Egy másik időben, másik
galaxisban Jules Verne sokak kedvenc írója volt. Akkoriban még olvasott
felnőtt és gyerek – a képzeletet a kalandos, szórakoztató, egzotikus tájakon
játszódó történetek mozgatták meg (és csábítottak sokakat írásra). Verne
születésnapját ismét egy a régmúltból való írással köszöntöm – szerzője Isaac
Asimov, magam csak a fordítást készítettem. Több mint száz év alatt sok
magyar grafikus illusztrálta könyveit, s sok nagyszerű képregény feldolgozás is
készült. A Nemo kapitányt a tenger és hajózás iránti nagy-nagy
szeretettel és tisztelettel Fazekas Attila rajzolta.
Az 1828. február 8-án a
franciaországi Nantes-ban született Jules Verne volt a világ első
tudományos-fantasztikus írója. Persze nem ő volt az első szerző, aki tudományos
fantasztikumot írt. Megelőzte őt Edgar Allan Poe, akit megelőzött Mary
Wollstonecraft Shelley — őt pedig korábbi szerzők hosszú sora előzte meg, akik
idegen földekről és félelmetes szörnyetegekről regéltek.
Mindemellett mégis Verne volt az
első író, aki szakosodott a tudományos fantasztikumra s életre hívta a műfajt.
Persze ő nem nevezte science fictionnek, tudományos fantasztikumnak, mint
ahogy senki más sem hívhatta annak. Magát az elnevezést sem találták fel, Verne
1905. március 25-én Amiens-ben bekövetkezett halála után még egy
negyedszázadig.
Kezdetben Verne jogot tanult, de
az írás eléggé érdekelte ahhoz, hogy eltávolodjon tanulmányaitól. Hogy
megélhessen, felcsapott tőzsdei alkusznak — mellette színdarabokat,
librettókat, elbeszéléseket írt, bármihez fordult is azonban, igazi sikert nem
aratott vele.
Már középkorú éveinek elején
járt, mikor 1863-ban írt egy könyvet, aminek „Öt hét léghajón" volt a
címe. Ebben a könyvben Verne léghajója fejlettebb volt a rendelkezésre álló
igazi léghajóknál, s sokkal tovább tudott a magasban maradni — de ez nem volt
lényeges, hisz amit leírt, a legteljesebb mértékben elképzelhető volt. Verne a
történetet „rendkívüli utazás"-nak nevezte, és azonnali s meglepő sikert
hozott számára.
Verne rádöbbent arra, hogy a
közönség — abban a korban, mikor az eljövendő tudományos fejlődéssel
kapcsolatos optimizmus tetőpontjára hágott — ki van éhezve a kalandokra.
Kalandokra, melyeket abból az új nézőpontból beszélnek el számára, hogy azok
tudományos szempontból lehetségesek-e. Verne haladéktalanul nekifogott
további „rendkívüli utazások" megírásának, s nyolcvan regényig meg sem
állt — ezek közül ma már sokat science fictionnek neveznénk —, s ez alatt
világhírnevet szerzett.
Néhány év alatt valóban elég
gazdag lett ahhoz, hogy meg tudjon vásárolni egy nyolctonnás kis halászhajót,
amit átalakíttatott kirándulóvitorlássá. A határtalan óceán felszínén való
vitorlázás adott egy ötletet számára. Könyveiben hőseit nemcsak a levegőbe
küldte el, de a Holdra és a Föld középpontjába is. Miért ne írna hát egy
tengeri történetet valami új, előnyös nézőpontból — alulról szemlélve?
Az eredmény a Nemo kapitány lett
—1870-ben jelent meg, s 1873-ban fordították angolra —, a Nautilus nevű tengeralattjárónak,
s titokzatos, emberkerülő kapitányának, Nemonak (a szó latinul senkit jelent)
története. Amit megalkotott, megragadó kaland volt a tenger fenekének
felfedezéséről, s mindenből magába foglalt egy csipetnyit: Atlantisz rejtélyes
pusztulását, elveszett hajókat, csatarendbe állított tengeri szörnyetegeket s
egy befejező célzást a folytatásra, melyet illendő módon az 1874-ben megjelent
„Rejtelmes sziget"-ben fedett fel.
Verne kétségkívül óvatos
tudományos-fantasztikus író volt, olyasvalaki, aki csak kivételesen kockáztatta
meg a valóságtól történő túlságos eltávolodást. Erényei egyike volt ez:
regényei a részletekre való gondos figyelem miatt győzik meg teljes mértékben
az olvasót. Még ha tévedett is (hisz nem volt szaktudós s félreértett valamit)
oly tetszetős módon tette ezt, hogy kevesen voltak eléggé akadékoskodók
megkritizálásához.
A Nemo kapitány-ban Verne olyan
tengeralattjárót írt le, amelyet 1870-ben senki nem lett volna képes
megépíteni (s ami díszességét, tágasságát illeti, talán ma sem lenne
megvalósítható), de nem ő volt az, aki kitalálta a tenger alatti hajózás eszméjét
és alkalmazását.
Az első tengeralattjárót egy
Cornelis Brebbel nevű hollandus építette 1620-ban, a Temze folyóban merült le
újra és újra vele.
1800-ban Robert Fulton — aki
később megépítette az első kereskedelmi célokra használható kerekes gőzhajót —
azon fáradozott, hogy egy nagyobb és jobb „Teknőcöt” építsen a franciák
számára — ők ez idő tájt háborúban álltak Nagy-Britanniával.
Tengeralattjáróját egy másik tengeri teremtmény után Nautilusnak nevezte el
(kagylós fejlábú állat), s bemutatója során csakugyan elsüllyesztett vele egy
öreg hadihajót —, ám a franciák érdeklődését nem sikerült felkeltenie. Fulton
ekkor a britekhez fordult, nekik is elsüllyesztett egy régi hajót, de őket sem
érdekelte a találmány. Visszatért az Egyesült Államokba, s nekifogott, hogy
megépítsen egy legalább száz ember befogadására képes gőzzel hajtott
tengeralattjárót; meghalt azonban anélkül, hogy ezt a munkát befejezte volna.
Arra az időre, mire Verne megálmodta
pazar kivitelű, korlátlan víz alatti tartózkodásra képes tengeralattjáróját
(szándékosan nevezte el Fulton hajója után) már sok tengeralattjárót
építettek, de egyik sem tudott rövid időn túl odalent maradni.
Verne könyvének mindamellett
akkora sikere volt, hogy mikor végül az elektromotorok a tengeralattjárókat a
gyakorlatban is használhatóvá tették, az első, 1886-ban két angol által
épített, teljes egészében elektromossággal működő ilyen szerkezetet Verne
hajója iránti tiszteletből Nautilusnak nevezték el. S mikor 1955-ben az
Egyesült Államok vízre bocsátotta az első atommeghajtású tengeralattjárót —
az is a Nautilus nevet kapta.