„Új parancsolatot adok nektek, hogy
szeressétek egymást:
ahogyan én szerettelek titeket, ti is úgy
szeressétek egymást.
Arról fogja megtudni mindenki, hogy az én
Arról fogja megtudni mindenki, hogy az én
tanítványaim vagytok, ha szeretitek egymást.”
Jn. 13,34-35
Dr. Gyökössy Endre 1913-ban született Rákospalotán a MÁV igazgató-helyettesének a gyermekeként.
1939-ben lelkésszé szentelték, de ő nem elégedett meg a Szentírás ismeretével,
tudni akarta, ki az, akinek tanácsot ad, amikor segítségért fordulnak hozzá.
Pszichológiai, pedagógiai stúdiumait a budapesti, debreceni és a baseli
egyetemeken végezte. 1941-ben feleségül vette Ervin Ruck baseli államjogász
professzor lányát, Reinhildet. Hosszú életük során megérték a háborút,
aztán „osztályidegenné váltak, öt gyerekük közül kettőt elvesztettek, de a
hitük és egymás iránti szeretetük töretlen maradt. 1995-ben 82 évesen még
mindig fogadta a hozzáforduló, bajba jutott embereket. Egykori gyülekezetében
rendszeresen tanított. A Magyar Pszichiátriai Társaság és a Református Egyház
Doktorok Kollégiumának vezetőségi tagja volt, s mint ilyen, előadásokat tartott
a házasságról és a családról. Az egyik rádiónál tanácsadó lelkigondozóként
szolgált. A kilencvenes évek elején sok könyve jelent meg – köztük az egyik
legnagyobb hatású, több kiadást megért Bandi bácsi a szeretetről. 1997-ben
hunyt el – tisztelői, tanítványai tavaly emlékeztek meg születésének 100. évfordulójáról. 1995
tavaszán fogadta hitvesemet, Siklósi Erikát, aki tervezett riportkönyve
számára kért interjú-lehetőséget tőle. A „szeretet teológusára”, „Isten öreg
bojtárjára” ennek az interjúnak és a beszélgetés során készült, mindezidáig
publikálatlan fotóknak közre adásával emlékezünk…
- Mi a legfontosabb érték az életében?
- A SZERETET. Fiatal koromban azt hittem, hogy ami a Bibliában a
szeretetről leírva található, az csak szép mondások gyűjteménye. Ma már tudom,
hogy nem. Ez mindennek a közepe, ami mindent átjár, éltet, mozgásban tart. Ez
vibrál az atomok mélyén, ez az erő mögötti titokzatos ERŐ. Ez köti össze a
Tejutakat és lüktet a Mindenség tengelyén, ez irányítja egymás felé a hím és a
nőstény bogarat. Ez ébreszti fel az édesanyát, ha fázik a gyereke, hogy betakargassa,
ez mutatja meg a másikat - aki nem a testvérünk és nem az anyánk - , hogy
segítsünk rajta, de mégis testvér és mégis anyánk. Ha olykor éjjelente fájni
kezd a szívünk - nem attól, hogy rosszat tettünk, csak éppen attól, hogy jót
tehettünk volna, és nem tettük meg -, ez is agapé, az isten szeretete.
45 évig ültem emberekkel szemben és úgy próbáltam segíteni bajaikon, hogy
„szeretgettem” őket.
- Most is aktív?
- Nem lehet úgy élni, hogy ne szolgáljak. Nálam a lelkészkedés nem ipar,
azért doktoráltam pszichológiából is, hogy megértsem azt az embert, aki előttem
ül. Az összes felekezetnél a lelkészek nagy hibája, hogy ismerik Ábrahámot,
Józsefet, a Biblia alakjait, csak azt az embert nem ismerik, akinek miséznek,
akinek prédikálnak. A tanítványaimat már megfertőztem, amíg tanítottam. Most
minden hónap első hétfőjén egy szemináriumot vezetek, ahol egy-egy konkrét
esetet beszélünk meg. Legtöbbször viszek egy segélykérő levelet, felolvasom,
és ők elmondják, mit válaszolnának. Ezekből a nagyon tanulságos
beszélgetésekből születik egy válaszlevél, amit érdemes megírni. Ez a szolgálat
az öregségemet értelemmel tölti ki. Sajnos nagy tragédiám, hogy romlik a
látásom, ezért nem hirdetek már Igét, mert nem tudok visszajelzés nélkül
beszélni. Ha nem látom az emberek arcán, szemén a visszatükröződést, akkor egy
sötét tüllfüggöny előtt állok és csak mondom a magamét. Boldog öregember
vagyok, mert a szemem romlását kivéve, egészségesnek mondhatom magamat.
Szívesen várom azokat, akik hozzám fordulnak. Számomra minden ember csoda. A
lelkigondozói szolgálatban a pszichológiát csak a diagnózisig használom. Beszéltetem
az embert, aki előttem ül, megismerem problémáját, s ha képet alkottam róla, a
terápikus beszélgetésünk már a szeretet, az agapé jegyében folyik.
Szeretgetem őt, ahol fáj neki. Nem tanácsot adok, hanem betájolom. Elmondom a
döntések következményeit s határozniuk nekik kell.
- Milyen
Istenben hisz?
- Az Isten szeretet. Én a szerető Istenben hiszek. Ő nem haragvó,
büntető Isten. Elhiszem Jézusnak, mert nem azért jött, hogy becsapjon minket. „Mert,
úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki
hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Ján. 3,161) Úgy
szerette, hogy Lényét emberi testbe transzponálta, így az embereket emberi
testben szólíthatta meg. Isten megszólító szeretetére - Jézusban testet öltve
szólongatja az embert - az ember kereszttel válaszol. Isten mégis szereti.
Isten nem keresztre feszítő, azaz egy személyben nem bíró és ítélet-végrehajtó
s egyben részvétlen szenvedője Jézus kereszthalálának. Egyáltalán nem passzív és
tétlen. Azon a kereszten maga Isten szenved és Isten szeretete haldoklik -
mégis szeretve Jézusban az embert, aki megszólítására kereszttel válaszolt.
- Kit tart ön
kereszténynek?
- Azt, akit megigéz Jézusnak egy mondata, vagy az élete. Számomra, aki
meg van keresztelve, az még nem keresztény. Mindenkinek a kezébe adom a
Bibliát, és azt kérem, legalább az Újszövetséget olvassa el. Aztán mondok egy
Igét, ami úgy érzem, neki szól és kikerestetem azt vele. Nemrég ült velem
szemben valaki, akinek az volt a fő problémája, hogy nem tudta a másik másságát
elfogadni. Kértem, keresse ki az Efezus 4.2 -t, amiben pedig az áll, hogy „Szenvedjétek
el egyMÁST szeretettel” - „agapéval”. Elmagyaráztam neki, hogy az emberi
együttélésnek ez az alapja. A másik másságát kell elszenvedve szeretni, talán
abból kellene az én életembe valamit beépíteni. Megértette, aláhúzta,
megköszönte, együtt imádkoztunk.
- Hogyan kapta
ezt a nagyon erős hitet?
- Valóban, a hit ajándék. Én például egy nagyon meleg családi fészekben
nőttem fel. Édesapám hívő református volt. Az ő hitét akkor tapasztaltam meg,
amikor kitelepítették a szüleimet. Ugyanaz az ember maradt akkor is, mint
amikor méltóságos úrnak szólították. Soha nem panaszkodott. Ha meglátogattam,
így fogadott: „Fiam, nincs csak egy kis teám, de tudod, milyen Igét kaptam ma?
Gyere, olvassuk fel együtt, hátha tudsz hozzá valamit mondani. Elmondod, hogy
van leírva az eredeti görög szövegben.” Ehhez hasonló beszélgetéseink voltak.
- Akkor a hite
apai örökség?
- Is. Ő volt az indítóm, aztán egy nagy lelki élmény segített tovább.
Amikor mint felszentelt lelkész egészen odafordultam Jézus személyéhez, olyan
sokat számított, hogy utána másképp hirdettem az Igét. Akkoriban a
gyerekmisszió keretén belül jártuk az országot, és Nagykőrösön az egyik kollégám, Ecsedi Aladár úgy vallott az ő Krisztusáról, hogy végig sírtam. Nekem
ott megelevenedett a papiros, a teológián megtanult Krisztus. Akkor értettem
meg a Szentlélek titkát, mit jelent a „kettős tüzes nyelv”. Amikor valaki az
élő Krisztussal együtt hirdeti az igét, ott két nyelv beszél, a Szentléleké és
az övé. Sokszor éreztem úgy igehirdetés alatt, hogy ez nem tőlem való, erre nem
készültem, nincs benne a jegyzetemben. Magam is csodálkoztam azon, amit
mondtam. Egyszerre voltam igehirdető és igehallgató.
- Gondolom, ez a
könyveiből is kiérződik...
- Mindig úgy ülök le írni, hogy valamiről vallok. Szeretném, ha az
olvasók éreznék, amit leírtam, azt hiszem is.
- Mi az, amit önmagában legjobban szeret?
- Annak örülök, hogy még 82 évesen sem kell abbahagynom a szolgálatot.
Azt mondom magamban: „Jól van, öreg, azt csinálod, amire a gazdád bíztat."
Egy lelkész vagy haláláig lelkész vagy sosem volt igazán az.
- Mi az, amit
legkevésbé szeret önmagában?
- A türelmetlenségemet. Az ingerültségemet, sajnos, a feleségem is
megérezte, például amikor a gyerekek még öten itt nyüzsögtek körülöttem és én
túlterhelt voltam. A hívő embernek is van idegrendszere. Talán nem is tudnék
másokat megérteni, ha én nem lennék érzékeny.
- A türelmet
nehéz megtanulni...
- Megtanulni nem lehet. Azt csak az Isten Szent Lelke adhatja. Amikor
reggel felébredek, ránézek a keresztre, és az az első go-dolatom: „Uram, add,
hogy ma békességes legyek és békességet sugározzak magam körül.” Néha bánt, ha egy-egy
napot „ellógok", akkor csak úgy teszek-veszek. Nagyon sok levelet kapok,
mindet megválaszolom. Naponta hat-nyolc levél az átlagom.
- Mi a véleménye a
szerelemről?
- Amikor az ember olyan nagyon szerelmes, az a világ egyik legszebb
dolga. A párját kiválasztó szerelem telítve van ihletettséggel, sóvárgással,
lágysággal és feszültséggel, örömmel és nyilaló fájdalommal, gyengédséggel,
aggódó figyelmességgel. A világirodalom a tanúja, még mi mindennel. Ez az „a
csodálatos nem tudom én mi, amit nem lehet kimondani, csak olykor bele lehet
halni”- mondta egy neves írónk. Nos, a szerelem-szeretet négy összetevőjét
legtömörebben csak latin, illetve görög szavakkal tudom jelölni: Szexus:
Szeretlek, mert enyém vagy. Erósz: Szeretlek, mert ilyen vagy. Filia:
Szeretlek, mert társam vagy. Agapé: Szeretlek - mert - szeretlek. A
szerelem-szeretet EGÉSZségéhez mind a négy hibátlan együttműködése szükséges.
A pszichológiát Baselben tanultam, ott ült előttem egy kis szőke hölgy.
Elnéztem a profilját, és arra gondoltam: „Jaj, de jó kis papné arca van!” 19
éves volt, én 29. Egyszer az egyetemi presszóban megkérdeztem, hogy szabad-e
mellé ülni. Érezte a dialektusomból, hogy „valahonnan szalajtottak”. Elkezdtünk
beszélgetni. Hazakísértem, s kiderült, hogy az egyik professzorom lánya. A
család befogadott, nagyon aranyosak voltak. Aztán feleségül kértem, és kellemes
meglepetésként igent mondott. Eljött velem a háború kellős közepén Svájcból,
noha apósom szerzett volna az egyetemen állást. Én nem akartam elhagyni az
újpesti gyülekezetet, úgy éreztem, nekem haza kell jönnöm, mert én pásztornak
szegődtem és itt van rám szükség.
- 1956-ban is
itt maradt...
- November negyedikén megjelent egy szám a Reformáció című
lapból, aminek a főszerkesztői feladataival a püspököm megbízott. Ezt nagyon
sokáig „verték” rajtam. Nem publikálhattam, meghurcoltak, és ezt a feleségem
végig élte velem. Amikor apósom táviratozott, hogy állás van, gyertek, a drága
párom a maga svájci dialektusával azt mondta: „Mi nem hagyhatjuk el ezt az
országot. Az hűtlenség lenne és tisztességtelen. Majd én megírom apámnak, hogy
egy magyar paphoz mentem feleségül. Ahol az ő helye, ott az enyém is. Ahol az ő
népe, ott az enyém is. Ahol ő hal meg, ott halok én is.” Az ügy ezzel le volt
zárva. Feleségem megszerette a magyar népet. Huszonkét évig a svájci
nagykövetség négynyelvű titkárnője volt, és ott is a magyar ügyeket képviselte.
- Nem lehet
véletlen, hogy egy ilyen nagyszerű nő lett a felesége…
- Nincs véletlen. Az egyik hitvallásom szerint olyan kicsi ez a világ,
hogy az Úristen és a véletlen együtt nem férhet meg benne. A protestáns tanítás
része a predesztináció. Az Úr megmutatja számunkra a helyes utat, csak észre
kell venni. Aki engedetlen, az elmegy mellette. Egy igen fontos tanítás a
következő: „Nagyon vigyázz az első, belső, felső szóra. Az első szó a
Szentléleké, a második a saját lelkemé, a harmadik a kísértőé.” Amikor
spekulálok, és nem az első ihletett szóra figyelek, akkor az én lelkem szól,
ami olyan amilyen. Ha reggel felébredek és beugrik például egy név, akkor
elmegyek hozzá, mert úgy veszem, mint az első, belső, felső szó parancsát. Soha
sem bántam meg. Volt olyan, akit haldokolva találtam és én zártam le a szemét.
Véletlen?
- Mennyi barátja
van?
- Nem sok igazi barátom volt. Kölcsönösen megválogattuk egymást. Tudós,
hívő emberek voltak, de zömében nem lelkészek. Lassan kihalnak mellőlem.
- Jóval
fiatalabbak között nem talált barátokra?
- Sok fiatal embernek lehettem az „apapótléka”. Sajnos, egy apa nélküli
társadalomban élünk, ahol ők csak „kereső gépek". Az anya vagy nevel, vagy
nem, közben a népünk fogy. Nem mernek gyereket vállalni, mert az apa van, de
nincs. Az anya pedig nem győzi a munkát és a gyereknevelést. A keresztény
etika, az evangéliumon alapuló etika nevetség tárgya lett. Marxista etikát
pedig nem adtak helyette. Ennek a negyven évnek most isszuk a levét. Elképedek,
ha hallom, hogy mit tartanak sokan rendjén-valónak, etikusnak. Azok az
édesanyák és édesapák, akik ebben a negyven évben nevelkedtek, vagy kaptak
otthon keresztény értékeket, vagy nem. Sajnos a nők elférfiasodtak. Nagyon
ritkán látok nőies nőt. Nem merik a nőiességüket megélni, azt akarják bizonyítani,
hogy vannak ők is olyan „legények”, mint a férjük vagy a férfiak. Az én
koromban a lányok matrózblúzban, kék szoknyában jártak és aranyosak voltak. Mi
fiúk voltunk, ők pedig lányok. Ez most nincs. Sokszor megy egy pár az utcán, és
nem lehet megállapítani, melyik a fiú, melyik a lány. Szégyellik a nemüket? Sok
rugója van ennek, de tény, hogy közben szeretett népem fogy.
- Én azt látom, hogy pont a szeretet hiányzik.
- Sok-sok szeretetpótlék van. Ahogy végig gondolom hosszú lelkigondozói
szolgálatomat, az elején mindig a szexussal volt a baj. Azután jött a másik
probléma, hogy kinek van igaza. Most a pénz. Nem elégedett a férjével, mert
keveset keres. A gyereknek játékkal, pénzzel akarnak kedveskedni. „Adtam neki,
én törődök vele”- mondja az apa. Nincs modell, azt hiszik, a pénzzel minden el
van intézve.
- Mennyire
fontos a politika az ön életében?
- Figyelemmel
kísérem, a híreket meghallgatom, az újságot elolvasom, de azon kívül nincs időm
rá.
- Melyik történelmi
korban élt volna szívesen?
- 1913-ban születtem, végig éltem két háborút, két forradalmat. A
Horthy-korszakban rend és tisztesség volt. Az igen igen volt, a nem nem. Akkor
nagyon jó volt élni. Legfeljebb azt a pár napot tudnám hozzá hasonlítani, ami
1956. október 23-tól november 4-ig tartott, de az egy eufórikus korszak volt.
- Ki a kedvenc
írója?
- Ady Endre. Kosztolányit, József Attilát, Tóth Árpádot olvasom nagy
szeretettel. Az estéket azzal töltjük, hogy a feleségem fölolvas, aztán
megbeszéljük. Ezek az esti beszélgetések ötvenhárom év házasság után is
csodálatosak. A mai házasságok tragédiáját abban látom, hogy nem beszélgetnek.
Rengeteg elnémult házassággal találkozom, olyanokkal, akik párhuzamosan élnek.
Csak megbeszélnek. Kollektív magányban élő családokban az egyik nézi a tv-t, a
másik a sportlapot olvassa, és nincs miről beszélgetniük. Fogalmuk sincs, hogy
a gyerekek a másik szobában mit csinálnak. Mi esténként órákig beszélgetünk.
Elindulunk egy könyv szép gondolatán és lélektől lélekig együtt vagyunk. Minden
reggel azzal kelünk, hogy elővesszük a Bibliát, feleségem olvassa, aztán
megfogom a kezét és imádkozunk. Nagyon nehéz összeveszni egy imádság után. A
gyerekeink is így csinálják, mert ezt látták tőlünk. Amikor kicsik voltak,
körül ültük az asztalt és úgy imádkoztunk Most, ugyan már dédunokánk is van, de
húsvétkor vagy karácsonykor mindnyájan megfogjuk egymás kezét az asztal körül
és elmondjuk a Miatyánkot.
- Könyvekre visszatérve, a sok közül melyik lenne az a három, amit egy
tűzből feltétlenül kimentene?
- A Bibliát, Arany
Jánost és Shakespeare-t.
- Szereti a
költészetet. Ön is írt verseket?
- Mielőtt pszichológiára mentem, jelentek meg verseim. Amikor Ravasz
Lászlónak a második kötetemet dedikáltam, tréfásan csak ennyit mondott: „Nem
baj fiam, majd elmúlik!” Ez akkor fájt. Látta, hogy nagyon elkomorulok s így
folytatta: „Nem költőt látom benned, hanem a tudóst.” Így segített ő, hogy ha
nem is tudós, de tudó ember legyek, és a tudományomat arra használjam, hogy a
megkeresztelt ember hívővé váljon és lelkileg is egészséges.
- Milyen zenét
szeret?
- Bachot, Monteverdit, Vivaldit, általában a preklasszikusokat. Megnyugtatnak,
elringatnak.
- Mi a véleménye
a szenzáció-újságírásról?
- Neurotizálja ezt a generációt. Olykor szinte bűntettnek tartom. Ha már
nem nevel, legalább ne romboljon.
- Az újságírók
szerint ők hiába írnának mást, az embereknek ez kell, erre vevők...
- Mert bizseregni kell. Az agresszió divatos lett. Az agresszió
lélektani szükséglet. Önmagában sem nem rossz, sem nem jó, egyszerűen
hozzátartozik a pszichéhez. Ha az egy hajtóerő bennem, akkor jó. Ha harcolok
valamiért, vagy valakikért, akkor pozitív.
- Az elmúlt
években mi szerezte a legnagyobb örömöt?
- Sok-sok
„félretétetett”, háttérbe szorítással telt esztendő után Göncz Árpád átadta a
Köztársaság Tiszti Keresztjét, Újpest díszpolgára lettem, aztán Pro Urbe
Budapest érmet is kaptam. Ahogy elmúltam nyolcvan éves, beért az eddigi
munkásságom tisztessége.
- Ha jönne egy
jó tündér, mi lenne a három kívánsága?
- Előbb haljak meg, mint a feleségem, mert nem tudnék nélküle élni. A
gyermekeim tisztességben, magyarságban és tűrhető körülmények között
élhessenek. Az utolsó pedig, mivel már volt két infarktusom, hogy abban haljak
meg. Mint lelkigondozó, nem tudtam a sok tragédia mellett úgy elmenni, hogy a
szívemre ne vegyem. Annyiszor kellett kórházban magatehetetlen betegeket látnom,
hogy én nem szeretnék az lenni. Az lenne a kérésem: „Uram hadd kapjak oda a
szívemhez és essek össze egyszerűen.”
- Ha már a
halálról beszélt, ön hogyan képzeli az örök életet?
- Én Jézusban hiszek, aki azt mondta a János 14,1-4-ben: „Ne
nyugtalankodjék a ti szívetek: higyjetek Istenben, és higyjetek bennem. Az én
Atyámnak házában sok lakóhely van: ha pedig nem volna, megmondtam volna néktek.
Elmegyek, hogy helyet készítsek néktek. És ha majd elmegyek, és helyet készítek
néktek, ismét eljövök, és magamhoz veszlek titeket, hogy ahol én vagyok, ti is
ott legyetek.” Én ott leszek, ahol Jézus van, nem tudom, hogy milyen az a
hely, nem is akarom elképzelni. Azt viszont tudom, hogy az a hely, ahol Jézus
van, csak jó lehet.