Krausz Imre Sándor emlékére
Az elmúlt hónapokban saját
rajzolói pályámra visszatekintve sokszor idéztem fel Zórád emlékét. Valóban sokat köszönhetek neki – nem lenne
azonban méltányos, ha elfeledkeznék egy másik, kevéssé ismert művészről, remek
pedagógusról és nagyszerű emberről, akinek szintén sokkal tartozom. Az 1931-ben
született Krausz Imre Sándor nevét ma már csak a győriek (ott is inkább
Jancsifalu és Szabadhegy „öregebbjei") ismerik: a néhány évvel ez előtt elhunyt
művésztanár itt élt és alkotott. Édesapám barátja volt, velünk szemben laktak,
gyermekkorom óta a „családhoz tartozott". Ő maga nem házasodott meg: rajongva szeretett szüleivel,
majd az ő haláluk után magányosan élt. Magányosan,
de nem egyedül: amikor nem a szabadhegyi általános iskolában tanított
földrajzot vagy rajzot, kismotorján horgászni járt, vagy Győr környékét
festeni, megrajzolni való motívumokért cserkészte.
Az 1975-ös kiállítás meghívója
– édesapánknak dedikálva
|
A linómetszeteit bemutató, első önálló kiállítására 1975 decemberében került sor a győri József Attila Művelődési és Ifjúsági ház kiállítótermében. Salamon Nándor, Győr művészeti életének elismert ítésze – nekem kedves gimnáziumi tanárom – nyitotta meg s ő írt a szépen megtervezett kiállítási füzetbe is méltató sorokat. Meleg szavakkal köszöntötte első önálló tárlatát „egy őszülő hajú, friss gondolkodású, fiatalos, alkotóenergiában és tenni akarásban sem szűkölködő kollégának" aki „22 évi rajztanárkodás után, - miközben számos tanítványa vált pályatársává! - lép szép metszeteivel a közönség elé.”
Leánykórus |
Aztán Salamon tanár úr az akkor
44 éves művész életútjának fő állomásaira tekintett vissza: „Fél életnyi
pályája kevés zajos mozzanatot, látványos fordulatot tartalmaz. 1931-ben
Győrött, a gyárak s mezők közé szorult Jancsifaluban született. Itthon járt
iskolába. Rajzolótehetségét Derka József, Gallyas Frigyes ápolgatta. Járt
Tóvári mester szabadiskolájába is. A pedagógiai főiskolán - Budapesten, -
rajz-földrajz szakos tanári képesítést szerzett. Szeretettel emlegetett
irányítói Gábor Béla és Jakuba János voltak. Zsirán, majd több győri iskolában
tanított. 1959-ben került Szabadhegyre. Otthona ma is a szülői ház, valójában
mégis e városszéli kerület hiányt betöltő polgárává vált. Tizenhat éve hinti
maga körül, szűnni nem akaró hittel és lelkesedéssel, a művészi szép
szeretetének magvait. Közben több közös kiállításon szerepelt (Megyei pedagógus
kiállítás, Fáklya klub, Budapest, Győri Rajzstúdió). Dolgozott a nyári
művésztelepeken, Füreden és Esztergomban.”
Lányportré
|
Mégis arra volt különösen büszke
- emelte ki Salamon 1975-ben -, hogy hét rajztanárt indított el a pályán. És
hány ezer gyerekkel szerettette meg közben a rajzolást, a művészetet! Kutató-kereső
ember volt, mindig kész új technikákkal való kísérletezésre. A munkája és az
alkotás mellett sok minden érdekelte: az olvasás, a nyelvtanulás, a technika, a
barkácsolás. De első sorban tanár volt, pedagógus, a szó nemes, eredeti
értelmében. Imádott és tudott is tanítani. Kilenc-tíz éves koromban tőle kaptam
első angol óráimat, együtt építettünk detektoros rádiót, kis korunkban ő
segített édesapámnak első – botkormányos – pedál-meghajtású autónk
összerakásában is. Mikor látta, némi tehetséget árulok el a rajzban, elkezdett
foglalkozni velem. Első munkáim neki mutattam meg. Tapintatosan korrigált,
inkább rávezetett a szerencsésebb megoldásokra. Megismertette velem a
linómetszés rejtelmeit (amit gyorsan megtanultam) és a rézkarcot (amit viszont
sohasem). A képregény iránti vonzalmamnak nem örült, inkább a „tiszta” művészet
felé terelgetett volna. De amikor kezdtek megjelenni a rajzaim, elfogadta
azokat, s attól kezdve kollégaként kezelt.
Kismegyer, kápolna
|
Festett olajjal, temperával, készített
akvarelleket, rajzolt ceruzával, krétával és szénnel, készített linómetszeteket
és rézkarcokat. Munkáit a természet, az épített, otthont adó környezet és az
emberek szeretete jellemezte: finom pasztellszíneivel képes volt megragadni a
környékbeli táj hangulatait, portréi, életképei – mint dédszüleim
kukoricamorzsolós megörökítése – a sorsába zárt, azzal megbékélő embert
„ábrázolta ki”. Salamon Nándor is hasonlóképp látta: „Sokat fest, rajzol, ha
ideje engedi. Művészi törekvéseinek középpontjába az embert helyezi. Különösen
portréit érdemes figyelnünk. Legjobb lapjain túljutott a leképezésen, s
sikerült felvillantani az ábrázoltak lelkét (Szülei arcképe stb.) Témáinak
másik forrása a táj, amelyben él. Újvárosnak, Szigetnek voltak, vannak festői.
Krausz Imre annyira együvé vált Jancsifalu-Szabadhegy vidékével, hogy nyugodtan
vállalhatja e tájék ’festőjének’ rangját. Rajongással tud szólni a lassan
eltűnő régi utcákról, a szelíd dombra tapadó házakról, Kismegyer szép
részleteiről. E rajongás jut kifejezésre e lapokon is.”
Karácsony előtt (rézkarc,
1985)
|
Nem volt naturalista, sőt,
realista sem. Munkáiban mindig megjelent valami
finom absztrakció, vonalai – a használt technikától függően – légiesen könnyűek
vagy épp finoman elmosódottak voltak. A létezés körvonalait ragadta meg. „A vonalak rajza, a fekete-fehér foltok
ritmusa, bájosan naiv részletek, növekvő technikai biztonság, anyagismeret
teszi vonzóvá az egyébként is rokonszenves alkotó itt kiállított metszeteit.” -
így Salamon.
Téli pihenő
|
Rajzait, metszeteit sokszor
közölte a megyei lap, a Kisalföld. Nyugdíjazásáig részt vett még néhány kiállításon is. „Nagyobb”
művészi karriert azonban nem futott, nem futhatott be. Nem a tehetségével volt
a baj – rajz- és festészeti tudása bizton vetekedett a város „koszorús
művészei” tudásával – inkább a „társadalmi szereppel”, amibe bele kényszerült.
A kicsit csodabogár vidéki művésztanár szerepébe, aki csak kényszerpályákon
mozoghatott. Akinek olykor még kiállítást is rendeztek, de az általa (is) csodált Magas
Művészet épp „rajztanár” voltából adódóan dehogy fogadta volna be! Ha ez bántotta is
őt, nem mutatta.
Leányfej (rézkarc, 1985)
|
Legalább két életművet hagyott
hátra. Az egyiket - eredeti festményeit, rajzait, metszeteit - senki által nem
gondozva eszi az enyészet az üresen maradt szülői ház falai között. Életében
oly bőkezűen szórt nyomatai azonban ma is megtalálhatók – ha megtalálhatók –
valahol, valakiknél, talán még otthonok falain is - csakúgy, mint az újságokban
megjelent rajzok a könyvtárak polcain. Jó lenne ezeket az emlékeket, s
fellelhető alkotásait össze gyűjteni. Munkásságának az Internet nem őrzi
nyomát, a megyei lap on-line változatának keresője is néma, ha róla van szó. De
úgy hiszem, van egy harmadik életműve is: saját emberi és művész pályája, mely
a tanítványok emlékezetében, kollégái szeretetében elevenen él ma is.
Tihany
|
Pályatársai, a katedrán utódai ma is köztünk
élnek. Ők azok, akik a falusi, kisvárosi iskolákban „rajzot tanítanak”, de
művészi ambícióikat nem feladva, szabadidejükben csodás dolgokat alkotnak. Illesse már életükben nagy-nagy tisztelet a vidéki
művésztanárokat – a képzőművészet örök napszámosait.
Szabadhegyi tél (rézkarc,
1985)
|