2012. február 4., szombat

Take It Or Leave It


Tanítványaimat általában óva intem a Wikipedia szakmai célokra történő kritikátlan használatától. Aki - mondjuk – a magyar táncdalfesztiválok történetéből szeretne disszertálni, és nem talál bolgár szerzőtől korábban már megjelent monográfiát, az Interneten a keresgélést - jobb ötlet híján - talán épp a Wikinél kezdi. 1986-ban Siófokon került megrendezésre az első Interpop fesztivál. A Wiki szerint ennek győztese a Napoleon Boulevard volt, ami igaz is – elfelejti közölni azonban, hogy fesztivál külföldi előadói díját egy olasz énekesnő, Giorgia - teljes nevén: Giorgia Fiorio - nyerte. Az idén 45. születésnapját ünneplő énekes- és színésznő tizenkilenc éves volt akkor.


Az akkoriban nagyon sikeres amerikai-olasz énekesnőre, Romina Powerre emlékeztető vadóc tinisztárnak 82-től jelentek meg lemezei. A 83-as és 84-es San Remo-i fesztiválon aratta első nagy sikereit. Több zenés filmben szerepelt, legemlékezetesebb szerepeit az olasz táncdal aranykorát megörökítő Sapore di Mare első és második részében kapta.




A nyolcvanas évek derekán az eurodance sikeres előadójaként számos slágert jegyzett, amelyeket érdekessé egyedi hangszíne tett. Magyarországra szerencsére egy olyan – angol nyelvű - dallal érkezett, amelyben ez a különleges hang érvényesülni tudott: ez volt Take It Or Leave It. Akkoriban több lapnak és a rádiónak is dolgoztam, első „szinkronizált” angol nyelvű nagyriportomat épp a fesztiválnyertes Giorgiával készítettem. Szorgalmasan fényképeztem – az utolsó siófoki napon pedig az egyik saját fotómra még az aláírását is sikerült megszereznem.



Az Interpop után még volt néhány sikeres dala, de figyelme egyre inkább a művészi fényképezés felé fordult. 1990-ben a híres New York-i fotósiskola, az International Center of Photography hallgatója lett - bő évtizeddel később aztán már ő vezet ott kurzusokat.

 
A dokumentarista Amerikai boxolók című képsorozat hozza meg számára az áttörést – ez a közel egy évtizeden át fényképezett, hat könyvben megjelent, s 2003-ban külön művészi album formájában is közreadott Férfiak sorozat első darabja. A Stern különszámot szentelt fotografikus munkásságának.


Képein olyan férfi közösségeket mutat be (amerikai ökölvívók, tűzoltók, ukrajnai bányászok, spanyol torreádorok, francia idegenlégiósok, a tenger munkásai) ahol – az ő szavaival – „az évszázados tapasztalatok, rituálék és gesztusok ősi otthonosságú világokban gyökereznek”.


Érdeklődése középpontjában 2000 óta a spiritualitás, a hit és a kegyelem fotografikus megragadása áll. Túl számtalan kiállításon és díjon, ma Párizsban él, alkot, s szerte a világon művészeti tanfolyamokat vezet. Képes volt a legnagyobb dologra: el tudta engedni az átmenetit, a sztárságot – és meg tudta ragadni azt, amin nem fog az idő: az örök Művészetet.