Dr. Marjai Imre nevét valaha
a hajózás, hajómodellezés, technikatörténet minden rajongója jól ismerte az országban. A hatvanas, hetvenes években sok írása, könyve jelent meg, a nyolcvanas években hajdani lapom, a Mi Világunk olvasói pedig szinte
minden számban találkozhattak egy-egy munkájával. Akár a régi idők ledér szépasszonyainak
hálószobatitkairól, akár nevezetes történelmi pillanatokról, csatákról, híres várakról, hajdani büszke erődítményekről
írt, cikkei nagy-nagy tényanyag-ismeretről, imponáló tárgyi és szakmai
tudásról árulkodtak, izgalmasak, lebilincselőek voltak. A kultúra- és technikatörténet
neves hazai művelőjének kedvence azonban a hajó, a hajózás s természetesen a
modellezés voltak: legtöbb cikke, könyve ebben a tárgyban jelent meg, s legtöbb
rajza is a hajókkal, a tengerrel, tengeri kalandokkal foglalkozott.
|
Columbus hajója, a Santa Maria - ahogy Marjai Imre látta (Heckenast Péter szívességéből) |
|
|
|
|
|
Úgy
gondoltam, a lap olvasói nem csak írásait forgatták szívesen, de talán egy róla
szóló cikket is örömmel fogadnának. Nem volt nehéz főszerkesztőm, a nagyszerű
Kulcsár
Ödönt rábeszélni arra, hogy adjon erre egy oldalpárt – az apropót talán épp
hajózástörténeti könyvének a
Móra kiadónál való újbóli kiadása
jelentette. Egy csendes kora nyári
délutánon a Bartók Béla úton, lakásához közel ültünk le beszélgetni egy presszóban. Jó másfél órát mesélt az életéről – a jegyzeteim alapján megírt
interjú végül a Mi Világunk 1989. évi 10. számában jelent meg.
|
A Mi Világunk-interjúhoz adott fénykép a hetvenes éveit taposó, örökifjú Marjait ábrázolja |
Aztán teltek az évek. Néha
láttam, hogy egy-egy műve megjelent a könyvesbolti kirakatokban, de későbbi
sorsáról nem tudtam semmit. Mikor úgy döntöttem, itt, a blogon olyan nagyszerű
kor- és pályatársak mellett, mint
Zórád Ernő, Szapudi András, Kellér Dezső, Rónaszegi Miklós
vagy
Lőrincz L. László előtte is lerovom tiszteletem, gyorsan rá kellett jönnöm, nem lesz egyszerű rá
vonatkozó információt szerezni. A magyar
Wikipédia nem ismeri, az Interneten
kutatva persze hajós könyveire számtalan hivatkozást található, de még halála
évét sem sikerült kiderítenem. De eljutottam a
Marjai Imre és
Serényi Péter
által 1979-ben alapított
TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesületének honlapjára, majd az egyesület
Facebook oldalára, s a
„hajósnéptől” kértem segítséget. Nem eredménytelenül: még aznap e-mailt kaptam
egy nyugdíjas mérnöktől,
Heckenast Pétertől - a
legendás nyomdász
kései leszármazottjától -, aki jól ismerte Marjai Imrét, s a hatvanas évek
derekától 1997-ben bekövetkezett haláláig szoros munka- és
baráti kapcsolatban volt vele. Az egykori műegyetemi diák szívesen vállalta, hogy
mesél emlékeiről.
|
Marjai festményén az Aurora-cirkáló büszkén vágtat az új hajnal felé (Heckenast Péter szívességéből) |
Heckenast Péter a hajózás iránti
érdeklődését sráckorában – mint sokunknak -
Dékány András nagyszerű
könyvei keltették fel. Szülővárosában,
Szombathelyen egy, az
Adrián szolgált
egykori tengerész –
Késmárki Dezső - vezette be a hajómodellezés
világába, így jutott el marjai munkáihoz, majd a személyes találkozáshoz, mely
hosszú időn tartó együtt munkálkodásukhoz vezetett. A mérnök úr néhány képi
emléke megosztásával is segítségemre volt – nagy köszönettel tartozom ezért,
hisz én inkább Marjai könyveit s a Mi Világunkban megjelent írásait,
illusztrációit ismertem csak eddig. A könyvtárakban való búvárkodás sem volt
eredménytelen: sok, már-már elfeledett munkájára sikerült így rábukkannom. Értékes
alkotásai ezek a magyar sajtógrafikának, a népszerűsítő tudománytörténetnek – a
mai világ sajnos már nem kedvez hasonló teljesítmények létre hozásának.
|
Nem csak hajóábrázolásait jellemezte a történeti hűségre való törekvés, de műszaki rekonstrukciós rajzait is |
Nem könnyű sors, s ennek tükrében
aztán különösen fényesnek tűnő pálya az, amit végül Marjai Imrének sikerült befutnia,
s amit az egykor általa elmondottak és Heckenast Péter személyes élményei,
közlései alapján próbálok most áttekinteni. Első rejtélyét számomra az
jelentette, hogy - bácskai őshonos létére - hogyan sikerült kapcsolatba
kerülnie a tengerrel, a hajózás világával? Erre így emlékezett vissza:
„Édesapámnak
volt egy gondosan összeválogatott könyvtára, benne egy-két hajóskönyvvel. Baján
cseperedtem fel, s a Dunán szinte minden nap láttam a MEFTER
és a DGT
gyönyörű
hajóit. Ezek a rövidítések ma már csak kevesünknek jelentenek valamit, pedig
akkoriban közismertek voltak: a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaságot
és a Duna Gőzhajózási Társaságot
takarták. A könyvek és a valóság hajói
megragadták az érdeklődésemet, oly annyira, hogy lassanként már minden
tárgyban, fadarabban a hajó lehetőségeit kerestem, s úgy alakítottam, hogy
ússzon a vízen… Nagyon szerettem barkácsolni, és főként rajzolni: sokszor
próbáltam papírra vetni a híres hajók rajzát, a felszerelés részleteinek ábrázolását.”
|
Volt érzéke az akciódús jelentekhez is: a híres kalóznő, Maria Cobham uralja a helyzetet |
100 évvel ez előtt, 1912-ben született
Baján. Ahogy ma mondanánk: polgári
családból származott. Eredeti
neve nem Marjai volt, hanem
Mayer - többen a családól
Majorra magyarosítottak: Heckenast Péter emlékei szerint talán
rokonságban állt a kor kegyelt építészével,
Major Mátéval is.
„Bizony,
okozott is gondot annak idején a pályaválasztás. Sokáig nem tudtam eldönteni,
mi legyek: tengerész, mérnök, rajztanár - vagy valami más?" - emlékezett vissza 89-ben az ifjúskor dilemmáira a formális művészeti képzésben sohasem részesült Marjai.
„Édesapám bíró volt,
szerette volna, ha én is jogi pályára megyek. Elvégeztem a szegedi egyetemet,
s utána rövid ideig ügyvédjelölt voltam. Azután Budapestre kerültem és a
háború végéig magántisztviselőként dolgoztam. Ekkor azonban újabb 'váltás'
következett az életemben. '45 után kétirányú folyamat indult el: a ’régi rendszer’
közigazgatási apparátusában, intézményeiben dolgozó emberek - még ha a politikához
semmi közük sem volt - gyanúsak lettek, igyekeztek a vezető pozíciók közeléből
is eltávolítani őket - helyükre képzetlen, de megbízható káderek kerültek. Ugyanakkor
a meginduló nagyarányú műszaki újjáépítési folyamatban nagy szükség volt
képzett technikusokra, mérnökökre.” Alulról kezdte, mint
Wágner úr
Gorcsev
Ivánnál. „
Én időközben elvégeztem a Bánki Donát technikumot, s feladva
addigi hivatásomat — amelyet nem gyakorolhattam tovább — egy gyárban (Heckenast
Péter emlékei szerint a
Beloianniszban)
helyezkedtem el. Két évtizedig
dolgoztam ott műszaki munkakörben: voltam műszaki rajzoló, technikus,
művezető…”
|
Szeretett híres történelmi pillanatokat felidézni... |
Mindeközben azért talált módot, helyet és
időt régi szenvedélyére, a hajómodellezésre. Azaz…
„Hát, idő még csak lett
volna, de hely nem akadt. Akkoriban elég szűkös lakásviszonyok között éltünk,
s ’anyósi nyomásra’ egy idő utas kénytelen voltam felhagyni a modellezéssel. De
a hajóépítés, a modellezés technikája tovább izgatott, számtalan magyar és
idegen nyelvű könyvet olvastam el a hajók történetéről, szerkezetéről s
megpróbálkoztam az írással is.” A viszonylag kicsi,
Bartók
Béla úti lakásban velük élő, rossz természetű „anyós” és nem túlságosan
sikeres házassága Heckenast szerint Marjai nagy keresztjei voltak. Rajztáblán otthon, vagy épp, ahol helyet talált készítette rajzait. Marjai írásai, rajzai
akkor már rendszeresen megjelennek a
Modellezés című folyóiratban: a
hajóépítő mérnöknek készülő fiatal Heckenast Péterrel is ekkor sikerül először
találkoznia. Marjai megkéri, hogy segítsen neki a modellekről készülő műszaki
rajzok elkészítésében, amit Heckenast örömmel vállal. Akkoriban Magyarországon
nem képeztek hajóépítő mérnököket: a Szovjetunióban és az NDK-ban,
Rostockban
járhatott egyetemre néhány hallgató. A „németes” Heckenast a rostocki - egyetlen - helyre
jelentkezett, ám – polgári „háttere” miatt – sikertelenül. Kitűnő eredményeire tekintettel újabb felvételi
nélkül bebocsátást nyert viszont a Műegyetem
Vízépítőmérnöki Karára. A
következő években aztán egyetemi tanulmányai mellett nagyon sok rajz
elkészítésével segítette Marjai munkáinak sikerét.
|
Ceruzarajzaival, lavírozott képeivel tudta leginkább kifejezni magát, de mesteri módon bánt a tussal is (Heckenast Péter szívességéből) |
„A hosszú évek során összegyűjtött
temérdek információ lassanként összeállt bennem, s kialakult egy könyv terve.
Először az MHSZ-hez kopogtattam be vele, ők azonban nem kértek belőle. Azután
a Népszava elődjéhez, a Táncsics Kiadóhoz fordultam, ők akkor indítottak el
egy, a modellezésről szóló könyvsorozatot. Nos, a Táncsics vállalkozott a
Történelmi hajók modellezése
című munka kiadására… Ez volt az első
könyvem. 1966-tól a Táncsics
Kiadónál
, majd az Építésügyi Tájékoztatási Központnál dolgoztam irodalmi
szerkesztőként. Itt több időm maradt az írásra, terveim kidolgozására és
ismereteim rendezésére.” A
Táncsicsnál a kiváló író,
Mikrobi és az ötvenes-hatvanas évek sok híres
tudományos-fantasztikus regényének szerzője,
Botond-Bolics György főszerkesztő veszi a
„félig-pályatársat” (egykoron ő is jogásznak tanult) szárnyai alá, sőt,
szerkesztői állást kínál neki, amit Marjai örömmel fogad el. Modellezéssel kapcsolatos, hobby és műszaki kiadványokat gondoz, de később még jogsegéllyel, jogi tanácsadással foglalkozó munkák közreműködőjeként még eredeti diplomájának is hasznát vette. Hajózástörténeti
munkásságára a
Diafilmgyártó Vállalat is felfigyel: a hatvanas évek végétől
előbb
Sebők Imre színes képeivel, majd saját illusztrációival sorra jelennek
meg a híres kalózokat bemutató, vagy egy-egy korszak emlékét felidéző alkotások
– még 1984-re is jutott belőlük kettő.
|
John Fitch 1790-ben épített gőzhajójának rajza Marjai egyik diafilmjéből (Heckenast Péter szívességéből) |
A hetvenes évek elejétől már más kiadókhoz is hívják hajózási tárgyú könyveket lektorálni. A nagy szakmai áttörést – és
széles körű elismerést - egy 1973-ban megjelent munka hozza meg.
„Dr. Pataky
Dénes, a Szépművészeti Múzeum azóta már sajnos elhunyt (1975)
osztályvezetőjével
együtt írtam A hajó a művészetben
c. könyvet, ami számos idegen nyelven
is megjelent. Ezt A hajó története
című nagy képeskönyv követte,
amelynek szintén ő volt a társszerzője.” Hajózástörténeti könyveiből rövidesen újabb
kiadások is napvilágot látnak, s az európai könyvpiacon szépen fogynak
A
hajó a művészetben idegen nyelvű változatai is. 1977-ben dr. Marjai Imre
nyugdíjba vonult - a nyugdíj azonban számára csak kezdete volt egy új, tevékeny
alkotói korszaknak. Ekkor írja meg a nagy földrajzi felfedezésekről szóló könyvét,
a két kiadást is megért
Nagy hajsókönyvet – és a számtalan kultúrtörténeti
tanulmányt. Magánélete is rendeződik: az anyós halála után elválik feleségétől,
s bár továbbra is együtt laknak, immár nagyobb szabadságot élvez. Elvált
felesége tragikus körülmények között bekövetkezett halála után ismét megnősül:
ez a házasság aztán meghozza számára az öregkori, megérdemelt boldogságot.
|
Kedves figyelmesség a barátoknak: karácsonyi üdvözlőlap, saját rajzával (Heckenast Péter szívességéből) |
Én az ereje teljében lévő, mindig
siető, mindig valami újon gondolkodó, örökifjú Marjai Imrével dolgoztam együtt.
Energiája bámulattal töltött el.
„Ahogy mondtam, a tárgy kimeríthetetlen. Ha böngészni kezdek az érdekesnél
érdekesebb témák között, sohasem tudom előre, hogy mi kelti fel az
érdeklődésemet annyira, hogy cikket formáljak belőle, és amiről
feltételezhetem, hogy olvasóim is szívesen fogadják. Persze akad
„aktuális" téma is: évfordulók vagy mai világunk történéseivel analóg
régi históriák, egy-egy utazás reminiszcenciái és így tovább. De előfordult
már, hogy kedves olvasóim kérésének tettem eleget valamelyik történelmi
esemény vagy mende-monda feldolgozásával. Ami a legközelebbi jövő programját
illeti, a lovagkor hőseiről, a keresztes-háborúk egyik kulcsfontosságú támaszpontjáról
és egy bevehetetlennek hitt sziklavár tragikus végéről szóló történettel próbálom
meg szórakoztatni hűséges olvasóimat. Természetesen megeshet, hogy váratlanul
izgalmas témára bukkanok. Ilyenkor mindent lesöprök az asztalomról s nincs
nyugtom addig, amíg az új gondolat kézirattá nem változik át. Ez a munkastílusom,
így szeretek dolgozni…”
|
Tisztelgés a múlt előtt: Diocletianus palotájának rekonstruált rajza |
Egy újabb, a hajómodellezésről
szóló munka (
Készítsünk hajómodellt!, 1987) után 1988-ban szép kiadásban
a
Móra ismét megjelentette
A nagy hajóskönyvet, majd megírja a Máltai
Lovagrend történetét
(A kereszt és a kard lovagjai, 1990). A nyolcvanas
évek derekán-végén született cikkei később kötetekbe rendezve is megjelennek. 1994-ban
a
Magyar Könyvklub kiadja
Nagy
kalózkönyvet, melynek
alcímével -
kalózok, hajók, tengerek –
Dékány András emléke előtt
tiszteleg. Utolsó munkája a
Kulcsár Ödönnel közösen készített
Borzalmak és
gonoszságok könyve (1996) volt. 1997 novemberében egy reggel elindult a szokásos
bevásárló-körútjára – az utcán lett rosszul. Kórházba vitték, de már nem tudtak
segíteni rajta: a gyászjelentés szerint, amit ugyancsak Heckenast Péter őrzött meg, 85 éves korában érte a halál. Talán lánya, unokái őrzik még rajzait, kéziratait - az ő elérhetőségüket azonban nem sikerült kiderítenünk. Jó lenne rájuk találni...
|
A hajókról készült rajzait a nagyfokú szakmai pontosság
jellemezte (Heckenast Péter szívességéből)
|
„A történelmet én mindig
egészében nézem, s bár igaz, hogy elsősorban a hajók érdekelnek, s mindaz, ami
a hajózással összefügg - de hát az ókorban és a középkorban mi nem volt
kapcsolatban a hajóval? Egy-egy történelmi kor vizsgálata, nevezetes emberek
élete számtalan mai tanulságot hordoz, én ezeket keresem s igyekszem másokkal
is megosztani.” – osztotta meg velem ars poeticáját 1989-ben.
„Most
fejeztem be egy könyvet, amely a leghíresebb várakat mutatja be a história
tükrében. A hadtörténetben, de az építészettörténetben is nagy szerepet
játszottak a várak, az erődítmények — akárcsak a hajók —, de természetesen nem
lehet elvonatkoztatni az őket védő vagy épp ostromló emberektől történetüket.”
Sikere titka is ebben rejlett. Nem tárgyakat: korokat, embereket idézett meg, szeretettel,
de nagy szakmai alázattal és mindig hitelességre, pontosságra törekedve
ábrázolta történetüket. Élete végéig alkotó ember maradt. Heckenast Péter nem
sokkal halála előtt megkérdezte tőle:
Imre bátyám, mi a hosszú élet titka?
A válasz – akkor - egy sejtelmes mosoly volt. Marjai gazdag munkásságára visszatekintve
ma azt mondanám: talán az, hogy mindig legyen
miért élni az életet.
Őrizze meg így az emlékezet!
|
Dedikált könyvjelző (Heckenast Péter szívességéből) |