő és vadászó farkasok csapata (a Kiss Feri körül kialakult, meglett korú seniorokból álló kemény magot értem ez alatt) azonban még nem adta fel: vannak ötleteink, s vannak tartalékaink is, amit most ideje megmozgatnunk.

Igen, időjáró hőseink eljutnak a honfoglalás korába is...
Közénk tartozik Fazekas Attila is, aki megrendelés nélkül is tovább alkot – immár a maga örömére rajzol képregényt. S persze a mienkre is, hisz a „végtermék” azért majd meg is jelenik: remény szerint karácsonyra a fa alá kerül. A történet a Mohács kommandó folytatása – sokunknak volt olyan érzése, hogy a Fülesben, majd füzet formájában is megjelent sztori folytatásért kiált. Nos, ennek rajzait láttam megszületni Attila híres rajzasztalán – de milyen rajzokat! A történet, mint emlékszünk, ott ért véget, hogy az alternatív jövőket, múltakat megjárt, a téren is időn át újra egyesült, kalandos sorsú család tagjai egymásra találnak, s a belőlük alakult, immár háromtagú Mohács kommandó készen áll az újabb küldetésre.

Feltámadunk! - ennél jobb jelszavat a magyar tömegképregény számára sem lehetne választani.
Ennek részleteibe nem avatnám be a Nyájas Olvasót (a poénok előzetes lelődözése nem az én műfajom), de annyit elárulhatok, hogy az most az egykori és hajdani Belgrád körül mozog, s középpontjában a szexi történész, Köves Réka, a történet női főszereplője áll. Az idővel való játék ismét alkalmat adott Attilának arra, hogy beleálmodja magát a jövőbe: a jövőbeni Belgrád rajzai éppoly lenyűgözők, részletgazdagok, meggyőzőek és realisták, mint az alaptörténet Budapestje. A szerző ismét Bán Mór, a Hunyadi-könyvek ünnepelt írója, Attila régi munkatársa, aki maga is szeretne nyitni a képregény folytatásos formájának a sajtóba való visszatérése felé.

Negyvenhárom év az asztal mögött... Folytatása? - Követezik!
Az albumok, füzetek kiadása – legyenek bár mégoly igényesek is – számomra úgy tűnik, Magyarországon elérte a vásárlóerő és a vásárolni kívánó közönség szűkösségéből adódó, néhány száz példányos határt. Az új kiadványok, sőt, sorozatok számának örvendetes gyarapodása után most a piacépítés korszakának, az olvasói tábor növekedésének kellene elkezdődnie. Ehhez azonban az út az évtizedek során megkopott magyar képregény-olvasási- és kulturális hagyomány újraélesztésén keresztül vezet, ahhoz pedig a tömegmédiákon keresztül juthatunk csak el.  A képregénynek meg kell találnia az erre nyitott, s a munkáért még fizetni is hajlandó szerkesztőségeket, s azokat a témákat, azt a formát, amely akár elektronikus, akár nyomtatott formában meg tudja fogni a mai olvasót. A múltból a jövőbe egyenes ösvény vezet - már csak a jelennel kell valahogy megküzdeni. A sokat megélt magyar képregénynek azonban ez is sikerülni fog - ha más nem, a Mohács kommandó majd gondoskodik róla…