Boldogult joghallgató koromban, a
hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején nem semmi tanáraim voltak. Római
jogot Brósz Róberttől és Hamza Gábortól, polgári jogot Eörsi
Gyulától és Sárándi Imrétől hallgattam, a büntetőjogot Békés Imre
adta elő. A polgári jogi szemináriumainkat Harmathy Attila vezette, a büntetőt Györgyi Kálmán (később a legfőbb
ügyész tisztét töltötte be). Györgyi Kálmán jelenség volt: nagyon okos, nagyon
felkészült, nagyon úriember – ráadásul mindig elegáns, stílusos, szellemes. S
nyitott minden új gondolatra… Így aztán mikor egy napon odakolbászoltam hozzá
azzal, hogy büntető TDK-dolgozatot szeretnék készíteni az olasz-amerikai
szervezett bűnözés geneziséről, nem hessegetett el azonnal. Egy kérdése azonban
volt. „És hol gondolja, kedves kollega, hogy kutatásai leginkább hozzá járulnak
majd a szocialista büntetőjog tudomány eredményeinek gyarapításához?”
Elgondolkodtam, és őszintén válaszoltam. „Hát ahhoz talán csakugyan nem nagyon…
De olyan érdekes!” „Hm… Nem kellene akkor inkább, mondjuk, regényt
írnia?”
|
Egy népszerű műfaj az amerikai ponyva hőskorából: gengszterháború |
Ebben maradtunk. A dolgozatot
megírtam, TDK-ra azonban nem adtam be – később azonban szakmai pályám során
sokszor jött jól, hogy átfogó, alapos ismeretekkel rendelkeztem az amerikai
szervezett bűnözés történetéről. Azóta gyűjtöm az ezzel foglalkozó filmeket,
könyveket, tényirodalmat, s bő évtizeddel később, 1993-ban sikerült eljutnom a
legendák börtönszigetére, Alcatrazra is (Al Capone itt vásárolt
életrajza a közben töredékére apadt könyvtáram becses kincse maradt). Meggyőződésemmé vált, hogy aki –
bármilyen irányból közelítve – az Egyesült Államok huszadik századi
történetével foglalkozik, aligha kerülheti meg a szervezett bűnözés jelenségét:
oly szervesen forrott össze az amerikai társadalom fejlődésével, oly nagy
mértékben nyomot hagyott azon, hogy e nélkül a mai Amerikát sem lehet
megérteni.
|
Al Capone, a hős. A sikeres gengszterek népszerűsége az eget verdeste. |
Beépült a tömegkultúrába is: a
gengszterfilm már a húszas évek végére önálló zsánerré nőtte ki magát, a
harmincas évek első felében élte fénykorát. A ponyvairodalomban előbb a
gengszter-romantika, majd egyre inkább a mitikussá magasztosult G-man-ek,
a gengszterekre vadászó szövetségi ügynökök legendáit szaporító a füzetes
regények révén a szórakoztatás egyik fő irányává vált. S természetesen ott volt, s
viszonylag tartósan ott is ragadt a képregényben is. Nem véletlenül: az
olvasóik imádták a gengszterromantikát, e marcona, kevés szavú, zömében olasz
vagy ír származású, kemény, törvényen kívüli férfiakat, akik egy egyébként igen
nehéz időszakban (a gazdasági világválság éveiben) kínáltak izgalmas
alternatívát a nyomasztó hétköznapokhoz képest.
|
1926 - az amerikai munkások jogos követeléseikért tüntetnek Chicago utcáin. A szesztilalom 13 esztendeje felmérhetetlen károkat okozott a gazdaságnak és a társadalomnak. |
A húszas évek gengszterháborúit
az akkori sajtó élénk figyelemmel kísérte, szenzációként tálalta. Az is volt,
persze - s mert a gengszterháborúk azért nagyrészt csak néhány, kiemelt
jelentőségű nagyvárosra korlátozódtak (mindenekelőtt Al Capone Chicagojára),
s mert leginkább a rivális bandák közti leszámolások formáját öltötték, az
átlagpolgár a szervezett bűnözéssel való találkozása zömiben a mozira és a
lapokra korlátozódott. Meg persze illegális
törzskocsmájára, a helyi speakeasy-re, ahol az alkoholtilalom
(1920-1933) éveiben a derék olasz és ír szeszcsempészeknek köszönhetően
továbbra is hozzá juthatott napi sör- és pálinka-adagjához. A cinkos
összekacsintás a hülye tiltó szabályokat bevezető állam háta mögött
sorsközösségbe forrasztotta a bűnözőt és a tisztességes polgárt.
|
Chicagoi helyszínelők, 1929. |
A korszak jelképévé vált eseményre húszas évek végén, Chicagoban került sor – épp 90 éve, Szent Bálint napján, 1929. február 14-én. Al Capone
erre az időre szinte már teljesen ellenőrzése alá vonta a város alvilágát, s
az illegális ügyleteket (a prostitúciót és az alkoholkereskedelmet), legyőzte a
rivális bandákat – egy kivételével. Ennek vezetőjével,
George „Bugs” Moran-nal kellett már csak végeznie – s erre épp a szerelmesek
napját szemelte ki. A történet közismert, számtalan film dolgozta fel. A
Moran-banda tagjait – főnökükkel együtt – egy garázsba csalták, ahol aztán
Capone rendőrruhába öltözött emberei igazoltatás ürügyén a falhoz terelték, s
rövid úton ki is végezték valamennyit. Az egy főnököt kivéve – ő ugyanis
elkésett a randevúról. Bár a nyomok Caponéhoz vezettek, a mészárlásért soha nem
került börtönbe senki – Amerika „első számú közellenségének” vesztét néhány
évvel később nem ez, hanem adócsalás okozta.
|
Természetesen ez a képregény-változat is igaz történetet ígér... |
A gengszterromantika (nem kis
mértékben a film erkölcsi tisztasága fölött őrködő Hayes-iroda
jóvoltából) idővel kikopott az amerikai mozikból – de nem a ponyvából s nem a
képregényből: itt még a negyvenes években is virágzott. Persze próbált
„tényretörőbb” lenni, s nem a bűnt, hanem a bűnüldözőt isteníteni – ez volt a
„true detective” műfaj, mely a sorozatok világában máig fennmaradt. Ez azonban
már a negyvenes években is alig volt több, mint a régi szép idők iránti
nosztalgia, s addigra már az amerikai szervezett bűnözés jellege is
megváltozott. Eltűntek a véres bandaháborúk, a cosa nostra
„civilizáltabb” eszközökkel kezdett dolgozni, egyre inkább a legális gazdaság
felé törekedve – Mario Puzo A keresztapában elsősorban ezeknek az
éveknek állított emléket. A negyvenes évek, fiúknak szóló, szuperhősös
képregényes sorozata, a Prize kiadásában megjelenő Headline Comics
lassan, de biztosan vesztett népszerűségéből. 1947 elején a kiadó profilváltást
határozott el – az új koncepcióhoz új munkatársakat keresett. Joe Simon és Jack
Kirby „bűnügyi képregénymagazinja” valós történeteket kívánt feldolgozni – s mi
lehetett volna méltóbb kezdés, mint a hírhedett Szent Bálint napi mészárlás egy
sajátos módon történő elbeszélése?
|
Némmá-e...! Ezek a zsaruk nem is igazi zsaruk! |
A magazin még majd' tíz évet élt meg –
de lassan túllépett rajta az idő.
Őszintén
szólva a rajzok sem voltak túl jók – Kirby láthatóan jóval kevesebb figyelmet szentelt
nekik, mint ezt megelőzően és kivált ezt követően megrajzolt szuperhősös
történeteinek. Viszont kortörténeti szempontból pontosak, hitelesek voltak: a
képkockákon a húszas évek látványvilága elevenedett meg. Hasonló zsánerrel a
magyar képregény nem tudott, s valószínűleg nem is akart szolgálni: bár az
aranykorban se szeri, se száma nem volt a kalandos történeteknek, viszonylag
kevés játszódott ezek közül a húszas-harmincas évek Amerikájának közegében, s
még kevesebb foglalkozott az amerikai gengszterekkel.
|
Az amerikai gengszterpár igaz története - magyar szemmel... |
Igazából magam is csak
egyre emlékezem:
Korcsmáros Pál és - a meg nem nevezett forgatókönyv-írót
Kiss Feri szíves közlése nyomán azonosítva -
Kristóf Károly a Fülesben
1968-ban megjelent
Bonnie és Clyde-jára, melynek apropóját azonban az
1967-es, nagy sikerű film adta. Ehhez képest írta meg Kristóf, a hazai keresztrejtvény-műfaj egyik megteremtője a gengszter-pár
„igaz” történetét – minden hasonló pályára készülő magyar olvasó kellő
okulására, a szomorú végkifejletet külön is kidomborítva.
|
Takács stílusa rendre átüt Zórád ceruzarajzain... |
A magyar képregény-történetben
elfoglalt egyedi helyzeténél fogva még egy sztori érdemel figyelmet: a
Dashiel
Hammett Véres aratás című regényéből készült adaptáció, mely
Leszámolás
címmel két változatban is megjelent. Nem klasszikus gengszter-történet ez - inkább a később
Raymond Chandler, majd
Ross Thomas által tovább vitt magándetektíves vonalhoz tartozik. De mégis, e korszakhoz tartozik - az angol nyelvű eredeti
(Red Harvest) először
a Szent Bálint napi mészárlás évében, 1929-ben jelent meg - értelemszerűen a
korabeli Amerika viszonyaiba ágyazott cselekménnyel (
Rusznyák Csaba írt róla illő méltatást). 1967-ben Cs. Horváth Tibor a
Lobogó
számára készített belőle képregény-feldolgozást, amit sajátos ötlettől
vezérelve a hatvanas évekbe helyezett. A rajzoló
Zórád volt
– legalábbis a folytatásokhoz fűzött cím tanúsága szerint.
|
Bár a munka során sok kompozíciós elemet megőrzőtt, Zórád arra törekedett, hogy a felújításba új alakokat, korszerű látványelemeket is belevigyen. |
A valóságban azonban csak
részben: a Mester készítette el a ceruzarajzokat, tette fel a lavírozott
tónusokat, a kihúzást azonban - saját, egyéni stílusát is belevíve a munkába
- Takács Zoltán készítette. Tudtommal ez volt egyetlen ilyen közös
munkájuk – számomra is rejtély, mi vihette rá a művei integritására mindig
ügyelő Mestert erre az együttműködésre. Majd egy évtizeddel később, 1975-ben aztán Cs. Horváth a Magyar Ifjúság számára
ismét elővette a történetet. Zórád a 67-es lapok kompozícióit, rajzait alapul
vége teljesen új rajzokat készített – immár a hetvenes évek
„díszletei” között. Az, hogy Amerikában a gengszterháborúk ekkorra már rég
kimentek a divatból, a magyar olvasót a történet élvezetében semmilyen formában
nem zavarhatta, s ma sem zavarhatja meg – Hammett története időtálló, az
ábrázolás pedig mesteri. A kaland és a szórakozás iránti örök igényt pedig
leginkább a kortalan klasszikusok tudják kielégíteni…