Hogy mi a science fiction? A
tudományos-fantasztikus műfaj, vágja erre rá kapásból az önmagára valamit is adó
magyar olvasó. S ha részletesebben kell kifejtenie a választ, könnyed eleganciával
sorolja fel olvasmány- és filmélményeit, kedvenc szerzőit, grafikusait, filmrendezőit.
Akkor sem jön zavarba, ha mélyebb összefüggéseket kutat, hisz a műfaj neve
magában hordozza a két fő összetevő - a tudományosság és a fantasztikum - megjelölését. A sci-fi valami olyan, ami a fantázia szabad játékát a tudomány, elsősorban
a. XX. század természettudományának eredményeivel összeegyeztetve a művészet irodalom,
film, képregény formájában dolgozza fel s tárja elénk.
Ám ha azt kérdezzük, mitől sci-fi
a sci-fi, mi különbözteti meg a jó történeteket a silánytól, mitől fontos, értékes
a tudományos fantasztikum számunkra — már nehezebb választ találni. Kétségtelen,
nagyon sokan vannak (vagyunk), akik a kalandos, pergő ritmusú, izgalmas
történeteket szeretjük. Hogy a helyszín az Amazonas környék ősvadonja, Afrika
valamelyik „fehér foltja", New York betonrengetege vagy a XXV. század
felderítetlen bolygóinak egyike, már tulajdonképpen mellékes
tényező. Ha a sci-fi kelléktárával — űrruha, lézerpisztoly, idegen lények, robotok
tűzdeljük meg a cselekményt, s vigyázunk arra, hogy a fizika és kémia elemi
törvényeit ne lépjük túl, már ráfoghatjuk a végeredményre, hogy sci-fi regény
vagy novella. Az-e valóban? S ha igen, miért érezzük egy Asimov- vagy Clarke-könyv
elolvasása után, hogy többet kaptunk, mint a Csillagok háborúja egész
legendakörével, „sagájával”?
John W. Campbell |
Mi a science fiction — valójában?
Sok bölcs definíció született már a pontos fogalmi meghatározás érdekében. A legszellemesebb
kétségkívül John W. Campbell-nek, minden idők legnagyobb sci-fi szerkesztőjének,
Clarke, Asimov, Heinlein felfedezőjének egyéni változata. „Azok a tudományos-fantasztikus
történetek, amelyeket a tudományos-fantasztikus magazinok szerkesztői 'megvesznek'."
Mondhatnánk: szerkesztője válogatja…
Az Astounding azon számának címlapja, melyben az Alapítvány-ciklusba tartozó Az öszvér c. Asimov-elbeszélés megjelent |
Isaac Asimov másként látja. Szerinte
a „science fiction a jövendő tudományának tudós művelésével” foglalkozik. Asimov
megkülönbözteti a jövőregényt, a fantáziaregényt, a kalandos fantasztikumot s
a szigorúan vett tudományos-fantasztikus műfajt. Az első klasszikus irodalmi
forma: Morus Utópiája, Swift Gulliverje, Montesqiueu Perzsa levelek című műveit
hozza fel — többek között — példának. Közös jellemvonásuk: a jövőbe helyezett
színtér a fennálló világ ellentmondásainak kritikus feltárására ad lehetőséget.
A fantáziaregény az írói képzelet számára korlátlan lehetőséget biztosít. Tolkien
„A Gyűrűk Ura" című nagy könyve a legjobb példa erre, de az újabb évek terméséből
idesorolhatjuk Michael Ende „A Végtelen Történet"-ét is. A germán-kelta-gael
mitológia nyomdokain született fantasy-irodalom ma már önálló életet él, elkülönült
a sci-fitől, amelyhez valóban kevés köze van.
A Paul French néven megjelent Lucky Starr regények egyikének borítója |
A kalandos fantasztikum — Karl
May Albert Einstein katedráján, ahogy Asimov mondja. Erre szintén ő maga
szolgáltatta az egyik legjobb példát. Az ötvenes években Paul French álnéven sorra
jelentek meg David Starrnak, a rettenthetetlen űrrangernek kalandjai, amelyek a
Naprendszer legkülönbözőbb részein, bolygóin játszódtak. A kalandos események
közé hihetetlen mennyiségű információt tömörített a bolygókról a könyvek
szerzője, ám ez nem ment az élvezhetőség rovására. Sőt a sikeres ifjúsági sorozatot
ma már büszkén vállalja valódi szerzője, Asimov professzor . . . De semmiképp
sem sorolja egy kategóriába az Alapítványkönyvekkel vagy A halhatatlanság
halálával.
A világ sci-fi „termelésének"
nagy részét ma ez a kalandos fantasztikum teszi ki. Nem mindegyik veszi persze
olyan komolyan a tudományhoz kötöttséget, mint French-Asimov, inkább a történet
izgalmas bonyolításán, az akcióhelyzeteken, esetenként a szexen van a hangsúly.
A század első év- tizedeiben, mikor Shelley Frankenstein-je, Verne „rendkívüli
utazásai” és H. G. Wells korszakot határoló víziói nyomán megszületik a fantasztikus
irodalom, első- sorban a technika lehetőségeinek felfedezése, gépezetek leírása,
hatásuk bemutatása volt az írók célja.
Hugo Gernsback |
A világ első sci-fi magazinja, a
Hugo Gernsback által szerkesztett Amazing Stories még ennek jegyében teremtett
iskolát. De John W. Campbell néhány évvel később elinduló Astounding-e már más
megközelítéseket helyez előtérbe. Brian Ash, a sci-fi egyik legjobb kortárs ismerője
mutat rá e változás jelentőségére. A gépek varázslata, a mechanikus erők öncélú
játéka mellett feltűnik és magasra nő a gépekkel együtt élő ember alakja is: előtérbe
kerülnek az emberi, társadalmi problémák. Ezt az irányzatot social science fiction-nek,
társadalmi tudományos fantasztikumnak nevezi az irodalomtörténet. Asimov —
ennek az irányzatnak talán legnagyobb mestere — így látja: „Ha az irodalomban
nem a technológia jelentőségét hangsúlyozzák, hanem erről a figyelmet az
emberekre és a társadalomra irányítják, csak akkor jutunk el az igazi science
fiction birodalmába."
Vizsgálódásunkat irányítsuk most
erre a birodalomra.
28 álom
A sci-fi és a sci-fi szerzők igazi
feladatát kutatva előbb-utóbb el kell tehát jutnunk a társadalom, az emberiség jövőjére
való rákérdezéshez. Miért szükségszerű ez? Újra Asimov: „… mind a mai napig, a
változásoktól rengő világban azt gondolják az emberek, hogy az élet úgy megy
majd tovább, mint eddig. Még azok is, akik a változtatásokban gyakorlatilag
részt vesznek, a régi elképzelések automatizmusában megrekedve, nem hisznek a
holnap átalakult valóságában." Kivéve a science fiction írókat — az ő
feladatuk a változások vizsgálata, a jövőképek felvázolása, a ránk leselkedő
veszélyek feltárása. Lényegében ez a sci-fi tárgya, feladata. Az emberiség
fantasztikus vagy nem is oly fantasztikus álmainak vallatása, irodalmi formába öntése.
Asimov egy 1981-ben megjelent tanulmányában 28 ilyen „álmot" sorolt fel: lényegében
ezek köré csoportosul mindaz, amit ma tudományos-fantasztikus irodalomnak nevezhetünk.
Mik ezek?
- népesség-ellenőrzés
- világkormány
- kifogyhatatlan energiaforrások
- időjárás-ellenőrzés robotok
- komputerek
- komputeres nevelés
- anyagátvitel
- egész Földet átfogó közösség
- az ivartalan szaporítás megoldása
- klónozás, avagy az ivartalan szaporítás nagyüzemi méretekben történő megvalósítása
- bionikus (műszervekkel kiegészített) emberi lények
- genetikusmérnöki tudomány
- az evolúció ellenőrzés alá vétele
- halhatatlanság
- telepátia
- fajok közti kommunikáció
- az űr legközelebbi részének birtokbavétele
- űrállomások
- csökkent gravitációjú élet
- bolygóközi repülés
- terrizáció, azaz más égitestek Föld-szerűvé alakítása
- gravitációs kontroll
- csillagközi kommunikáció
- csillagközi utazás
- fekete lyukak
- galaktikus birodalmak
- időutazás
- alternatív időcsatornák.
A lényeg változatlan
A felsorolást persze kiegészíthetnénk
néhány újabb elemmel, például gyógyíthatatlan vírustörzsek felbukkanása, genetikai
torzulások stb. A lényegen azonban nem változtatna, hisz a lista szinte évről
évre módosul: a tudományos fejlődés egyes jelenségeket a sci-fi világából a
realitáshoz sorol át. S hogy ezek az álmok néha
rémálomszerűvé válhatnak? Hogy a sci-fi gyakran riasztó képet fest a jövőről?
De hisz igazi feladata épp ez. Alternatívákat vázol fel, levezeti a fejlődés lehetőségeit, megpróbálja végiggondolni és végiggondoltatni buktatóit, veszélyeit. Nem kései utódainkhoz kíván ezzel szólni, hanem a jelenhez, nem az utólagos jóváhagyásra, a „lám-megmondtam-s-igazam-lett" igazolására vár — segíteni szeretne. Ezért a felnőttek irodalma a tudományos fantasztikum, amit azonban minden korosztály szívesen fogad.
Az igazi science fiction az alternatívák művészete. Sajátos eszköztárával segít abban, hogy a legkedvezőtlenebbet elkerülhessük, s mindig a jövő szempontjából leghelyesebb döntést hozzuk meg.
Mert a döntés — itt és most — a
mi kezünkben van.
Indulás a csillagokba - 1987 |