E cikk eredetileg 2012. október 15-én jelent meg itt, a blogon.
Közben eltelt hat esztendő, s ma, 2019. október 16-án
ismét Zórád Ernő születésnapjára emlékezünk.
Az írás - úgy hiszem - ma éppúgy aktuális, mint egykoron.
Mint ha tegnap történt volna…
2011. október 16-án a Tabánban emléktáblát avattak tiszteletére, majd másnap a Petőfi Irodalmi Múzeumban A képíró Zórád című kiállítás megnyitójával
méltó, és
valóban ünnepélyes keretek között kezdetét vette a születésének centenáriumára emlékező, egy évre tervezett programsorozat.
Tankönyv-illusztráció az ötvenes évekből |
Az erős indítást októbertől novemberig számos, értékes és nagyszerű program követte, melyre a koronát a december elején a Krúdy-házban, prominens politikusfeleség (egykori évfolyamtársam) által megnyitott kiállítás tette fel. Sokat sejtetett, hogy a beszéde nem Zórádról szólt, sokkal inkább az új helyre költözött múzeumot köszöntötte fel - amúgy teljesen megérdemelten.
Tankönyv-illusztráció: az Úttörő áruház játékosztálya az ötvenes évek elején |
Igaz, már korábban is tapasztalnom kellett: napjaink viszonyai nem nagyon tudnak mit kezdeni Zórád újra felfedezésre kész művészetével. Mikor 2011 szeptemberében az illetékeseknek felvetettem, hogy talán a kerület elhelyezhetne egy emléktáblát a Mesternek évtizedeken át az otthont jelentő József körúti ház falán, nem az lepett meg, hogy elutasították az ötletet, nem is az ok, amire hivatkoztak - végtére is bárki beláthatja: egy ilyen komoly kérdésben társadalmi konzultáció nélkül csakugyan felelőtlenség lenne abban a kurzusban dönteni, amelyik a közpénzen emelt rikkancs-szobor kezébe bizonyára a széles tömegek véleményének kikérése után Blikket nyomott.
Ami megdöbbentett, az új elitnek
állítólag mintául szolgáló, hajdan volt polgári világot oly hitelesen ábrázoló
művészi életmű („népszerű indián történetek rajzolója”), s a képregény („egy
korszak jellemző műfaja”) sommás értékelése volt. Zórádot a kultúrpolitika a rendszerváltás
előtt a képregény miatt nem tartotta szalonképesnek
- ma, mint a letűnt Kádár-korszak kiszolgálóját, már-már egyik jelképét éri ugyanezen oknál fogva ugyanaz a sors.
Akadt néhány történet, melyet több változatban is megrajzolhatott. Illusztráció Verne Antifer mesterének a Móra kiadónál könyvben... |
Az ínséges helyzetben is kitartó magyar képregény-kiadás azonban kitett magáért: két füzettel tisztelgett emléke előtt. Előbb tudományos-fantasztikus történeteiből jelent meg a Fekete-Fehér Képregény Múzeum sorozatában egy antológia, a 8. Nemzetközi Képregény Fesztiválra pedig az eddig színes változatban még kiadatlan Egy jenki Artúr király udvarában látott napvilágot. A sajtó kezdeti érdeklődése viszont gyorsan alábbhagyott. A Krúdy-ház kiállításáról még beszámoltak országos lapok, s a vidékiekről is a helyiek, de a grafikusi-festőművészi életmű újra felfedezése, méltatása valahogy elmaradt.
... és a Képes Nyelvmesterben folytatásos regény formájában megjelent változatához |
Pedig hát erre jók igazán a kerek
évfordulók: emlékeztetni utódokat megannyi elfeledett tartozásra. És Zórád
esetében lenne mit felfedezni, hisz az indiánokat rajzoló képregényes és a
Tabán „polgári” témáit kései éveiben fáradhatatlanul variáló zsáner-rajzoló
mögött egy valódi, izgalmas, hihetetlenül összetett és nagyon becsületes
művészpálya megannyi rétege vár még kibontásra.
Körúti hétköznap az ötvenes évek elején: tankönyv-illusztráció |
Bár itt, a blogon szubjektív
visszaemlékezéseimben én is inkább Zórádot, a képregény-rajzolót és mesteremet
idéztem meg, azért megpróbáltam művészete kevésbé ismert területeire is
elkalauzolni az olvasót. A festészethez nem értek, ott nem volt keresni valóm,
inkább a képregény előtti sajtógrafikusi, könyvillusztrátori, kor-dokumentátori munkásságából
válogattam. Bíztam benne, ezek a cikkek felkeltik majd az eddig csak a
„képregényes” Zórád iránt érdeklődő közönség figyelmét is.
Illusztráció Dávid József: A pünkösdi rózsa c. egyfelvonásosához |
Illusztráció Tersánszky J. Jenő: A harmadik fiú c. darabjához |
Bár azóta a Mester számos képregénye napvilágot látott, s kultusza a mi (egyre szűkülő) köreinkben éppoly töretlen, mint egykor volt, a nagy Zórád-reneszánsz még előttünk áll. Minden kiposztolt rajza, minden róla szóló cikk, emlékezés ezt kívánja előmozdítani - a jövőben is.