Kiss Feri és vendégei |
Mozgalmas, élményekben bővelkedő héttel készülhettek fel a magyar képregény-kedvelők a közelgő karácsonyra. Nem csak rengeteg új kiadvány jelent meg ezekben a napokban, de szinte egymást érték a rendezvények is. A sort a KKK novemberre tervezett találkozója nyitotta meg, melyre azonban kis csúszással, december 6-án került sor. Kiss Feri a Karton Galériában három vendéget köszöntött ezen a délutánon – az apropót Endrődi István, a zseniális karikaturista és illusztrátor képregényeiből a Fekete-Fehér Képregény Múzeum sorozatában megjelent válogatás adta. Az est díszvendége a grafikusművész lánya, Endrődi Marietta volt, a vele való beszélgetésbe a kiadvány előkészítésében közre működő WinDOM és Linea Comics vezetői, Domján Zoltán és Kertész Sándor is bekapcsolódtak.
Endrődi Marietta - yuyu felvétele |
Endrődi egyedi stílusú,
igen termékeny, igen tehetséges művész volt, aki – mint a beszélgetésből
kiderült – nem nagyon szerette a képregényt. Nem magával a műfajjal volt baja:
lánya szerint egyszerűen unta, hogy ugyanazt az alakot, arcot kell több képen,
folytatáson keresztül ábrázolnia. Igazi műfaja a karikatúra volt, de „komoly”
illusztrációk készítésére is gyakran kérték fel. Egy időben tíz-tizenkét
újságnak dolgozott. A Ludas Matyinak főállású rajzolóként is – bár
nem sokáig, mert független szelleme nehezen tűrte a nyolctól négyig kötelezően
a szerkesztőségben töltött órák bezártságát.
Kiss Feri előtt Endrődi István ifjúkori vázlatfüzete - yuyu felvétele |
Endrődi Marietta egy
családiasan összetartó, a művészi-alkotói közösség tagjaként élte meg a magyar
képregény (és karikatúra) legizgalmasabb évtizedeit. Szülei szoros barátságban
álltak a Cs. Horváth és a Zórád családdal, de ez ötvenes években
mindennapos vendég volt náluk a „mindig éhes, sovány Szász Bandi” is. Sok-sok emléket idézett fel ezen
az estén – s rengeteget hozott magával. Nem csak édesapja rajzait, hanem
a családi gyűjteménybe került más „ereklyéket”, festményeket, címlapokat,
képregény-oldalakat is, melyeket aztán körbe is adott. A találkozó – melyet ez
alkalommal már az Interneten keresztül történő közvetítésnek köszönhetően
távolból is nyomon követhettek az érdeklődők – ennek köszönhetően aztán lassan
a közönséget is bevonó, kötetlen beszélgetésbe, örömteli múltidézésbe fordult
át…
Mesterek |
December 13-án, csütörtökön aztán – sok-sok képregényes programmal – elindultak a Karácsonyi KönyvFieszta és Hungarocomix 2012 rendezvényei. Szombat délután kettőtől Fazekas Attila dedikált, majd fél öt körül egy izgalmasnak ígérkező kerekasztal-beszélgetés vette kezdetét (A képregény mint kordokumentum - a '70-es, '80-as, '90-es évek magyar nyelvű képregényei és azok társadalmi szerepe). A Kránicz Bence által vezetett beszélgetésen Attilán kívül Kertész Sándor képregény-történész és az ifjú generációk képviseletében a kitűnő Felvidéki Miklós vett részt.
Amit a nyugati képregény-kultúrából a hetvenes években a magyar olvasó ismerhetett... |
Kertész
Sándor rövid, bevezető előadásában
néhány jellemző kép segítségével felidézte a korszakot: a magyar képregény
sokat emlegetett „aranykorát” – és azt, ami közvetlenül utána jött. A magyar
képregényes kultúra, mutatott rá, bár művészi-grafikai szempontból igen magas
színvonalú alkotásokkal dicsekedhetett, meglehetős „belterjességgel”
rendelkező, a kultúrpolitika által megtűrt műfaj volt. A nyugati
képregény-sztárok, sorozatok, albumok és magazinok ismeretlenek voltak a magyar
közönség előtt – az adaptációs, irodalmi művek feldolgozására törekvő
történeteknek azonban hétről hétre így is milliós olvasótábora volt.
Fazekas Attila, Kertész Sándor, Kránicz Bence, Felvidéki Miklós - s a háttérben, a képernyőn Zórád |
A
kilencvenes évek elejére azonban a műfaj jószerivel
elveszítette népszerűségét. Az egykor százezres példányszámok ezrekre, majd
százakra olvadtak, a képregény szinte kizárólagosan egy lelkes, de igen kicsiny
szubkultúra, kulturális közösség ügyévé vált. Hol „vesztek el” az olvasók, mitől
tűnt el a képes elbeszélések vonzereje, mi lépett helyébe – ilyen s ehhez
hasonló kérdésekre keresték a választ a résztvevők. Kertész Sándor arra
a kérdésre, hogy ha tehetnénk, vissza hoznánk-e a dicső hetvenes-nyolcvanas
éveket, mégis határozott nemmel válaszolt. A magyar képregénynek az a korszaka
(mely akkor és ott sikerrel szolgálta olvasóközönségét) lezárult – mai történeteknek
azonban már a ma nyelvén szólva, a mai olvasókhoz kell utat találniuk. A
standokon kapható sok-sok kitűnő magyar képregény és a mögöttük lévő lelkes,
tehetséges alkotógárda láttán ez távolról sem tűnik már lehetetlen
vállalkozásnak…