Onnan, ahol a magyar képregény
kedvelőinek legrégebbi közössége augusztusban tartott, csak felfele vezethetett
az út – mint arról annak idején beszámoltam, minden idők talán legkevésbé
látogatott rendezvényeként magának a KKK-nak jövőjét, létének
indokoltságát tette kérdésessé. Feri
hajlott arra, hogy jó egy évtized után megszünteti a KKK-t – végül,
kérlelésünkre, elállt ettől, s a folytatás mellett döntött. Jött
a szeptemberi klubrendezvény, a 5Panels negyedik születésnapjának
köszöntése. Erről én is írtam, Bayer Tóni is írt: s bár egy rendezvényen
jártunk, mégis ketten két egészen különböző eseményről
számoltunk be. Magunk között: ez az alkalom tényleg nem tartozott a legszerencsésebb irányt vevő találkozók
közé – kis közösség a mienk, de érzelmekben gazdag, s úgy tűnt, többen is pont ezt
a szeptemberi délután találták legalkalmasabbnak ennek kimutatására.
S ha már a kritikáról van szó: meggyőződésem,
hogy ha a magyar képregényben kevesebben foglalkoznak a bírálattal, s többen az
érdemi alkotómunkával, nem itt tartanánk. Kritikát írni nem kunszt, elég, ha
ki-ki a maga ízlését, preferenciáit emeli a minőség etalonjává, már ennek
magaslatáról bárkit fikázni tud – s aligha gondol arra, hogy egy zömében amatőr
rajzolók, lelkesedésből alkotó fiatalok „uralta” mezőnyben ennek mily
elkedvetlenítő hatásai lehetnek. A KKK nem kritikusok gyülekezete, s az sem célja, hogy
a pályakezdő alkotók bemutatkozó fóruma legyen (bár alkalmanként Feri örömmel
vállalta fel, hogy tehetséges fiatalokat ily módon segítsen nyilvánossághoz), nem
alkotói közösség, nem kiadói hátterű üzleti vállalkozás, hanem egy laza, sok
tagból álló baráti kör, melynek tagjait a képregény szeretete, értékeinek
megbecsülése tartja össze. S ez az az érték, melyért talán „száz lóval, száz
határon át” érdemes meg- és fenntartani.
Kiss Feri „egyszemélyes
zenekarként”, néhány barát, s mindenekelőtt a kArton Galéria segítségével
becsülettel eleget tett a maga vállalta feladatnak: egyszerre volt a magyar
képregénytörténet krónikása, aktív képregény-alkotó és közösség-szervező,
amolyan modern Csili-Csala, aki a legváratlanabb pillanatokban is képes
volt előre rántani a köpenye ujjából valami pöpi kis varázslatot. A régi kor
nagy alkotóinak emléket állító kiadványokon túl – melyek megvalósításban Kroboth
Jenő, Domján Zoltán, Kertész Sándor és Bíró Feri a
legközelebbi munkatársai – gyűjtött, gyűjteményt rendezett, szervezett kiállítást,
szerkesztett lapot - mindenekelőtt azonban emlékezett, s, mint az egyszeri kávé
esetében, valószínűleg ez volt a legtöbb, mint adható, hisz ennek köszönhetően
nem vesztek el a jövő számára a múlt kincsei, az egykor oly népszerű, de már
sokszor méltatlanul elfeledett írók, rajzolók.
Az este harmadik díszvendége egy magyar ős-képregény, egy, az 1880-as évekből származó Kolumbusz-feldolgozás volt. Yuyu felvétele. |
Mindezt valamilyen formában a Zórád
Ernő halálának évében alapított KKK fogja keretbe – tény, mi tény, folyton
változó (és ritkán javuló) viszonyok között. Tetszik, nem tetszik, régi,
papír-alapú világunkat felváltotta egy új, digitális éden: emberi kapcsolataink
éppúgy „elektronikus útra” terelődtek, mint olvasási vagy filmnézési
szokásaink. Az, hogy a KKK (is) éljen az Internet adta lehetőségekkel, aligha
volt megkerülhető – a küldtetés, amit felvállalt, változatlan maradt,
eszköztára azonban jelentősen kibővült azzal, hogy szeptemberben létrehoztuk a KKK Facebook csoportját. Sokfelől kaptunk segítséget a hír „terjesztéséhez”
(Kepregényblog, Kilencedik), s rövid idő alatt sokan csatlakoztak hozzánk:
olyan megbecsült, vidéken élő barátaink, gyűjtőtársaink is, akik a havi rendezvényeken
személyesen nem nagyon tudnak részt venni. Jöttek „civilek” is, olyanok, akik a
nosztalgia hullámhosszára hangolva érdeklődnek a régi magyar képregény iránt –
s fiatalok, akik többet szeretnének megtudni erről a korról, mely a klasszikus
magyar képregény zenitjét jelentette.
Az este során több száz képregény-oldalt tekintettünk át együtt - az értelmezésben szakkommentátoraink, a születés körülményei vonatkozásában Kiss Feri szolgált útmutatással |
A csoport ma 120 taggal
büszkélkedhet – s minden napra jut valami érdekesség, néha szenzáció. A gyűjtők
legritkább, legféltettebb kincseiket veszik elő s teszik a csoport számára
hozzáférhetővé – a képregénytörténettel foglalkozók kemény vitákba bonyolódva
sorolnak érveket, ellenérveket. A csoport működik, a tagok száma lassan bár, de
gyarapodik – erős érv ez a KKK új korszakba léptetésének indokoltsága mellett.
Jó, hogy közvetlen kapcsolatban vagyunk egymással, jó tudni, ki épp milyen
munkán dolgozik, milyen cikk megírására készül. A közösség működik, s talán
egyszer magva lehet valami újnak, valami nagyobbnak is – terveink nagyok, már
klubkiadványban, akár nyomtatásban is megjelenő „házi” lapban (is)
gondolkodunk. A havi személyes találkozókat jobban elő tudjuk készíteni,
ötleteket, véleményeket kérünk és kapunk, s persze a „törzsközönség”
részvételére a KKK rendezvényein bizton számíthatunk.
A talán leghíresebb kalózos képregény, a Blood kapitány viszontagságai három magyar alkotó feldolgozásában |
Így történt októberben is, mikor Matrózok,
hajók, képregények címmel hirdettük meg a KKK havi találkozóját – a tenger
és a képregény kapcsolatának vizsgálata jegyében. A meghívó időben elkészült
(Fazekas Attila egy remek rajza szolgált alapjául: maga a grafika yuyu munkáját
dicséri), kiküldésre került, s eljutott a hazai képregényes fórumokhoz – nem
nagyon csodálkoztunk tehát, mikor október 30-án majd’ minden széknek gazdája
akadt a kArton galériában. Feri megkért arra, hogy működjek közre az est
előkészítésében, és én boldogan mondtam igent: a hajózási
tárgyú képregényeknek kölyökkorom óta nagy rajongója vagyok magam is. Két
meghívott vendégünk volt: Fazekas Attila, akinek a hajózáshoz való
vonzalma, „hajós énje” képregényes körökben közismert, s kedves barátom, Heckenast
Péter mérnök, akivel Marjai Imréről (1912-1997) írott visszaemlékezés kapcsán sikerült néhány éve megismerkednem.
Kolumbusz útját a magyar képregény is feldolgozta: Korcsmáros Pál rajzaival a Képes Újságban jelent meg 1961-62-ben |
Péter első szóra vállalta, hogy
eljön közénk felidézni Imre bátyánkról, a magyar hajózástörténet e
meghatározó személyiségéről őrzött emlékeit. Ifjú gimnazistaként és szenvedélyes
modellezőként került kapcsolatba vele – barátságuk tartósnak bizonyult, Marjai
Imre haláláig tartott. Péter sok-sok képet, Marjai Imre által festett címlapot
őriz gyűjteményében – ezeket készséggel rendelkezésünkre bocsátotta. A
hajózás-történet „élő lexikonjaként”, ma is aktív hagyományőrző hajósként
elmondta véleményét az épp vizsgált képregényes hajó-ábrázolásokról is – mert
hogy az este során különböző korokból származó képregény-oldalak százait volt
alkalma a résztvevőknek megtekinteni. Ferivel több napon keresztül dolgoztunk
azon, hogy elkészüljön az monstre power point prezentáció, mely hang- és
filmbetétekkel „feldúsítva” az este résztvevőinek bemutatásra került – s amit
az Interneten keresztül is hozzáférhetővé, letölthetővé tettünk.
Hajók, lányok kalandok - a nyolcvanas évek Balatonján. Fazekas Attila több, mint három évtizede tölti a nyarakat Almádiban, a vitorlásán. |
Fazekas Attilát elsősorban arra
kértük, hogy ő is hajózás-történeti szempontból elemezze a magyar képregény
nagy alkotói által készített történeteket – sajátjairól szólva pedig
idézze fel keletkezésük körülményeit. Fazekas készítette a legtöbb hajózási
tárgyú képregényt – hajós rajzai pontosak, kidolgozottak. „Csak az látszik,
hogy örömmel dolgoztam rajtuk…” – hárította el magától a dicséretet. Az
illusztrációkat legnagyobb részt Feri válogatta össze – hat nagy blokkba
rendeztük őket. Az estet egy, Milo Manara Kolumbusz-feldolgozásából
készült filmmel vezettük be, hisz a találkozó történelmi apropóját Amerika
októberre eső felfedezése adta. Ezt követően amerikai és európai példák
segítségével áttekintettük a hajós képregény a negyvenes évek végétől napjainkig
ívelő megjelenési formáit, alkotói stílusait. Ezt a tematikus blokkok –
történelmi korok hajóábrázolásai, nagy földrajzi felfedezések, a Jules Verne
regényeiből készült képregény-adaptációk s persze a kalózok – követték. Az este
lezárásaként Fazekas Attila három évtizede kezdődött hajós-életének titkaival ismerkedtünk meg – s felidéztük a
régi balatoni nyarak általa készített képregény-ábrázolásait is. Folytatás
novemberben; az évszázad perén, ahol komoly jogászok segítségével fogják
bíróság elé állítani az öreg, megátalkodott bűnöst – a magyar adaptációs
képregényt…