A magyar képregény mestereinek
különös érzéke volt a női szépséghez. Ez persze nem megy különösebb
csodaszámba, hisz azt, aki formákkal, arányokkal, ívekkel és vonalakkal
dolgozik, a Jóisten általában megáldotta valami szépérzékkel, aki pedig már
rajzolt szép nőt, azt is tudja, hogy ez mennyivel jobb mulatság, mint mondjuk
bármi mást rajzolni, ami nem az. Zórád, Sebők, Korcsmáros számtalan
esetben bizonyította ezt, s azért azt sem szabad elhallgatni, hogy közben maguk
is nagy rajongói voltak annak a bizonyos szebbik nemnek.
Sebők buja, telt asszonyai,
Korcsmáros légies, könnyed szépségei és Zórád kacéran erotikus nőalakjai
1948-49-ig állandó szereplői a magyar szróakoztató sajtónak, de az ötvenes években persze
eltűntek a színről: s bár, mint arra más helyen rámutattam, Zórád még annak is
megtalálta a módját, hogy az overallba-svájcisapkába bújtatott gyári
munkáslányokat is szexi módon rajzolja meg, az 1957-ben megszülető magyar
képregény első évtizedében igencsak illemtudó maradt.
A Füles kezdettől
„bevállalt” egy kis diszkrét pikantériát, s mint ahogy a hatvanas években már a
Ludas Matyi is, szívesen feszegette a korabeli hivatalos prüdéria határait.
Pusztai Pál vagy Szűr-Szabó József szexi nőalakjai, Endrődi
István dögös macái mellett valószínűleg Zórád asszonyaira-lányaira
emlékszik vissza (szívesen) a korosabb olvasó. A Mester szerette az
oroszlán bajuszát húzogatni, a hatvanas évek derekától egyre többször
„villant”, fél- és egészaktokat, sokszor forró szerelmi jelenteket ábrázol –
még Polevoj, a kiváló szovjet szerző partizántörténetébe, az Aranyba is
képes egy patakban pucéran fürdőző najádot beleálmodni.
Korcsmáros mester diszkrétebb, ő
általában valami textillel még eltakarja a takarni valót, de egyik-másik kései
alkotása (Az ezerkettedik éjszaka, Mikrotánia embert rabol stb.)
kifejezetten pikánsra sikeredett: ahol pedig a történet úgy kívánta meg (mint a Hód-sorozat darabjainál), bizony ő sem fukarkodott a szerelmi
jelenetekkel. Érdekes módon hármuk közül Sebők volt a legilledelmesebb,
legvisszafogottabb: nagyon sok történetében nagyon sok szép nővel
találkozhatunk, de legtöbbször talpig felöltözve: még a szex jelenetekben is
ügyel arra, hogy amit takarni illik, az takarva legyen. Degesebb pillantású
lányokat, asszonyokat viszont nálánál jobban nem rajzolt senki – már csak ezért
indokolt lenne, hogy a Magyar Tutajosok Szövetsége poszt tőzeg örökös tagjának
válassza meg.
Mikrotánia embert rabolt… Korcsmáros finom eleganciával és humorral ábrázolja a sikamlós témát, jelenetet: a történet hősének a csinos alien általi elcsábítását. |
Mikor Fazekas Attila a
hetvenes évek derekán színre lép, már sok mindent szabad – s a rajzolók bizony
lelkesen élnek is a lehetőséggel. No persze ez is illemtudó keretek között megy
végbe: az olyan merész, aktokban tobzódó történetekért, mint A négy
békeszerető földlakó (NDK-beli kiadásában az ottani cenzorok csak
bikini utólagos „rájuk adásával” engedték megjelenni e rajzokat), no meg persze
a merész címlapokért Tiszai László, a Füles főszerkesztője sokszor állt
a szőnyeg szélén. Ám a dolgozó tömegek követelték, hogy hétről hétre szembesülhessenek a meztelen valósággal - a „rendszer” pedig volt olyan bölcs, hogy pusztán a
cekcuális illem jegyében nem kockáztatott egy újabb ötvenhatot. Meghagyta a
népnek az aligbugyis lányokat, s inkább ő fordult félre, mikor (nyilván véletlenül)
ez a bugyi is lecsusszant a munkaverseny fülledt izgalmában.
Fazekas másként rajzolt szép
nőket, mint a korabeli pályatársai, de méltó követőjüknek bizonyult. Miután már
első képregényével „megjárta” a túlzásba vitt pucérkodással (ahhoz, hogy Az
újvári kaland a Pajtásban megjelenhessen, fel kellett öltöztetnie
a bajadérokat, s ez bizony komplett oldalak átrajzolásával járt), kezdetben
óvatosan adagolta az erotikát: a Népszavában megjelenő csík-képregényei
mindig az illem határain belül maradtak. Még ha a téma „ki is adta” volna a
bátrabb ábrázolás lehetőségét (mint a szerelmi jelentekben egyébként bővelkedő Balassi-életrajz,
az 1975-ös Sólyomszárnyon), akkor is visszafogottan ábrázolt.
A Fáraó (1977) áttörést hozott Fazekas pályájában: ez volt a Fülesben megjelent első története. |
A változást a Fáraó (1977)
hozta meg, ahol a Mester a szinte minden lapon ad a fantáziának:
ennyi meztelenkedést egy történetben addig a magyar képregény még nem látott. A
következő évtizedben aztán Attila egyre bátrabb és bátrabb lesz – a 82-es Titkok
bolygója (magában véve is iskolát teremtő stílusbravúr) erősen súrolja a
határt, ameddig akkor az ábrázolás elmehet – s ha túl is lép rajta, a gazdag
ornamentikával, art nouveaus ábrázolásmóddal még éppen
elfogadhatóvá teszi.
A Titkok bolygója már a beérett, a műfajt magabiztosan uraló grafikus műve – ez sem szűkölködött erotikus jelentekben. |
Néhány éven belül aztán mindez
már nem számít, hisz a nyolcvanas évek végén már (majdnem) mindent szabad:
88-89-ben megjelennek az első magyar szexlapok, 1990-ben aztán minden gát
átszakad. Fazekas Attila saját képregény-magazint indít: ez a Szexi,
melyben igen bátor rajzok és igen szép lányok köszöntik az olvasót. S persze
izgalmas kalandok, mert Fazekas az általa jól ismert balatoni nyarakat teszi
meg története hátteréül. Amiben persze a főszerepet a szex kapja, s ezt bizony
kezdetben lelkesen fogadják az ilyen típusú képregényes élményhez nem nagyon
szokott olvasók. A műfajtól való elfordulás azonban már kezdetét veszi, az
olvasók inkább a színes, képes magazinokat keresik, s a Szexi néhány
szám után eltűnik a magyar sajtótörténelem útvesztőjében.
A Szexiben azt is szabad volt, amit a képregényt közlő újságokban még nem: forró jelenetek, fülledt éjszakák leplezetlen ábrázolása az épp rendszert váltó Magyarország hátterével |
Az erotikus témák immár a
„hivatalos” képregényes sajtóban sem számítnak tabunak. Kiss Feri és
Fazekas 1990-ben készítik el Gyertyán Ervin (1925-2011) a szex
elgépiesedését maró gúny tárgyává tevő A kiberneroszok tündöklése és bukása című, eredetileg 1963-ban megjelent könyvének
képregény változatát. Nem akármilyen teljesítmény volt ez, hisz maga a könyv elég
középszerű, bonyolult cselekményét sikerül nehézkes nyelvezet mögé elrejteni. A
főfoglalkozása szerint filmkritikus Gyertyán élő példája volt annak, hogy aki
tud valamit, csinálja, aki nem, ír róla, vagy tanítja: sok könyvet összehozott
a film művészetéről, de a filmszerű gondolkodást a saját írásaiban sosem
sikerült megvalósítania. Annál kellemesebb meglepetés a képregény, ahol Feri
biztos és könnyed kézzel vezeti a cselekményt, s azzá teszi, amivé eleve is
tehető lett volna: kedves, malackodó csacskasággá.
Lady Di az ágyban – s mással, mint az angol trón (akkori) örökösével |
A kilencvenes évek elején Fazekas
rajzol néhány egészen merész képregényt: ezek a kor egyik kedvelt
magazinjának, a Specinek hasábjain jelentek meg. Az egyik legnépszerűbb
a Három testőr hm… erotikus képregény-változata (1992) volt, melynek
forgatókönyvét a rejtélyes Paukovics Zsolt írta: róla nem sok mindent
jegyeztek fel, neve kapcsán a magyar képregény Kiss Feri vezette
annalesei sem adnak eligazítást. A történet malac, de jó és szórakoztató: mint
műfaj-paródia és mint önálló alkotás egyaránt megállja a helyét. A következő
években Fazekas számtalan szép és izgalmas nőalakot teremt: a Perseus sorozat
űrcicái s az akciótörténetek kemény, dögös főszereplői mellett „élő” alakokat (Madonna,
Diana hercegnő) is „kiábrázol”- s néha bizony elég izgalmas körülmények
között, mint Lady Di-t a Kiss Feri forgatókönyve alapján készült Bársönytömlöcben
(1998).
Az Egy éj Bagdadban képregény és műalkotás – bár nem szűkölködik szexjelenetekben, mindig a jó ízlés határain belül marad |
Fazekas későbbi munkásságában is
számos gyönyörű nővel találkozunk: az 1999-ben megjelent Egy éj Bagdadban (talán
Attila egyik legszebben megrajzolt, méltatlanul elfelejtett története)
visszafogottan, ízléssel és eleganciával dolgozza fel az alapvetően pikáns,
kikapós asszonykák kalandjaiban bővelkedő cselekményt (a történetet Kiss Fery szíves tájékoztatása szerint a Füles akkori főszerkesztője Bodansky György írta), annyit és úgy mutat, amennyi az elbeszéléshez, a történet hangulatának
érzékeltetéséhez feltétlenül szükségszerű. S mind a mai napig ez jellemzi
Attila későbbi munkáit is – kivételt talán csak egy esetben tett, az újabb
magyar képregény egyik csúcsteljesítménye, a Gemini jelentés elkészítése
során.
A Gemini jelentés izgalmas, misztikus történet és kíméletlen látlelet a rendszerváltás utáni idők újkapitalista, hedonista élvezeteket hajszoló Magyarországáról. |
Korcsmáros Péter története
a cselekménynél fogva az ősmagyar, misztikus hagyomány háttere előtt játszódó
izgalmas és több szálon futó akciótörténet – Bayer Antal alkalmazta
képregényre. Az egész mű nem sorozatban, hanem önálló kötetben jelent meg, egy
része pedig színes formában is napvilágot látott – mindkét változat élvezetes,
s már csak a történet miatt is méltó az olvasók figyelmére. Igazi élménnyé
azonban Fazekas rajzai teszik, hisz a Mester ezt a történetet nagyon
„odatette”: a valódi helyszíneken játszódó történet minden ízében hiteles, a
rajzok kidolgozottak, pontosak, s ahol a cselekmény úgy kívánja, nem
fukarkodnak a forró jelenetekben sem. E jelenetek némelyike bizony túlságosan
forróra sikeredett – a régi Szexi-napok hangulatát idézve…
Attila egyik legizgalmasabb asszonya, a Mohács kommandó Rékája már egy új, kemény nőideál megtestesítője: az önálló, bátor, dönteni tudó és elvei mellett végsőkig kitartó nőé |
2014-re Fazekas Attila, Magyarország
első számú képregény rajzolója, a klasszikus iskola utolsó nagy alakja, a
történelmi képregény avatott mestere megbízás nélkül maradt. Kicsiben ugyan, de
szégyene ez a mai Magyarországnak, mint a letolt gatyával, koronával a fején
poénkodó senkiföldi igric, a mindent magával sodró kormányzati lopás, a
szegényedő ország és a pofátlanul gazdagodó politikai elit, a felébredt
pártállami gőg és senkinek sem kellő, de milliárdokat felemésztő stadionok.
Keserű iróniával azt is mondhatnánk: áldott állapot ez Fazekasnak, hisz nem
kötik már a forgatókönyvek: végre azt rajzol, amit akar, amit igazán szeret.
Bizonyos szempontból így is van: a Botond 21.-ik számában „indult” mindkét
képregény ilyen – történelmi téma. Szép lányokban, asszonyokban nem bővelkedik
– de egyszer talán visszatérnek majd ők is a rajzasztalára. A férfi sorsa, a Csárdáskirálynő
örökbecsű szavaival, a nő, akit kiválaszt: Fazekas pályája kezdetén a képregény szép nőit,
asszonyait választotta. Most már nem kéne tőlük elfordulni, drága Mester!
… Isten hozott a XXI. században, baby! |