A Róma melletti filmgyárban, a
Cinnecittá-ban az ötvenes évek elejétől sorra készültek a nagy, roppant
látványos, színes, szélesvásznú történelmi, igen sokszor ókori tárgyú filmek. Az
amerikaiak is szívesen jöttek ide forgatni, de a produkciók első sorban a hazai
és az európai piacnak készültek. Akadtak kis költségvetésű és monstre kiállítású,
statiszták tömegét mozgató, néha világsztárokat felvonultató, igen drága „komoly”
filmek, és persze könnyedebb vígjátékok – olyan műfaj volt ez, amire ez olasz
közönség mindig is vevő volt.
Sophia Loren, mint Celopatra (1954)
Egy kis könnyű, pikáns íz, könnyű
erotika már az ötvenes évek közepén megjelenik ezekben a filmekben. A nagyon
fiatal, nagyon szép Sophia Loren (és a szintén fiatal, még délceg és
karcsú Alberto Sordi) főszereplésével
készült Két éjszaka Kleopátrával (1954) még az illendőség keretein belül
pucérkodott – néhány éven belül azonban megváltozott a helyzet.
Cs. Horváth és Zórád a Báró Holding üzlete c. képregényében a főhős az olasz filmvárosban nyomoz… |
A hatvanas években a rendezők egyre bátrabbak, a nézők egyre követelőzőbbek lesznek – s rövidesen az olasz szórakoztató film - nem utolsó sorban a képregény hatására – Messalina személyében megtalálja az új, buja erotikával körül lengett szupersztárt. 1951-ben Maria Félix főszereplésével készült egy nagyon illemtudó film a császári hitvesről, aztán 1960-ban Belinda Lee főszereplésével egy kicsit már bátrabb és színesebb újabb feldolgozás – és persze alakja sok, az első századról szóló egyéb filmben is feltűnt.
María Félix (1951), Susan Hayward (1955), Belinda Lee (1960)
és Lisa Gastoni (1964), mint Messalina
1977-ben a Messalina,
Messalina már jóval bátrabban nyúl a témához: sok-sok merész jelenettel, de
még vígjátéki keretek között a cselszövő szépasszonyt mutatta be - az 1981-ben
készült Caligula és Messalina – nyilván a Dino De Laurentis-féle Caligula-film
hatására - azonban már a veszett, nimfomániás tinédzser Messalinát. E
filmek íróinak — már ha egyáltalán volt ilyen szándékuk — nem lehetett könnyű
összegyűjteni a Messalinára vonatkozó történeti tényeket.
Rajzolt... |
...és fényképes filmpalát a Messalina, Messalina német forgalmazásához (1977) |
Az utókor nagy bánatára Tacitusnak,
a remek tollú római történetírónak — akinek írásaiból hiteles és pontos képet
kapunk eseményekről, emberekről, s tetteik mozgatórugóiról — munkái töredékesen
maradtak ránk, a Caligula uralkodásával foglalkozó rész, s az őt követő
császár, Claudius első éveiről szóló krónika sajnos örökre elveszett.
Így kénytelenek vagyunk Suetonius, Cassius Dio s a kevésbé jelentékeny
történetírók nem mindig tárgyszerűnek tudott közléseire hagyatkozni, ha fel
akarjuk idézni ezeket az esztendőket.
Betty Holland, mint Messalina az 1981-es film plakátján |
Sokan tették és teszik ezt meg —
s nemcsak azért, hogy pikáns forgatókönyvet írjanak belőle. A szépirodalom klasszikusai, mint Robert Graves vagy Gore Vidal
megírták a maguk nagyregényeit a véreskezű császárokról, akik népszerű hősei a
„puhafedelű”, szórakoztató történelmi regényeknek is. Mégsem róluk készült a
legtöbb feldolgozás, hanem egy asszonyról, akinek neve a nimfománia
szinonimája lett, akiről fűtött erotikájú regények tucatjait írták, aki már a
római költőket is megbotránkozással töltötte el, s aki a róla összehordott
minden rossz ellenére sem vesztett az eltelt évezredek alatt jottányit sem
népszerűségéből — Messalináról.
Claudius asszonyai
Gaius Caesar, ismertebb
nevén Caligula halála után utóda egy középkorú férfi lett: a nagybátyja,
Claudius. Suetonius írja róla: „jóformán egész uralkodása …
nem az ő műve volt, inkább felesége és felszabadított rabszolgái feje szerint
kormányzott; úgy viselkedett, ahogy azoknak érdekük vagy hangulatuk diktálta.”
Claudius császár (Kr. e. 10 – Kr. u. 54.) mellszobra |
Claudius első neje Livia
Medulla lett volna — ám a menyegző napján halálos betegség ragadta el,
így a frigy nem lépett életbe. Utána két előkelő származású nő következett: Blautia
Urgulanilla, majd Aelia Paetina. „Mindkettőtől elvált — írja
Suetonius — Paetinát csak jelentéktelen sérelmek, Urgulanillát azonban
fertelmes kicsapongásai miatt hagyta el, és mert az asszony gyilkosság
gyanújába keveredett."
Ezután következett Valeria
Messalina, egy bájos kislány, aki több mint három évtizeddel volt fiatalabb
a férjénél. A házasságot i. sz. 40 körül kötötték meg, ekkor Messalina 14-15
esztendős lehetett. Korosodó férjéből nem sokkal később császár lett —
Messalinából pedig a birodalom első asszonya.
Messalina „partiképes” családból
származott: Octaviáig vissza tudta vezetni felmenőit, a dicső elődök
között akadtak konzulviselt férfiak, szenátorok, hadvezérek — Róma
mindmegannyi oszlopa.
Hogy ez a házasság milyen volt, s
hogy miként ért véget, az elkövetkezőkből kiderül. Ám Claudius úgy tűnik, nem
okult a rossz tapasztalatokból: i. sz. 49-ben — 59 esztendősen — újból
megnősült, unokahúgát, Agrippinát vette el. Öt évvel később gyanús
körülmények között a császár meghalt, állítólag asszonykája megmérgezte, hogy
átjátszhassa fiának a hatalmat. A reményteli fiatalembert — Nerónak
ismeri az utókor.
Messalina, a császárnő
I. sz. 41 januárjában lett
császár Claudius. Felesége — ahogy jó római nőhöz illik — még ebben az évben
fiút, utódot szült neki: Germanicust. A még mindig tinikorú
fiatalasszonyt boldog férje szerelme és figyelme minden jelével elárasztotta.
Messalina szobrának részlete (Louvre) |
Hogy milyen volt a császári
hitves külseje, erről néhány érem s egy; a Louvreban őrzött kámea tanúskodik.
Fiatal, telt női arcot látunk, fejformája kerek, orra enyhén ívelt. Haját
természetes módon fésülte, középen elválasztva hordta. Érzéki ajka sejtetett
valamit az ebben a nőben állandóan forrongó szenvedélyek mélységéből.
… és ahogy az utókor (kicsit másként) elképzelte: Peder Severin Krøyer (1851-1909) festményén |
Születésnapját nyilvános ünneppé
tette Claudius, mint Cassius Dio hangsúlyozza: nem saját akaratából, de
a szenátus és a praetorok indítványa alapján. Megkapta a saját kocsi
használatának jogát (ekkoriban a legelőkelőbbek is gyaloghintón közlekedtek a
város túlzsúfolt utcáin) sőt, ezzel a kocsival még a diadalmenetekben is
követhette férjét. A Messalina iránti rajongás kötelező volt az udvarnál. Vitellius
például — aki a britanniai hadjárat idején helyettesítette a főhatalomban a
császárt — Messalina egy használt cipőjét hordta tógája és tunicája között,
napjában többször elővette és megcsókolta a becses tárgyat.
Elkülönített udvartartása volt,
szabadosai és bizalmas emberei körében gyakorlatilag úgy intézte életét,
ahogyan akarta. S ezzel a lehetőséggel alaposan
élt is.
Valeria Messalina kicsapongásai
Az alcímet Pierre de
Bourdeille-től, Brantôme címzetes apátjától és kegyurától, a XVI. század e
páratlan remekírójától kölcsönöztük, aki a maga 1584-ben megjelent munkájában
imígyen jelezte a Messalináról szóló könyvrészt. Brantôme általában
megértő a házasságtörő ó- és újabb kori szeretőkkel szemben, Messalina azonban
még neki is „sok” egy kicsit. A derék francia elsősorban a férj, Claudius
türelmén csodálkozik: „... milyen hosszú ideig tűrte második feleségének,
Valeria Messalinának csínytevéseit és mocskos kurválkodását: ez a Messalina,
nem elég, hogy zabolátlanul összefeküdt minden jöttmenttel, de azonfelül bordélyról
bordélyra járt, árulta magát, akár a legocsmányabb városi lotyó." Másfél évezred távlatából könnyű
kijelenteni ezt — ám megállja-e a vád a kortárs beszámolók próbáját?
Messalina lett az egyik legnépszerűbb, 1966-1974 között 185 kötetet megért olasz képregény-sorozat főszereplője |
Nos, Messalina finoman fogalmazva
csakugyan az érzékek rabja volt. Alig valószínű, hogy tizennégy esztendősen szűzen
ment volna a házasságba — egy irodalmias ízű ókori pletyka szerint maga
Caligula lett volna az első férfi az életében — s később is változatos és
mozgalmas életet élt. Katonák, rabszolgák, színészek, gladiátorok, előkelő és
kevésbe előkelő római polgárok fordultak meg az ágyában.
Ha megkívánt egy jó kiállású
férfit vagy fiút, megtalálta a módját, hogyan szerezze meg magának.
Lakosztályát gondosan őrizték, ám az ott folyó fékevesztett orgiák híre
rövidesen egész Rómát bejárta. Csak egy valaki nem tudott semmiről: a férj.
Sőt, Messalina — aki gyakran vonult vissza idő előtt rosszullétre panaszkodva
maga gondoskodott arról, hogy rabszolgalányok szórakoztassák ilyenkor felséges
férjét, aki ezért még lekötelezve is érezte magát ...
Ez azonban nem volt elég
csillapíthatatlan szexuális vágyai kielégítésére. Elkövetett még valamit, ami
miatt a tiszteletre méltó Krafft-Ebing professzor, a modern szexológia
egyik megalapítója 1902-ben megjelent szexuálpatológiai gyűjteményében
megörökítette a nevét: messalinának keresztelve el a krónikus nimfomániában
szenvedő nők csoportját. Híres bordélykalandjairól van
szó.
Őfelsége, a szajha
Hogy ezek nem pusztán a kitaláció
termékei, több forrás is állítja. Juvenalis, akinél keményebben senki nem írt
a római császárkor erkölcseiről, így örökítette meg:
„Nézd a vetélytársát az
egeknek: halld, mit is állt ki Claudius.
Asszonya látva, hogy alszik a férje, nagyobbra
merte
becsülni a vackot, mint palatinusi ágyát.
Éjjeli csuklyát öltött
őfelsége, a szajha, egy szolgálótól kísérve szökött ki urától,
s szőke paróka
alá rejtette sötét haja Törtjét.
Egy rongyfüggönyös és fülledt bordélyba
nyitott,
hol vár az üres szoba rá, s aranyos mellei, ruha nélkül, csalva:
Lycisca néven árulta magát, s mutogatta ott az
ölét,
fejedelmi Britannicus, életadódat.
Nyájasan fogadott mindenkit, kérte a
pénzt is,
s háton nyelte mohón be akárki döféseit ágyán.
Majd, hogy a bordélyos
hazaküldte a lányokat,
ő is ment búsan, s ha tehette,
szobáját mint legutolsó zárta
be,
lángolt még dagadó ágyéka a vágytól;
ellankadva, de nem kielégülten
hazaindult."
(Muraközy Gyula
fordítása)
Messalina a mai képregény-rajzolókat is megihlette: Jean-Yves Mitton 2011-ben kezdte sorozatát… |
A történetírók is leteszik a
maguk tanúságát. Cassius Dio szerint a Palatium egyik kamrájában
végezte fenti tevékenységét, s más előkelő hölgyeket is a példa követésére
buzdított — sikerrel. Plinius elmondja, hogy Messalina azzal büszkélkedett: a
leghíresebb római kurvánál is több kuncsaftot fogadott egy éjszaka…
… melynek harmadik kötete 2012. június 28-án jelenik meg |
És jaj volt annak a nőnek, aki
nem csatlakozott őfelsége, a szajha társaságához, vagy nem vállalta az úrnő
által részére kijelölt szerepeket. Az ilyen Messalina ellenségévé válhatott —
aminek végzetes következményei lehettek. A császárné nem ismert átmenetet
e kettő között. Ha egy nő szebb, hódítóbb volt nála, esetleg keresztezte
útjait, vagy megtagadta az orgiákon való részvételt, számíthatott a
kegyvesztésre. Így pusztította el Poppaea Sabinát, Róma legszebb asszonyát,
aki elszerette tőle Mnestert, Claudius unokahúgát, Iulia Livillát,
mert az szebb volt nála, s idővel vetélytársnője lehetett volna. Iulia,
Germanicus legkisebb leánya pusztán száműzetésbe kényszerült, ám Poppaea
Sabinának meg kellett halnia. Sokan jártak még így az előkelő római nők
közül.
Barátok és ellenségek
A férfiakkal hasonlóképp bánt.
Aki behódolt neki, vagy bölcsen kitért útjából, elkerülhette a végzetét — ám,
aki valamilyen módon ellenfelévé vált Messalinának, vagy nagyhatalmú bizalmasainak,
könnyen hóhérkézre juthatott. Claudius gyávaságát, ön- és hatalomféltését felhasználva
elég volt néhány utalást elejteni a császár előtt (például, hogy Messalina és
első számú szabadosa ugyanazt álmodta az éjjel: x vagy y a császár életére tör),
s a boldogtalan máris mehetett a vesztőhelyre, elkobzott vagyona feljelentőit
és a kincstárt gazdagította.
Claudius mindent megengedett és
mindent jóváhagyott, teljesen felesége befolyása alatt állott. Azonban volt
egy pont, ahol még ez a viaszkemény férfiú is kemény fellépésre kényszerült. Messalina ugyanis szerelmes lett.
A férjet nem hívták meg az esküvőre…
A nevezetes eseményről már
Tacitus tudósításából is értesülünk. …oly lángoló szerelemre lobbant Gaius
Silius, a legszebb római ifjú iránt, hogy Iunia Silanát, hírneves származású
feleségét elzavarta mellőle, és szabaddá tett szeretőjét birtokba vette.”
Mitton rajzai távol állnak a pornográfiától... |
A derék férfiú egy idő után
rájött, milyen lehetőséget adtak számára az istenek. Óvatosan rábeszélte
Messalinát Claudius eltávolítására, biztosította őt, hogy — helyébe jutva —
örökbe fogadja majd Messalina fiát, az asszonyt pedig megtartja hatalmában,
biztonságban élvezheti tovább szerelmét. Messalina nem lelkesedett túlzottan
az ötletért, abba azonban belement, hogy összeházasodjék Siliussal. Mint
Tacitus írja, Silius — már mint kijelölt konzul — „előre bejelentett napon,
hiteles tanúk közreműködésével tulajdonképpen gyermekek világra hozása céljából"
házassági szerződést kötött. Az ünnepélyes aktusra csak a férjet, Claudiust
nem hívták meg, aki ekkor épp Ostiában járt áldozatot bemutatni.
... ugyanakkor nem szűkölködnek a részletekben sem |
Ez azonban már azoknak is sok
volt, akik idáig hallgatólagosan eltűrték Messalina kicsapongásait: Claudius
főemberei tudták, más, ha egy színész vagy egy rabszolga hentereg az úrnő
ágyában, s megint más, ha egy előkelő római fiatalember, akinek nem titkolt
célja a hatalom megragadása.
Meg kellett hát tenni:
felnyitották Caesar szemét. A feladatra Narcissus, Messalina
legbizalmasabb szabadosa vállalkozott. Az összeomlott Claudius minden barátjától
ugyanazt hallotta — már nyíltan mert beszélni mindahány — mégpedig, hogy
végeznie kell Messalinával és szeretőivel. A hozzá hű katonák táborába vonult,
ott tartotta meg a kihallgatásokat, ott ítélkezett. Siliust, a Messalina
őrzésével megbízott
Így is lehet a témáhozközelíteni |
Titius Proculust s a szeretők hosszú sorát ítélte
halálra. Narcissus azonban joggal tartott attól, hogy Messalina sokszor
kipróbált és bevált bűverejével visszahódítja Claudiust, így kimesterkedte, hogy
időben megtörténjék az asszony elrendelt kivégzése. Messalina nevét és képmását eltávolítani
a magán- és középületekről — Narcissus pedig jutalomként questori címet kapott.
A vég, ahogy Enrico Guazzoni 1923-ban készült Messalina-filmjében bemutatta… |
A történelem egyik máig élő rejtélye, hogyan járulhatott hozzá Claudius az imádott nő elpusztításához. Suetonius szerint: „Feláldozta Messalina iránti lángoló szerelmét is, de nem annyira szégyenletes megaláztatása miatt, hanem mert életét féltette…"
A legnehezebb döntés
Nem volt könnyű meghozni ezt a döntést,
de szükségszerű volt a végső lépes megtétele. Messalina bátran, gátlások nélkül
élt, elvette, megszerezte, amit akar. Bábjává tett egy korosodó, akaratgyenge
férfit, s a háttérből többé-kevésbé a kormányzást is ő irányította. Ám ő is
befolyásolható volt: bizalmasai — elsősorban a kellő időben köpönyeget fordító
Narcissus — és a szép ifjú, Gaius Silius hataloméhsége okozták a
vesztét.
Ha a politikai hatalomvágy lett
volna tettei mozgatórugója, Róma leghíresebb uralkodónőjévé válhatott volna. Ám
az istenek mást akartak, ahogy Boccacció mondotta róla: Messalina oly
csillagzati alatt született, amelyek égő testi szenvedélyt oltottak belé. Más módon lett tehát híres
asszony — s ez a hírnév halhatatlanná tere őt.
Élete és halála bizonyítja:
megérdemelten.
Eugène Cyrille Brunet (1828-1921) Messalinája az 1884-es Párizsi Szalon
látványossága volt - egy ókori asszony márványba álmodott emlékezete |