Van egy, a 16. századból származó angol közmondás: „Jt is ywrite that euery thing Hymself
sheweth in the tastyng”. A magyar nyelvben már modernizált változatát
használjuk: a puding próbája az evés. Nagy bölcsesség: arra a tényre utal, hogy
valaminek az értékét csak annak a célnak szemszögéből vizsgálva mérhetjük le, aminek
megvalósítására azt igazából szánták. A képregény – csakúgy, mint a puding –
fogyasztásra készül. Értéke mértéke - a fogyasztó
elégedettsége. De mitől lesz elégedett a fogyasztó? Mitől jó a
puding – mitől jó a képregény? És megtanulhatók-e „szakszerű” elkészítésének szabályai?
Fazekas Attila munkában: a rajzasztalon a Fülesben most futó Hunyadi-képregény utolsó oldalainak egyike készül |
A puding nyilván attól, ha benne van minden, aminek a pudingban benne kell lennie, úgy készítik, ahogy azt készíteni kell, puding ízű, puding színű, puding illatú… Hasonló a helyzet a képregénnyel is. Olyan műfaj ez, amit – minden művészi törekvése ellenére – vizuális fogyasztásra, mások általi vizuális fogyasztásra találtak ki – eredeti funkciója szerint a sajtógrafika önállósult válfajaként „csak” szórakoztatni akart. Mint műfajnak, kialakult egy formanyelve, mely az elmúlt hetven-nyolcvan évben hihetetlen változásokon ment át. E változások nem öncélúak voltak: az olvasó, a fogyasztó felől érkező kényszerek hatására a képregény látványvilágát újra és újra a vizuális kultúra folyton változó fővonalához kellett igazítani.
Utolsó simítások a ceruzarajzon: ezt már a kihúzás fázisa követi majd |
A fogalom mögötti tartalom is változott. Az angol puding, amiről a szólás beszélt, eredetileg húsétel volt, ma az angolok számára hagyományos recept szerint, bonyolult és időigényes módon elkészítendő, sült tésztafélét jelent, mi pedig itt, Magyarországon tejes-tejszínes alapú, főzött édességet, desszertet értünk alatta. Az angolszász comics, a francia bande dessinée, a japán maga, az olasz fumetti és a magyar képregény között szerencsére ilyen nagyságrendű fogalmi különbségek nincsenek. A recept nagyon hasonló - sajátos ízüket inkább az elkészítés sajátosságai adják meg.
A képregény-puding készítésének tehát vannak szabályai, melyek egyetemesnek mondhatók – és egy-egy stílushoz tartozó megjelenési formáinak meg sajátosságai, melyek az alkotásokat egyedi vonásokkal ruházzák fel. Lehet jól és kevésbé jól csinálni, akár művészien is – annak azonban, hogy mitől lesz jó a jó, mint a konyhában, itt is megvannak az elkészítés kialakult szabályai. Ha valaki pudingot – vagy képregényt – akar csinálni, meg kell tanulnia ezeket a szabályokat. A régi elv, hogy ha valaki tud valamit csinálni, csinálja, ha nem, hát tanítja az ilyen „próbálós” műfajoknál nem érvényesül: a boldogult Hofi cipőfelsőrész-készítést oktató ismerősének, aki, mint tudjuk, cipőt még a normál életben nem csinált, csak egész életében lökte a süketet, itt nem teremne sok babér.
Első lépésként a jelenet kompozíciós tervét készíti el: a rajz a Perseus-sorozat egyik darabjához készült |
Vannak kiváló útmutatók, a
képregény-rajzolás világába bevezető, avatott mesterektől származó kézikönyvek.
Immár magyar szerzőtől is: Sváb
József grafikusművész, kiváló képregény rajzolónk Képregényiskoláját
említeném első sorban,
a külföldi szerzők közül pedig Scott Mccloud magyarul is hozzáférhető
műveit, A képregény mesterségét és A képregény felfedezését. A műfaj fejlődéséről elsősorban Bayer Antal, Kertész Sándor, Kiss Ferenc, Rubovszky Kálmán munkái nyomán alkothat képet az érdeklődő. S ma már szerencsére arra is lehetőség van, hogy gyakorlati képzés keretében,
mesterektől sajátítsa el valaki a fogásokat:
a 5 panels csapata épp most hirdette meg nyári képregényes táborát. A főleg amerikai és japán képregény-módszertani kézikönyvek száma mára több százra tehető: ezek között vannak nagy
klasszikusok, mint Stan Lee és Steve
Buscema Hogyan rajzoljunk képregényt Marvel módra című, sokadik kiadást megért
örökzöldje vagy Cristopher Hart könyvei,
s vannak egy-egy munkaszakaszra (tervezés és kompozíció, ceruzarajz, kihúzás,
kifestés) koncentráló feldolgozások, s persze a manga-iskolák.
A mozgássorokhoz, dinamikus jelentekhez Fazekas külön fázisrajzokat készít |
Az elmúlt évek-évtizedek során
igen sok ilyen könyvet sikerült beszereznem. Vannak nagyszerűek és vannak
kevésbé jók – mindből lehet tanulni valamit. Ami azonban közös bennük: a
rajzolókat a világ legnagyobb képregény-piacain elhelyezhető munkák
követelményrendszerével kívánják megismertetni, egyszerűbben szólva: azzal,
hogyan kell szuperhősökkel, elvetemült gonoszokkal és az ellenük harcoló jófiúkkal,
s persze dögös macákkal benépesíteni képzeletbeli univerzumokat.
Mert a műfajnak bizony szigorú szabályai vannak: függetlenül attól, ki milyen
stílusban, mely formavilág szerint szeretne alkotni, biztos műfajismereti
alapokkal kell rendelkeznie. A
hangsúlyokban az egyes iskolák között aztán vannak különbségek. Az amerikai
szuperhős-képregény már a kezdőktől is erős, magabiztos anatómiai tudást
követel meg: nem véletlenül, hisz ezek a hősök majdnem mindig a kidolgozott
izomzatot (és a hölgyek domborulatait) érvényesülni hagyó szoros, testhez
simuló öltözéket viselnek. A mangában először a különleges arányokat, az arcok,
szemek speciális rajzolásai technikáját kell megtanulni. A stílus majdnem
minden – ez azonban csak biztos grafikai alapokra építkezve érvényesülhet.
Ezeket az alapokat pedig el lehet,
s annak, aki a műfaj szabályai szerint kíván játszani, el is kell sajátítania.
Néhány hete Fazekas Attilával úgy döntöttünk, megpróbálunk az érdeklődőknek
ehhez valamilyen segítséget nyújtani. Attila négy évtizedes pályája során sok
ezer oldal képregényt készített. Bár már régen dédelgette azt a gondolatot,
hogy tapasztalatait, munkamódszerét saját rajzos képregény-iskolában teszi
közzé, egy több száz rajzból álló munka elkészítésére mindez idáig nem tudott
időt szakítani. Mikor azonban azzal álltam elő, hogy (ebben már némi gyakorlatot szerezve) tematikusan összeválogatott kész munkái alapján elkészítem én a vázlatokat, fázisrajzokat, beleegyezett és vállalta a projekt
irányítását. Rövidesen itt, a blogon tehát elindul az első magyar on-line
"klasszikus" képregény-iskola.
Egy újabb, immár a kihúzás lehetőségeit vizsgáló fázisrajz a Perseus kalandok közül |
Terveink szerint a kurzus a tanulási egységeket 35-40 „leckére” osztva, közel egy év alatt, lépésről lépésre vezeti majd be az érdeklődőket a képregény készítés mesterségébe. A tematika nagy vonalakban követi a méltán népszerű külföldi kurzusok tárgyalási módszerét – ugyanakkor figyelembe veszi a műfaj sajátosságaiból adódó, itthoni követelményeket is. Elsősorban „klasszikus” – Fazekas munkásságával jelentős átalakuláson átment – magyar képregény formavilágát követi: ennek Attilánál avatottabb mestere ma Magyarországon aligha akad.
Amivel az olvasó csak a kiállításokon találkozhat: negyven év sok száz történetének egyikéből egy eredeti képregény-oldal "nyers" reprodukciója |
Szokták erre
az iskolára mondani, hogy nem modern, az idő már meghaladta… Lehet, hogy így van – nem
az ellenkezőjét akarjuk bizonyítani. A lehetőséget szeretnénk felkínálni, hogy aki
akarja, kipróbálja, hogyan kell másként csinálni – esetleg hogy elsajátítsa
azokat az alapokat, melyekre építve már önállóan, saját stílusára találva
dolgozhat tovább. Ennek érdekében azért „menet közben” igyekezni fogunk más
formavilágok felé nyitni: kipróbáljuk, a jelenetet hogy építette volna fel egy Marveles vagy épp független amerikai, angol, olasz rajzoló, miként nézne ki
mangában, vagy – mert ilyen is akad – összevetjük azzal, hogy rajzolta meg ugyanazt a történetet a nagyvilágban már valaki más…
Klasszikus” plánok A cirkusz
a tengeren című történetből: a képregénynek a nagytotáltól a nagyszekondon,
a félalakos ábrázoláson át a szuperplánig minden beállítást használnia kell
|
A hagyományokat követve a látvány elemi megragadásával, a perspektivikus rajzolás és a képbeállítások alapjaival kezdjük. Persze (majd) minden rajziskola (igazából minden látványtervezés) ezzel kezdődik – mi itt a képregényes „látásmód” felől közelítünk a kérdés felé, mely – bár ugyanazokkal plánokkal és perspektívákkal dolgozik, mint a film – de eltérő preferenciákkal, s nagyon eltérő kompozíciós követelményekkel. Maga a látvány – a szó legszorosabb értelmében – keretek közé szorul: amit látunk, képkockákból (panel), csíkokból, oldalakból áll, melyek maguk is eltérő kompozíciós követelményeket támasztanak.
Van, mikor a közeli ábrázolás
pusztán a cselekmény leírására szolgál (A tökéletes bűntény), s van, mikor
szuperplánként valamit nyomatékosítani kívánó kifejezési eszköznek lép elő (A
Gemini-jelentés)
|
Rajzolói pályám kezdetén Zórád Ernő egyfolytában kockát,
egyszerű, térbe helyezett, szabályos mértani tárgyakat akart rajzoltatni velem
– csakúgy, mint az iskolai rajztanáraim. Utáltam a dolgot rendesen: én inkább
szép nőket, mozgalmas akciójelenteket, fantasztikus járműveket, űrhajókat
ábrázoltam volna. Aztán csodálkoztam, mert a térbeli ábrázolás alapjainak
elsajátítása nélkül ez sehogy se akart sikerülni… A legbonyolultabb figura is
felbontható egyszerű tárgyi elemekre, de a legegyszerűbb kompozíció is térben
jelenik meg: ennek megértése és gyakorlati alkalmazása jelenti a mesterség tudásának
kezdetét.
Ugyanaz a jelenet, más-más szemszög: érkezés a repülőtérre. A békaperspektívából való ábrázolás (Farkas Győző) jóval látványosabb, lendületet visz a jelenetbe |
Fazekas Attila a hetvenes évek végén olyan ábrázolásmódot hozott be a magyar képregénybe, mely tudatosan épített a perspektívával való játékokra. A rajzok addig néhány jellemző szemszögből szemlélték a világot – gyorsan kiderült, hogy a madártávlatból vagy békaperspektívából még egy egyszerű beállítás is jóval izgalmasabb lehet. A perspektivikus látásmód, a rövidülés a modern képregényben hatalmas szerepet játszik: a szuperhősös, amerikai comics él legtudatosabban vele.
Szexi nőalakjait az arányok tökéletes ábrázolása jellemzi |
A következő lépés az emberi alak
ábrázolásának „megtanulása” – ehhez az arányok megértése és az egyensúly jelenti a kulcsot. A
„klasszikus” nyolcas felosztás évszázadok óta a grafikai kánon alapja – vannak
azonban az életkorból vagy éppen a választott stílus követelményeiből adódó
eltérések. Más arányokkal dolgozik a „nyújtott” divatrajz vagy az
„összenyomott” jelmeztervezés, a képregényen belül a „klasszikus” európai, az
amerikai comics és a manga. Más arányokkal ábrázolunk hétköznapi figurákat és
szuperhősöket, sőt, jókat és gonoszakat is.
Egy akciójelent A hajóroncs titkából… Csak az ütés eredményét látjuk, de érzékelni tudjuk az egész történés folyamatát |
A képregény alapvetően dinamikus
műfaj: bár a rajzok – a fényképhez hasonlóan - az idő egy-egy pillanatát
rögzítik, a mozgás illúziójának jelen kell lenni a képeken. A hogyan a
képregényes formanyelv talán legjelentősebb részét teszi ki. A dinamikus,
akciódús látványvilág létre hozása komplex feladat: alkalmaznunk kell mindazt
az ismeretet, amit a kompozíció szabályairól, a perspektívákról és plánokról
már elsajátítottunk.
Kifejező portré-ábrázolás a Halálhajóból. |
A képregény azonban realisztikus
műfaj is: a valódi, létező világhoz kell hasonlítania. Némi absztrakció persze
megengedett, de a „művészi szabadságnak” szigorú korlátai vannak. A fej, az
arc, a kéz rajzolása (is) a műfaj szabályai szerint történik – de a mesterség
többi szabályához hasonlóan sok gyakorlással ez is elsajátítható. Sajátos
grafikai eszközökkel rajzolunk női- és férfifejet, az arckifejezések által
közvetített érzelmeket, s a „test beszédét”, a cselekmény szempontjából is
lényeges üzenetet közvetítő gesztusokat.
Az amerikai képregény első
mesterei – mint a nagyszerű Alex Raymond
– hőseiket minden környezeten magabiztosan mozgatták: hol űrhajón száguldoztak,
hol paripák, vagy épp képzeletbeli állatok hátán vágtattak a következő
folytatás felé. A klasszikus, európai képregényben mindig jelentős szerepet
töltött be a történelmi miliő és az állatok, különösen a lovak ábrázolása – s
ennek ugyancsak megvannak a maga sajátos követelményei, szabályai. Mint minden összetett
látványvilág, egy állatábrázolás is egyszerű részelemekből épül fel, meghatározott
kompozíciós szabályok alapján. Ezek felismerése azonban már nem is annyira
bonyolult feladat…
A forma- és módszertani alapok
elsajátítása után következik tulajdonképpen csak az igazi munka: a
kompozícióról, plánokról, kivágásokról, alakrajzolásról, az alakok
animálásáról, mozgatásáról szóló ismertetek alkalmazása. A munka iránya itt
megfordul: míg az alapozásnál kész rajzokat alapul véve próbáljuk bemutatni
azok elkészítésének menetét és műfogásait, most „rétegről rétegre” tanuljuk meg
felépíteni a kép látványvilágát.
És egy levegősebb, de ugyanannyira kifejező, szépen megkomponált másik lap A király árnyékából. |
A tanulási folyamat végső fázisában a
hangsúly már az önálló munkán van: a forgatókönyvre vonatkozó dramaturgiai
szabályok Kiss Ferenc segítségül hívásával történő megismerése után egy minta
forgatókönyv (vagy ha úgy tetszik, természetesen kidolgozott saját ötlet) alapján
oldaltervet, skicceket fogunk készíteni, majd „élesben” végig megyünk a
kidolgozás fázisain egészen a kihúzott, s különböző technikákkal kifestett kész
munkáig és a borítóig.
A klasszikus képregény-készítés eszköztárának megismerése után bármerre elindulhatunk: akár a Rejtő-képregények (Az úr a pokolban is úr) vagy a szuperhősök irányába is… |
Miért érdemes bele vágni egy
ilyen kurzusba akkor, mikor egyre riasztóbb hírek érkeznek csökkenő
eladásokról, a még pályán maradt hazai kiadók válságáról? S ki érdeklődik egyáltalán ma még a képregény iránt? Az, aki most ebbe a
kurzusba esetleg belefog, a műfaj szeretetéből, önmaga kipróbálása okán teszi.
Ezért tiszteletet érdemel - s azt, hogy minden segítséget megadjunk neki. Szeretnénk azokat is megszólítani, akik ugyan maguk nem akarnak rajzolással
próbálkozni, de él bennük a műfaj szeretete és érdeklődnek az alkotás folyamata
iránt. Ha minél többen tudják kifejezni magukat a képregény formanyelvén, ha
olyan témákkal sikerül az olvasókat megszólítani, melyek a szerzőkhöz,
rajzolókhoz és a befogadó közönséghez is egyaránt közel állnak, a képregényből
ismét népszerű és sokak által kedvelt műfaj lehet.
Úgy legyen.
Harmonia Comicis… |