2014
szeptemberében – ahogy arról ebben a cikkben olvashattok – elindult a Képregény Kedvelők Klubjának Facebook-csoportja. Várunk mindenkit,
aki a régi képregények, az aranykor magyar klasszikusai és a Képregény Kedvelők
Klubjának rendezvényei iránt érdeklődik. Itt lehet jelentkezni: https://www.facebook.com/groups/1464336630521037/
Nem voltunk sokan, sőt:
szemérmetlenül kevesen jöttünk el a Képregény Kedvelők Klubja
augusztus 28-i, hajdani ünnepeink jegyében szervezett találkozójára, aminek helyszínéül Kiss Feri a Fiumei úti temetőt
választotta. Hogy ennek az elhúzódó nyár, a közelgő iskolakezdés, a téma kényes
volta, vagy épp az volt az oka, hogy – nyilván teljesen véletlenül – erre az
időpontra egy másik képregényes rendezvény is meghirdetésre került, valószínűleg
sosem derül ki. Mindazonáltal – mint Hofi fehérmájú focistafelesége
udvarlóinál – aki ott volt, s nem az edzőtáborban, vagy bárhol másutt, nem bánta
meg: aki meg nem - hát annak volt mit veszítenie…
Nem csak azért, mert a klub házigazdája most is
lelkiismeretesen felkészült, s számtalan érdekességet hozott magával a Nagy
Október, a Tanácsköztársaság és a felszabadulás témáit feldolgozó régi magyar
képregények világából, de azért is, mert Ferink ezúttal a stand-up (helyesebben
a sit-down, mert összetett okoknál fogva leginkább ülve adta elő
mondanivalóját) irányába nyomta el a produkciót. Vele temetőbe járni egyébként
is olyan, mintha opera-előadás közben az ember mp3-ról Gálvölgyi-paródiákat
hallgatna: az oda nem való diszkrét guccogás, majd egyre harsányabb röhögcsélés mián bármikor bekövetkezhet, hogy egyszer csak bóbitás-kötényes idősebb nénikék
jelennek meg, s rövid úton kihajítanak bennünket a nézőtérről.
Erre ugyan most nem került sor
(sőt, néha mintha egy-két kripta mélyéről is rekedtes, csontos köhögésbe
fulladó kacaj hallatszott volna), de voltak kellemetlen pillantok: unalmas vagy
szürke azonban egy sem. Ebbe az is belejátszhatott, hogy Ferink a KKK-kon
elmaradhatatlan kínálásra – mély politikai bölcsességről tanúskodva – vodkás
narancsot hozott magával: a vodkát nyilván a régi idők emlékére (Na
zdarovje, druzja!), a narancsot meg az új idők szelleméhez
igazodva. A kettőt némi kozmopolita felhangot adva az eseménynek a kormány
stratégiai partnerének márkaneve kapcsolta össze – ebből kortyolt időnként
jóízűt a jámbor, tudásra vágyó közönség.
Akit esetleg a téma politikailag
kényes volta tartott volna vissza az eseménybe való bekapcsolódástól, utólag is
megnyugtathatom: nem a kommunizmusra vagy a létező szocializmusra való könnyes
visszaemlékezés jegyében telt a találkozó (bár aki eljött, nyilván azért jött
el, mert élt benne a „boldog békeidők” iránti valamilyen csöndes nosztalgia),
hanem a magyar képregényes múlt néhány kiemelkedő alkotója és alkotása előtt kívántunk tisztelegni. A
visszaemlékezés, a tiszteletadás először azonban a Lóci géniuszának szólt:
Feri (az urnakiadó hercig kis épülete előtti) padfoglaló előadásában bevezetésként a temető történetével, a különböző korszakokban ide temetett
kiválóságokkal foglalkozott.
Elmesélte – s később erre a Vígszínházi
csata című klasszikus képregényt lobogtatva illusztrációval is szolgált –
hogy Budapest felszabadítása idején (jó, jó, tudom: megszállás, mikor
Gábriel arkangyalt a német sas után a muszka medve is abuzálja – bár a
banknegyed szélén álló emlékművet ezzel az allegorikus többletalakkal kiegészíteni
most aligha lenne időszerű), szóval a Budapestért vívott harcokban a temető többször
is gazdát cserélt: mikor épp a szovjet csapatok tartották, a katonák kedvtelve
lődöztek célba a síremlékek nagy számú
szoboralakjára. A temető egyébként ma gyönyörűen gondozott, méltó a Nemzeti
Sírkert rangjához: szinte gusztust csinál egy csendes őszi napra a hamvasztás utáni búcsúztatáshoz.
Feri sorolta volna még az itt
örök álmukat aluszó egykori celebeket és politikai potentátokat, de sürgettük,
menjünk már tovább: az idő lassan estébe hajlott, s bár felvilágosult emberként
természetesen egyikünk sem hisz semmiféle babonában, a záróra utáni temetőben
ragadás a régi álmoskönyvek szerint nyugtalan éjszakát, de legalábbis ismétlődő
falmászási próbálkozások sorát jelenti, miközben alulról fogak csattognak, s az ember gatyaszárát
ismeretlen kezek ráncigálják. Így jutottunk el a II. világháború magyar
áldozatainak emlékhelyéig, ahol Feri – stílszerűen – a felszabadulásról szóló
képregényekről beszélt. Számomra meglepő volt, hogy tulajdonképpen nem is volt
belőlük olyan sok, s ami elkészült, zömében az is színvonalas irodalmi művek
adaptációjának számított.
A magyar politikai képregény –
erről más helyütt már írtam, s előbb-utóbb jön majd a bizonyítékokkal szolgáló
részletes cikk is – sosem volt annyira szolgalelkű, primitív, mint azok az
amerikai füzetes történetek, melyek a hidegháború időszakában s utána is még jó
ideig a harcos antikommunizmus jegyében születtek. Az alkotók között kiváló
írók voltak, s a rajzolók is felnőttek a feladathoz: szép, sokszor emelkedett,
s persze azért a történeti tényektől sem egészen elszakadt alkotások születtek
e tárgyban – köztük néhány egészen kiváló, időtálló. Ilyen Karinthy Ferenc
Budapesti tavasza is, mely – tudtuk meg – máig Kiss Feri legkedvesebb képregényének
számít. A legtöbb politikai képregényt csakugyan „jó” írók jegyezték, akik
aztán más téren, más témákban is bizonyítottak: A találkozás a föld alatt
c. történetet jegyző Földes Péter például később a korai magyar történelemről
írott kiváló könyvekkel örvendeztette meg olvasóit – egyikükből Fazekas
Attila értő tolmácsolásában igen színvonalas képregény is született (A
karvalyos zászló).
Ha néha közben utat tévesztettünk
is, ezért egyre közeledtünk a találkozó „gravitációs központjához”, a temető Munkásmozgalmi
Pantheonjához, s Kádár János attól kicsit távolabb álló, szépen
gondozott sírjához. Feri itt, a hazai kommunista mozgalom porladó legendáinak
lábánál újra történelemórát tartott. Először a Nagy Október eseményeit idézte fel (előadása hangulatát a Youtube-ra feltett fenti filmrészlet
érzékelteti), majd egy nejlonszatyor mélyéből elővarázsolta a képregényeket.
Meglepő módon azért ezek nem voltak oly számosak: számuk bő három évtized alatt
a tízet sem érte el. 87-ben az utolsót alighanem épp én készítettem –
megjelentetésére nem a politika direkt megrendelésére, inkább a szerkesztőség
magánakciójaként került sor. Illetékes elvtárs biztosan örült neki, de ennyi év
távlatából már bevallhatom: nem kaptunk érte külön díjat, kitüntetést vagy
trafikjogot.
Ezzel szemben a partizános
történetek valódi kultműfajjá váltak a magyar képregényben: szeri-száma nem
volt az ilyen alkotásoknak. Ilyen ellenállás, ennyi hős mellett bizony, nem
szerettem volna 44-45-ben a német nácik és magyar szekértolóik helyében lenni! Ami máig lenyűgöző, a
képregények végtelen profizmusa. A szöveg olyan volt, amilyen - s ezt utólag
bár lehet elemezgeti, hibáit sorolni, Lessing Hamburgi dramaturgiájához vagy
Stan Lee esztétikumának sajátosságához mérni, az ilyen
próbálkozás alighanem teljességgel felesleges: akkor és ott ezek voltak egy
népszerű tömegműfaj irodalmi szabályai. A grafikák – különösen Zórád
lavírozott, a Pajtás számára készített rajzai – felülmúlhatatlanok. Kiváltképp,
ha figyelembe vesszük, hogy a Mester hosszú életében példamutató következetességet mutatva utálta a kommunistákat, rühellte az
oroszokat és mélyen lenézte azokat, akik e számára mindig idegen eszme, a
szocializmus szolgálatába álltak. Ez persze nem befolyásolta abban, hogy e
témákban is remekműveket alkosson – a művészi becsület, igényesség kérdésében
ugyanis nem ismerte a tréfát.
A klubrendezvény - immár kötetlen
beszélgetésbe fordulva - Kádár János sírjánál fejeződött be. Addigra már
az amúgy sem jelentős számú résztvevő harmada eltávozott – egy másik képregényes
rendezvényre tartottak. A sírt mára kamera figyeli, de ezen az augusztus végi,
estébe hajló délutánon nem volt körülötte sok mozgás, látni való.
Letelepedhettünk hát a sír lábánál álló padra, hogy összegezzük a nap (egy
korszak – egy élet?) tanulságait. Itt került szóba a képregényhez való személyes viszonya is. Kevesen tudják, hogy Kádár János nem csak
szeretett, de tudott is rajzolni. Jó kézügyessége és jó szeme volt, a maga
módján, ízlésének határai között szerette a művészetet. Politikusként sokféle
művészeti irányzatot elfogadott, sokféle képet dicsért, amit magánemberként a
nappalija falán esetleg már nem tartott volna szívesen – de pusztán esztétikai
kérdések mentén sosem avatkozott volna be a művészetpolitikába.
A magyar képregény végső soron
neki köszönhette létét: az 1957-es, igen óvatosan kezdődő megbékéltetési
folyamat részeként került sor a szórakoztató sajtó „rehabilitására” – s ennek
részeként a szóbuborékos, nyugati típusú képregények felé való fokozatos
nyitásra. Kádár (ezt az egykor a környezetében dolgozó egyik vezető káder feleségétől, szép kort megért, s kicsit még élni kívánó, így névtelenségéhez ragaszkodó egykori kiadói szerkesztő kollegámtól tudom) maga is olvasott képregényt - elsősorban a Népszavában
megjelenő sorozatokat forgatta szívesen (ezt, más napilapokkal együtt minden
nap átnézte), de elismerően nyilatkozott a Képes Újságban megjelent
színes történetekről is. Korcsmáros Indul a bakterházán állítólag úgy
kacagott, hogy könnyei kicsordultak: kicsit talán önnön (távolról sem vidám)
fiatalságának egy-egy emlékezetes pillanata kacsintott ki rá a lapok közül.
1957 után sokszor és sokan
támadták „ideológiai alapon” a magyar képregényt – Kádárnak egy szavába került
volna, s a műfaj azonnal a tiltólistára kerül. Ezt a szót azonban soha nem
mondta ki: nem azért, mert maga sem idegenkedett a műfajtól (szubjektív
értékítélete aligha akadályozta volna meg a szerinte politikailag helyes döntés
meghozatalában), hanem mert alighanem mindent összevetve nagyobbnak látta pozitívumait, mint
veszélyeit. Sírfelirata, élete mottója - „Ott voltam, ahol lennem kellett,
azt tettem, amit tennem kellett.” – azonban legalábbis elgondolkoztató. Sokszor eltöprenkedtem (s talán talán másoknak sem ártana eltöprenkedni)
azon, mi lett volna, ha 1956 novemberében nem ő, hanem Rákosi Mátyás vonul be a
szovjet tankok élén Budapestre – hogyan alakult volna az ország sorsa. Szerepét
még sokáig vitatni fogja a magyar történelem – ami azonban a képregényt illeti,
a műfaj sokkal tartozik neki. Legendás, 1961-ben kimondott politikai krédója („Aki
nincs ellenünk, velünk van.”) ezen a területen is érvényesült – ő pedig, ha nem
is „volt a képregénnyel”, ellene sem volt sohasem. S - legalább - ezt azért nem lenne szabad
elfelejtenünk…