Az az egyiptomi királynő, akit ma csak Kleopátraként
emleget az utókor, a hetedik asszonyként viselte ezt a nevet. A többi hatról
az ókor-kutatókon kívül alig tud valaki valamit - róla azonban mindenkinek van valamilyen
képe. Könyvtárnyi irodalom foglalkozik személyével, szerelmeivel, hatásával,
történeti szerepével. Írt róla drámát Shakespeare, életét újra és
újra feldolgozzák a történészek - és a regényes életrajzok szerzői is előszeretettel
szellőztetik meg hálószobájának titkait. Valljuk meg nem alaptalanul, hisz kevés
asszony avatkozott be annyira nőiességének eszközeivel a história
menetébe, mint Kleopátra.
Kora legjelentősebb két politikusával - s majdnem egy
harmadikkal - olyan bensőséges viszonyba került, melynek révén kis híján új
utat szabott a történelemnek. Népszerűsége, legendája ma is töretlen. Száz
évvel ez előtt már két film is készült róla, a harmincas években pedig
hollywoodi szuperprodukció. Aztán néhány évente újabb és újabb alkotások – a
leghíresebb az 1963-ben Liz Taylor főszereplésével bemutatott,
a történeti hűséghez kevéssé ragaszkodó, de felejthetetlen mozi. 2013-ban Angeline
Jolie-val terveztek filmet, ami végük nem valósult meg, 2023-ban a Netfilx
dokumentarista sorozatában egy afroamerikai színésznő, Adele James alakította őt, és lassan már elkezdődnek a 2025-re Gal Gadot
a főszereplésével hirdetett, legújabb Kleopátrának előkészületei is. E
feldolgozások, s a Kleopátráról született rengeteg festmény, s persze a sok-sok
képregény azonban az ókor-kutatók egy részének – s közéjük tartozik a nagy
magyar ókortudós, Révay József is - véleménye szerint mind egy
immár legendává merevedett tévedésen alapulnak…
Egy párizsi lány az ókorban
Kleopátra i. e. 69-ben született, annak
a XIII. Ptolemaiosznak leányaként, aki magát legszívesebben
„Új Dionüszosz”-nak neveztette. Népe - zene iránti rajongására célozva - „A
Fuvolás”-nak hívta — a tiszteletlenebbje pedig egyszerűen csak „A
Fattyú”-nak. Alexandriában, szülővárosában töltötte el ifjúságát
az atyai udvar hétköznapi intrikái között.
Ez a város - mint az ókori
asszonyok életének nagy ismerője, Ernst Kornemann történész
írja - „a Ptolemaioszok hosszú időszaka alatt a szó jó és rossz
értelmében az ókor Párizsává nőtte ki magát”. „Zajlott” itt az élet, a
legkülönbözőbb népek és vallások éltek együtt, a helyiek jólétüket főként a
tengernek, a kereskedelemnek köszönhették. A derék alexandriaiak i. e. 58-ban
elkergették fuvolás királyukat, s trónra emelték előbb Kleopátra egyik, majd
annak halála után másik nővérét.
|
Ahogy a romantikus művészet
Kleopátrát látta: Andre Rixen festménye 1874-ből |
A királylányok - így Kleopátra is - a kor színvonalán elérhető legjobb nevelést kapták. Ő azonban mindenki másnál kitűnőbb tanítványnak bizonyult: a tudományban, az irodalomban, a művészet¬ben és a nyelvekben egyaránt. Különösen ez utóbbival ütött el a családi hagyományoktól. A hellén Ptolemaioszok a görögön kívül nemigen tudtak más nyelven beszélni - Kleopátra pedig, mire trónra lépett, nemcsak birodalma valamennyi nyelvét ismerte, de a keleti nagy népek nyelvei¬nek legfontosabbjain is tolmács nélkül tu¬dott társalogni.
|
… és a valósághoz jóval közelebb
álló korabeli szobor-ábrázolás. A hajviselet, a vonások egyértelműen a dinasztia görög
eredetére utalnak |
Megtanulta azt
a - nők számára igen fontos - tudományt, hogyan tegye magát még szebbé,
vonzóbbá a kifinomult toalett-művészet (kozmetika, testápolás, illatszerek,
ruhák, ékszerek) révén. Megértette, hogy a férfiakkal való érintkezésben a
nőnek, éppúgy, mint a háborúban, fegyverekre van szüksége, ezek okos felhasználásával
nemcsak a társasági életben, de a diplomácia, a nagypolitika világában is
érvényesülni lehet. Mert Kleopátra nem egy férfin, vagy általában a férfiakon
akart uralkodni.
Az egész
világon.
Út a
hatalomhoz
Kedvenc
foglalatosságai közé tartozott a történeti könyvek tanulmányozása. Nagy Sándor,
a világhódító i. e. 323-ban bekövetkezett halála után birodalma szétbomlott,
az egyiptomi satrapia feletti hatalmat egyik legkedvesebb hadvezére, Ptolemaiosz
ragadta magához, aki felvette a királyi címet, s megalapította ezzel a Ptolemaidák
dinasztiáját. Kleopátra legszívesebben a birodalomalapító fiának, II, Ptolemaiosz
Philadelphosznak (i.e. 285-246) uralkodásáról olvasott, hisz az ő idejében
érte el a hellenisztikus Egyiptom virágzása tetőpontját. A család női ága is bővelkedett
dicsőséges történelmi személyiségekben: II. Arszione, I., II., III. Kleopátra
jószerével csak nevében volt királyné, valójában ők kormányozták a birodalmat.
|
1910: először a filmvásznon, még
Franciaországban. A címszerepben: Madeleine Roch |
Saját kora
ezzel szemben kiábrándító képet mutatott. Apját elkergették trónjáról, nővérei
helyett az udvari kamara uralkodott, amelynek heréltekből és gátlástalan
politikai hiénákból álló tagjai a maguk érdekeinek érvényesítését igyekeztek
tűzzel-vassal keresztülvinni. A nép elégedetlenkedett, a kormányzás gépezete
akadozott, az ország gazdasági nehézségekkel küszködött - s közben Róma egyre
nagyobb falatokat harapott ki testéből: előbb
Kürénét, majd Ciprust
foglalták el, végső céljuk pedig nyilvánvalóan Egyiptom leigázása volt.
Kleopátra hitt
abban, hogy a hanyatlás megállítható. Erőskezű, következetes uralkodói
módszerekkel a megfelelő ember még képes erre. S hogy ezen saját magát
értette - ez természetes.
Apját i. e.
55-ben a rómaiak segítették vissza trónjára, a „bitorló” leányt, Berenikét kivégezték.
Ezzel a római befolyás még inkább megerősödött… Mikor XIII. Ptolemaiosz
i. e. 51-ben távozott az árnyékvilágból, örökösei: a 18 éves Kleopátra és a 9
éves kisfiú, XIV. Ptolemaiosz lettek - egyiptomi szokás szerint „házastársakként".
Majdnem 1500
évvel az első királynő, Hatsepszut után most ismét egy asszony
fejére az egyiptomi birodalom ősi, kettős koronája.
|
1912: Helen Gardner, az
első amerikai Kleopátra |
Uralkodni
sem könnyű
Erre az
igazságra gyorsan rá kellett jönnie az ifjú királynőnek. Tudta, mit akar, ennek
megfelelően határozott döntéseket hozott, s igyekezett érvényt is szerezni nekik.
Csakhogy 9 éves férjura helyett kormányzó tanácsadói ennek egyáltalán nem
örültek, hisz ezzel az ő hatalmi pozícióik szenvedtek csorbát. Egyik első
lépése volt, hogy pénzt veretett saját és öccse képmásával, aztán az új pénz
segítségével igyekezett Egyiptom zilált adóügyi állapotait rendbe tenni. Ezzel
az eunuchokon kívül most már a főváros „mértékadó" köreinek, a gazdag
kereskedőknek és földtulajdonosoknak haragját is sikerült maga ellen
fordítania, hiszen egy adóreform őket érintette legsúlyosabban. A hatalmi
harcban alulmaradt érdekcsoportok azonban összefogtak és egyesítették erőiket.
|
1917: a buján erotikus Theda
Bara meztelenségét néhány évvel később már cenzorok aligha engedték volna a
filmvászonra |
Az udvari
kamara vezetői - Pothinosz, Akhillasz és Theodotosz - azzal a nem
is egészen alaptalan váddal támadták meg Kleopátrát, hogy öccsét ki akarta
szorítani a hatalomból. I. e. 48-ban száműzik az ifjú királynőt, remélve, hogy
a dolgok régi rendje így helyreáll.
Nem így
történt. Kleopátra a Sínai-félszigetre menekült, sereget gyűjtött öccse ellen.
Megkezdődött a testvérháború.
Időközben
azonban a római polgárháború is döntő fordulathoz érkezett. A két nagy -
Pompeius és Iulius Caesar - közötti harc Caesar javára dőlt el, Pompeius
Egyiptomba menekül. A kis Ptolemaiosz tanácsadói úgy gondolják, szerezhetnek
egy jó pontot a győzőnél - és megöletik Pompeiust.
|
Az 1934-es Kleopátra
főszereplője Claudette Colbert volt |
Azonban ellenkező
hatást értek el vele. Caesar politikailag ellenfele volt Pompeiusnak, de római
módon volt az: még így is becsülte őt, s igazi könnyeket hullatott, mikor
halálhírét közölték vele. Legott felkerekedett, hogy rendet csináljon,
megbosszulja Pompeiust, s esetleg egy füst alatt megkísérelje Róma uralma alá
vonni a zűrzavaros országot.
Mikor Caesar
Alexandriába érkezett, Kleopátra tudta, hogy - miként apja - ő is csak római
segítséggel térhet vissza a trónra. Találkozót kért és kapott a hadvezértől.
Az az éjszaka,
mikor Kleopátra először kereste fel - a legnagyobb titokban - Caesart, sok
szempontból végzetesnek bizonyult. Pedig ami történt, egyszerű és természetes
dolognak számított. A 21 éves Kleopátra és az 53 éves Caesar egymásba
szerettek. A szépség legyőzte a politikai számítást. De milyen szépség volt ez?
Milyen nő volt Kleopátra?
A szépséges
áspiskígyó
Két évezred
sok rosszat tett hozzá Kleopátra hírnevéhez. Egyvalamit azonban senki sem
vitatott el tőle: szépségét. A kortársak tudósításaira bőségesen támaszkodó Plutarkhosz
a nagy királynő halála után egy évszázaddal jegyezte le: „Jóllehet
szépsége, mint mondják, önmagában véve nem volt egészen ritka, sem olyan, hogy
a ránézőben azonnal bámulatot keltett volna, a vele való érintkezés ellenállhatatlan
varázsú volt, alakja pedig, megnyerő társalgása és egész viselkedésének finom
modora mellett, valamilyen sajátos varázzsal bírt. Gyönyörűség volt hallani a
hangját, amikor beszélt…”
Feljegyezték
azonban azt is - s ezt a róla készült hiteles szoborportrék híven tanúsítják -
hogy orra túl nagy s előreálló volt, álla pedig keménységet tükrözött. Teste
vékony volt, de arányos, kisportolt, de nőies.
|
Gal Gadot-nak az ő emlékét
kell legyőznie: Liz Taylor, minden idők egyik leggyönyörűbb asszonya az
1963-as feldolgozásban |
És hát
Kleopátra - az évezredes tévhittel ellentétben - szőke volt, ezt, csakúgy,
mint orrát és állát hellén őseitől örökölte… Nem szép volt tehát elsősorban -
hanem vonzó, erotikus. Olyan asszony, aki a női tudományok legalaposabb ismerőjének,
a viselkedés, az öltözködés, a hódítás nagymesterének számított. Azt csak az
utókor ragasztotta rá, hogy kígyó módjára fonta be a gyanútlan Caesart, s
testével fizetett a rómaiak segítségéért.
A szerelmes
királynő
Ugyanilyen
tévhit, hogy Kleopátra „királyi szajha” volt, aki saját maga és később fia
érdekében mindenre hajlandó volt, csak hogy hatalmukat növelhesse. Szerelmei -
igazi szerelmek voltak. Nem volt mentes persze az érdektől, de Caesar is
megkapta - Kleopátrával együtt - Egyiptomot, Antonius pedig korlátlanul
élhetett felesége vagyonával. Sokan nem értik, mi vonzhatta Kleopátrát, ezt a
huszonéves leányt az ötvenes éveinek derekán járó Caesarhoz - annak politikai
hatalmán kívül. Ám Caesar a világtörténelem legjelentősebb férfiúinak egyike,
kora egyik legműveltebb, legelbűvölőbb embere volt.
|
1999, televíziós minisorozat:
Leonor Valera megmutatja, amit az elmúlt évtizedek még szemérmesen eltakartak |
Kleopátra
Antoniust is úgy szerette, ahogy egy nő szenvedéllyel, megfontolások és érdek
nélkül szeretni tud. Igaz ugyan az, amit Révay József, a magyar
ókor-kutató írt róla: „Ez a nagyra törő és démoni asszony a világuralmat
akarta” - de szeretni is akart és elvárta, hogy viszontszeressék.
Kleopátra két
igen jelentős politikustól fosztotta meg Rómát azzal, hogy ágyába fogadta őket.
Caesarnak gyermeke is született az egyiptomi királynőtől, aki talán egy napon a
Róma feletti uralmat is örökölte volna, beteljesítve ezzel anyja álmát. Caesar meggyilkolása
után csak szerencséjüknek köszönhették, hogy el tudtak menekülni a városból,
hisz Kleopátrára sem várt volna más sors… Marcus Antonius, az az „erős ember”,
aki a Caesar halála utáni polgárháborús zűrzavarból kiemelkedett, volt
Kleopátra végső lehetősége a hatalom újbóli megragadására. Antonius finoman
fogalmazva „különösen fogékony volt a női szépségre" elcsábítása nem
okozott gondot Kleopátrának.
|
A
Netflix 2023-ban vetített dokumentarista sorozata Kleopátrát „afrikai királynőként” ábrázolja. Shelley
P. Halley, a Hamilton College professzora az első rész bevezetőjében
nagymamáját idézte, aki szerint „bármit is tanítanak az iskolákban, Kleopátra
fekete volt.” Bár a film hosszan fejtegeti a korabeli Egyiptom nyelvi, etnikai
és kulturális sokszínűségét, és sok
tekintetben egyébként tiszteletben tartja a történeti tényeket is, a sorozat
nem minden nézője tudott azonosulni ezzel a szemlélettel – a mai Egyiptomban
egyenesen mozgalom indult a Netflix betiltásáért. |
Ám túllőtt a
célon: a férfi annyira belefeledkezett a szerelmébe, hogy elhanyagolta közéleti
feladatait, eldorbézolta a rábízott hadi pénzeket, sőt még ruháját is
felcserélte görögre Kleopátra kedvéért. Ezzel sikerült magát politikailag
tönkretenni, Róma pedig túllépett rajta, s eltaposta. Octavianus, Caesar
unokaöccse és végrendeletében kijelölt utóda ugyanúgy a világ feletti
uralomra tört a maga módján, mint Kleopátra. Csak ő Róma birodalmát akarta -
Kleopátra pedig egy hellén nagyhatalom újjászületéséről álmodott.
Talán
Octavianus fejében is megfordult, hogy szövetkezhetne Egyiptom szépséges és
gazdag királynőjével a célja elérése érdekében. Volt azonban annyira józan
reálpolitikus ahhoz, hogy belássa: egyszerűbb, ha legyőzi Kleopátrát, minthogy
kockáztassa az Antonius sorsára jutást.
A királynő
számára két út maradt: láncra verten, diadalmenetben visszatérni Rómába- vagy
meghalni királynőhöz illően.
Az utóbbit
választotta.
Ez az írás eredetileg a magyar nyelvű Mi Világunk 1989.
évi 1. számában jelent meg némileg, átdolgozva és aktualizálva teszem most újra
közzé. Kleopátra szőkeségéről engem Révay József, a neves magyar ókor-tudós Százarcú
ókor című könyve még a hetvenes években győzött meg, bár közben
megerősítést kaptam az ókortudomány, pontosabban a (hi)story-gráfia, a
történelemben a sztorit kereső, inkább szórakoztató történelem-népszerűsítés
mai irodalma, és némely történészek szakmai véleménye felől is. Egységesnek
természetesen az álláspontok nem mondhatók, de Révay a hellén eredetre utaló
érve a többségi kutatói vélemény szerint ma is megállja a helyét, azzal, hogy
sokan nem szőkének, inkább vöröses hajúnak képzelik el – mint az ArcheoHistories csapata, vagy a Royalty Now rekonstrukciója.