2014
szeptemberében – ahogy arról ebben a cikkben olvashattok – elindult a Képregény Kedvelők Klubjának Facebook-csoportja. Várunk mindenkit,
aki a régi képregények, az aranykor magyar klasszikusai és a Képregény Kedvelők
Klubjának rendezvényei iránt érdeklődik. Itt lehet jelentkezni: https://www.facebook.com/groups/1464336630521037/
A Magyar
Labdarúgók Szövetsége 1958-ban ünnepelte alapításának 60 évfordulóját. A jeles
alkalmat egyebek mellett egy információban és fényképekben gazdag jubileumi
kötet is köszöntötte, melynek szerzője a hazai futballtörténet és sportújságírás
nagy alakja, polgári foglalkozása szerint egy ügyvéd dr. Földessy János
(1888-1965) volt. A magyar labdarúgás történetében alighanem ő volt az egyetlen
„outsider” olyan sportvezető, aki nem csak a szövetségben töltött be magas
tisztet, de rövid ideig – 1928-29 – a kapitányi tisztet is betöltötte. A
Magyarországon 1926-ban bevezetett professzionalista futball lényegében három
nagy fővárosi sportklub (a Ferencváros, az Újpest és a Hungária)
dominanciáját hozta magával, s ezek közül kezdetben a Ferencváros, majd az
Újpest jeleskedett: a Hungária 1935-ig a Nemzeti Bajnokságok rendszerére való
áttérésig csak egyszer volt bajnok.
Mint a
krónikák kiemelik, Földessy doktor szigorú, keménykezű kapitánynak mutatkozott,
aki a játékosok feletti rendelkezés kapcsán gyakran került összetűzésbe a profi
klubok vezetőivel – ez vezetett végül puccsal történő eltávolításához. Szakírói
munkássága szintén egészen kiemelkedő volt: 1909-től ő szerkesztette a
futballévkönyveket és a magyar futballbírák lapját, az Athenaeum sportkönyvtárának a focival
foglalkozó köteteit, de írt szabálykönyvet, sőt, sportszakmai kézikönyvet is.
1946 után jó évtizedig nem jelenhettek meg könyvei – ám 1958-tól haláláig az
idős mester ismét elfoglalta a magyar sport krónikásaként őt megillető helyet.
Focitörténetének rövidesen újabb kiadása is megjelent, még 1960-ban kiadták
olimpiai kislexikonát, 1962-ben pedig társszerzőivel – köztük a képregényeket
is jegyző Pánczél Lajossal – a labdarúgó világbajnokságok történetét. Az
1958-as jubileumi kötet külön érdekessége volt, hogy a védőborítót Zórád
Ernő, maga is a futball avatott és ihletett ismerője készítette – a „régi
idők focijának” szellemében.
Az arányokra
mindig figyelő Zórád most valamilyen rejtélyes oknál fogva zsiráfosra vette az
alakokat: a kompozíciók, a focitörténet jellegzetes pillanatainak ábrázolása
persze találó, de a testek (különösen a nyakak) irreálisan nyújtottak. Akkor
rajzolt így a Mester, ha művészkedni akart – ekkor a magyar grafika
egészen még nem „írta le” őt képregény-rajzolóként, kapott könyvillusztrációs
megrendeléseket is, de úgy érezte, itt valami mást, valami többletet kell
nyújtania.
A Pajtásnak,
melynek indulása óta vezető illusztrátora volt, alig akadt olyan száma, amiben
ne lett volna focival összefüggő rajza. Zórád készítette az első futball témájú
magyar képregényt is, A száguldó tizenegyet, mely a Pajtás 1957. évi
42-45. számaiban jelent meg. A sztori rém egyszerű volt – és roppant
tanulságos: híres futballisták (őket Zórád arcukkal „ábrázolta ki”) grundfoci-bajnokságot
rendeznek Budapesten – valódi kupáért. A legesélyesebb csapat a Száguldó
11-eké, akik között ott van Szekeres, a csodacsatár is. Ha ott
van: mert eléri a sikeres futballisták örök végzete, fejébe száll a dicsőség,
mely aztán végül szégyenszemre csapata vereségéhez vezet…
Az író Füleki
János, a lap későbbi főszerkesztője volt – tizenöt évvel később majd ő
búcsúztatja a laptól épp nyugdíjba vonuló Zórádot. Aki – mint évtizedek óta állandóan – még ötven
fölött is rúgta a bőrt. „Nemcsak
szurkoló voltam, hanem aktív játékos is. Nagyon szerettem a jobbszélső poszton
el- elszáguldani. Olyan társaim voltak, mint például Kemény Tibor, aki a
válogatottságot is elérte. Utoljára, már majdnem ötven éves koromban egy
’Öregfiúk’ meccsen, igen stílusosan, az Úttörő-stadionban játszottam. Ma, mint
szurkoló, szívesen járok mérkőzésekre. De csak olyanokra, amelyeken a játékosok
nemcsak a lábukkal, a szívükkel is tudnak játszani.” – emlékezett vissza a
Fülekivel készült interjúban.
Tény, mi tény: ezzel a Mester a magyar képregény
aranykorának jeles alkotói között meglehetősen egyedül volt: Korcsmáros
Gábor visszaemlékezése szerint nagyapja sosem mutatott különösebb
érdeklődést a foci iránt, meccsre nem járt, csapatnak se drukkolt – mint ahogy
– ezt már Domján Zoltántól tudom - Sebők Imre sem. Ez még rendben
is lenne – nem szeretheti mindenki a focit. Különösen meglepőnek tartottam
viszont, hogy a két kiváló grafikus életművének gondos átgereblyézése után
olyan történetet se nagyon találtam, melyben a futball egyáltalán előfordult
volna. Korcsmáros – mondja Kiss Feri – hosszú pályája során egyetlen
egyszer rajzolt foci-jelenetet (A csodatévő Junó című, a Fülesben 1969-ben
megjelent, meglehetősen zavaros, egy lengyel szerző munkájából készült adaptált
történetben), Sebők viszont egyszer sem. Így aztán - bár Szitás György is
számos foci tárgyú képregényt készített - a legtöbb ilyen történet Zórád
mellett Fazekas Attila nevéhez fűződik. Aki – immár több, mint fél
évszázada - ugyancsak szenvedélyes focista: bármi programot tervezünk, a kedd –
a focinap – tabu, minden héten ott rúgja a labdát az öreg cimborák között.
A magyar
futballképregény sajátos módon a nyolcvanas évek végéig szinte kizárólagosan
ifjúsági lapok nyújtotta keretek közé szorult. A Pajtás képregényeiben – ahogy
illik – sokszor jelennek meg futballozó gyerekek, úttörők. Az 1961-1962-ben két
kalandot megélt Fergeteg őrs tagjai – ahogy az őrsi krónikás elmeséli –
ezúttal nem mennek táborozni: a nyári melegben vibráló Budapesten ragadnak.
Persze itt is számtalan kaland vár rájuk – eljutnak az állatkertbe, csónakáznak
a Városligeti tavon, jót buliznak a Vidámparkban, s persze arra
is találnak helyet, időt, hogy kergessék a lasztit. Hogy ez régen sem volt
másként – persze, már ami a focit illeti – a Margaréta ügy című,
ugyancsak a Pajtásban, 1966-ban megjelent, 1918 nyarán-kora őszén játszódó
történet bizonyítja. A Földes Péter regénye alapján készült adaptáció
lényegében történelmi lecke, fiúknak: az őszirózsás forradalomhoz vezető utat
mutatja be. A lelkes gyerekcsapat sem menekülhet a történelem lassan forduló
kereke elől: a szovjet események hatására Vörös Gárdát alakítanak, s a
népligeti tisztáson való focizgatás helyett rövidesen beleártják magukat a
nagypolitikába. Mint ahogy kései utódaik is: László Gyula Rejtekhelyen
című 1976-os képregénye Szitás György hangulatos rajzaival a Pajtásban egy, a
harmincas évekbeli nyárnak állít emléket. A Budapesten titokban működő
pionírcsoport – derék, de lebukott kommunista párttagok gyermekei mindahányan –
játékkal, focival, jókedvvel zajló nyaralását csendőrök érkezése zavarja meg, s
a történet ifjú hősei – is – találkoznak a történelemmel. Most még ők kapják a
gólokat: másfél évtized múltával aztán az új rendszerben tűzoltók lesznek meg
katonák, s ha vadakat terelő juhászok nem is, de ÁVÓ-sok, belügyesek igen, s a
visszavágót az egykori győztesek igencsak megemlegetik...
Fábri
Zoltán filmje, az 1944-ben egy ukrajnai munkatáborban játszódó Két félidő a pokolban 1961 egyik nagy filmsikere volt: tragikus végkifejletével azonban a
nagyközönség nem igazán tudott megbékélni. Vasvári Ferencet, a Pajtás
veterán forgatókönyvíróját valószínűleg ez is befolyásolta, mikor 1973-ban A
két összekötő című, 1944-ben játszódó partizános történetbe „behúzta” a
futball-szálat is: az újhelyi ellenállók és lengyel elvtársaik e történetben
már diadalt aratnak az ellen felett – a focipályán és a történelem színpadán
egyaránt. Ugyancsak Vasvári volt a szerzője a Bikfic II. és a farmer őrs
című, kellemesen rendhagyó, Zórád remek rajzaival 1970-ben készült
tinitörténetnek. A konfliktus itt magából a fociból ered: a járási
úttörő-bajnokságon jól teljesítő Szamoskert csapatának kiválósága, Bicó Peti
(akit a szöszke őrsvezető is kitüntet figyelmével) ellen ármánykodva Cser
Jóska lenyúlja az őrs baknyulát, s ebből aztán mindenfajta kalamajka
kerekedik. Az árvíz során aztán kiderül, ki a legény a gáton – Jóska, akinek
életét végül Peti menti meg, tettét elismerve bocsánatot kér a megvádolt
osztálytárstól.
A foci a
„felnőttképregényben” néha csak az ürügyet adja a cselekményhez – mint Cs.
Horváth és Zórád Roberto és Julika sorozatának záró epizódjában, az 1973
végén megjelent Kincsek a tengerben című történetben, mikor hőseink a l’Unita
számára a brazil labdarúgás helyzetéről szóló cikk kedvéért utaznak Rio de
Janeiro-ba – néha viszont maga a történet indul a foci világából (dél-amerikai
környezetben, a hatvanas évek derekán játszódó, 1967-es Villámcsatár vagy
a két évtizeddel későbbi a BEK-döntőn kezdődő, 1987-es A játékvezető halála).
Előbbi Zórád
munkája: megjelenésének időpontjában a Magyar Ifjúság még csíkban hozta
a képregényeket. Akciódús, mozgalmas bűnügyi történet, rengeteg szebbnél szebb,
alulnál alulabb öltözött ifjú hölggyel – mi más érzékeltethetné a kapitalizmus
velejéig való romlottságát, mint a buja pucérkodás. Ne legyünk azonban
igazságtalanok: bár a történet hordoz erkölcsi tanulságot is (imperialista
kutyából, elvtársak, sosem lesz kapitalista szalonna), azért elsősorban a
szórakoztatás a cél. Mint ahogy a második, Fazekas által rajzolt sztorinál is…
Ismét csak nem adaptált történetről, hanem Cs. Horváth önálló forgatókönyvéről
van szó – a sport miliőjében úgy tűnik, otthon érezte magát. Ez is izgalmas
krimi, melyben a nyomozópáros a nemzetközi mérkőzéseket korrumpáló banda
nyomába ered. A Népszavában jelent meg, tehát ez is csík-képregény:
Fazekas azonban változatos plánokkal, merész perspektívákat így is sokat tud
kihozni belőle.
Egy másik
sikeres magyar film, az 1956-ban készült Csodacsatár 2007-es képregény-változatát is Fazekas Attilának köszönhetjük. A
forgatókönyvíró Méray Tibor (idén áprilisban ünnepeli születésének 90.
évfordulóját) több sikeres filmet jegyzett - egyike a Nagy Imre
politikáját következetesen támogató íróknak, újságíróknak. 1957-ben disszidált,
az emigrációban az Irodalmi Újság munkatársa, szerkesztője majd
főszerkesztője, Budapest díszpolgára. A
rendező Keleti Márton volt, a főszereplők pedig a kor ünnepelt
színészei: Kiss Manyi, Sinkovits, Gózon, Ungváry László és Feleki
Kamill. Akik a történetben aztán mind-mind „saját arcukkal” tűnnek fel –
mint ahogy Puskás Öcsi és az Aranycsapat többi sztárja is. Mert a
képregény az „évszázad mérkőzésével”, az Anglia elleni 6:3-as győzelemmel indul
– s kedves, kacagtató, a „tévedések vígjátéka” klasszikus alaphelyzetéből
kinövő komédiává kerekedik. De több is annál – csakúgy, mint maga a film,
emléket állít az ötvenes évek a futball iránti rajongásának, az egykori
szurkolóknak is.
A talán
legismertebb magyar futball-képregény, Moldova és Zórád 1977-ben készült
A verhetetlen tizenegy-e műfaját tekintve szatirikus történet,
rokon Peterdi Pál és Fazekas Attila Aranyláb RT.-jével vagy Endrődi
István zseniálisan megrajzolt képregény-paródiáival (pl. Gólözön).
Zórád „lázadó” korszakában született, mikor a hetvenes évek végén Cs. Horváth
közreműködése nélkül dolgozott. Ebben az időben maga választotta ki a Fülesben
majdan megjelenő történeteket, s maga írt ezekből forgatókönyveket. Bár a Mester
hosszú pályája során számtalan karikatúrát készített, melyekre mindig büszke
volt (s egyszer még kiállításra is vitték a legjobb rajzait), én ezzel az
énjével nem nagyon tudtam kibékülni. Zórád karikatúristaként – a XIX. századi
hagyomány szerint – inkább torzképeket rajzolt, a groteszk ábrázolás eszközével
élt, s így karikírozott – végtelen rajztudását maga választotta klisékbe
csomagolta, ezek mögé rejtette el. Mentségére legyen mondva: ő nagyon élvezte
ezeket a stílusbravúrokat – s szerencsére olvasói legnagyobb része is.
Nem lenne
teljes a kép, ha nem emlékeznénk meg a magyar labdarúgás történetét feldolgozó
két jelentős alkotásról, a Sebes Gusztáv önéletrajzából készült, 1972-es
Labdával a világ körül című és a Fekete Pál regényéből készült Orth
és társai című történetekről. Az elsőt Takács Zoltán rajzolta –
láthatóan nagy-nagy szeretettel, figyelemmel. Bár sok képregényt készített, nem
tartozott a legjobb alkotók közé – ez a munkája azonban egészen kiválóra
sikerült. Bátran alkalmazza a lavírozott technika fogásait, a futballjelenetek
dinamikusak, szépen megkomponáltak, a helyszínek változatosak, szépen
megrajzoltak, hitelesek, a valós személyek után mintázott alakok nagyon sokszor
felismerhetők, de mindig találóak, emberközeliek. A múlt század tízes-húszas
éveinek legendás magyar labdarúgójának, Orth Györgynek emléket álló, a
Képes Sportban 1984-ben megjelent másik képregény Fazekas munkája, melynek a
rajzait azonban nem ő, egy, a Kossuth nyomdában dolgozó grafikus színezte ki. Attila
1980-ban egy gyerekeknek szóló Focisulit is rajzolt, mely fordulatos
kerettörténetbe ágyazva remekbe szabott rajzokkal, edzésmódszereket,
műfogásokat is bemutatva vezette be az olvasókat a labdarúgás világába.
Végére hagytam
a magam szerény hozzájárulását a futball témájú képregények hazai históriájához.
1989 nyarán, a Hahota 36. számában jelent meg Cser Gáborral közös
történetünk, a Huba, a pöttöm szellem kalandjait feldolgozó – rövid – sorozat első
darabja. A történet főhőse, Lakli Sanya egy szép szőke lány, Szatmári
Szilvia figyelmét szeretné magára irányítani – ennek érdekében aztán a
kissé kelekótya szellem bevonásával kunsztokat produkál, benevez az
úszóversenyre, sőt, a focipályán is bizonytani akar.
Bizonyos szempontból ez sikerül is: Huba segítségével, mindenkit kicselezve hatalmas gólt ragaszt – saját csapata kapujába. A hatás borítékolható – s hogy a végén Sanya mégis meghódítja szíve hölgyét, az nem Hubának, hanem sokkal inkább a magyar képregény teremtő szellemének, démiurgoszának köszönhető, aki nyilván különös súlyt fektetett arra, hogy egy futball-tárgyú történet vége mindig jó, s egy igazi jó szellemhez méltó legyen…