2015. december 9., szerda

De mit hozhatott Leninnek a Jézuska? – régi decemberek, egykori karácsonyok a Képes Nyelvmesterben




Egyszer már írtam itt, a blogon kedves gyermekkori lapomról, a Képes Nyelvmesterről. Dicsértem hasznosságát, azt, hogy tényleg segíteni tudott a nyelvtanulásban, méltattam rajzait és rajzolóit (akik közül a legtöbb a magyar képregény kiváló mesterei közül került ki), s persze a képregényeket, melyek oroszul, szószedettel mindig kicsit furcsán festettek, de ugyanúgy rajongtunk értük, mint magyar nyelvű társaikért a Pajtásban vagy épp a Lobogóban. Aranyos, de kicsit tudathasadásos lap volt ez: alapvetően két kultúra határán egyensúlyozott, melyet úgy-ahogy a politika és ideológia kapcsolt össze.


Ez közvetlenebb módon az orosz nyelvű anyagok esetében jelentkezett: számtalan írás született az évek-évtizedek során a Szovjetunióról, a szovjet irodalomról, zenéről, képzőművészetről, a Nagy Októberről és Magyarország dicső felszabadításáról. A német, francia és angol kiadás szerkesztői szintén a „polkorrekt” tartományban válogatták össze a cikkeket: a szovjet témák erőteljesen jelen voltak, de azért jutott hely a német, francia vagy angol kultúra, történelem népszerűsítésének is. Különösen, ami a szocializmust építő, testvéri NDK-ra vonatkozott: arra nem emlékszem, hogy Svájcról vagy Ausztriáról, pláne az NSZK-ról valaha megjelent volna bármi „időszerű”.


Az évnek megvoltak a maga kiemelt ünnepei és eseményei: márciusban a 48-as forradalmat és a Tanácsköztársaságot ünnepeltük, áprilisban a felszabadulást – ezt kormánypárti ismerőseim újabban már másként: hosszú „ú”-val szokták csak kiejteni – májusban a munka ünnepét, augusztusban Alkotmányunkat, szeptemberben az iskolakezdést, októberben az aradi vértanúkra emlékeztünk (mondom: az ARADI vértanúkra…), novemberben pedig a dicsőséges Nagy Októberi Szocialista Forradalomra. Ez mind-mind rendben is volt:  kezelésükre szép, bevált koreográfiák és ikonográfiák alakultak ki. Az egyetlen nehezen ünnepelhető hónap december volt.


A Mikulás-problémát ugyan meg lehetett oldani azzal, párttagkönyvet adtak a kezébe, s átnevezték Télapónak, a karácsonnyal, mint egyházi eredetű ünneppel azonban nem nagyon lehetett csodát tenni. Marx május 5-én született, Engels november 28-án, Lenin április 22-én, a Kommunista Kiáltvány meg február 15-én jelent meg. Ha Engelst a drága Mama kicsit túlhordja, vagy Marx kevésbé maximalista, és elhagyja a Kiáltvány a kommunisták az ellenzéki pártokhoz fűződő viszonyáról szóló negyedik fejezetét, december 25-26 akár virtigli szocialista ünnep is lehetett volna: az idejétmúlt betlehemes játékok helyett az apróságok a fenyőt körbeállva kedves dalocskákkal, kiszámolókkal köszönthették volna Engelschen születése napját vagy a jeles dokumentumot: a Karácsonyi Kiáltványt.


Az, hogy – szovjet mintára – a Télapóval nyakon öntött fenyőünnepet igyekeztek népszerűsíteni, csak suta próbálkozás volt. Mi, gyerekek, pontosan tudtuk, hogy bár az oviba, iskolába a Télapó hozza az ajándékot, odahaza azonban már a Mikulás fog eljönni: a jó Szent Miklós püspök, aki csak azért nem merészkedett sötétedésig elő, nehogy az utcákon nyüzsgő vörös szívű- és palástos, szekularizált kollégái egy elkomunizált pásztorbottal jól kupán vágják. Az általuk hozott apróságok azonban csak előételt jelentettek az év végi öröm-lakomához, az igazi ajándék-varázshoz. Ezt pedig, bármi is állt a Központi Bizottság éppen aktuális ideológiai iránymutatásában, azért csak-csak a Jézuska hozta el – igaz, alkalmanként a Hazafias Népfront és a Szakszervezet hathatós támogatásával.


A karácsony-probléma kezelésére a lap két technikát alakított ki. Az egyik, az egyszerűbb a maga nemében zseniális volt: elhallgatta. Sok olyan év volt, mikor a decemberi szám mindennemű télapós-fenyős vonatkozás nélkül maradt. A másik, hogy harcba bocsátkoznak a közel kétezer éve született, a napkeleti bölcsek által körülrajongott, pelenkás szuperhőssel, és az ünnep lényegét a karácsonyfára és az ajándékozásra igyekeznek szűkíteni. Ezzel csak kicsit előzték meg a korukat: mára az egész világon ez lett a karácsony egyetlen üzenete – s ehhez még a világkommunizmusnak sem kellett megvalósulnia. Persze ez a harc egyenlőtlen volt és suta, de roppant szórakoztató: érdekes címlapokat, fura cikkeket hozott. Mind között számomra a legemlékezetesebb egy 1969-es lélekmelegítő történet volt, arról, hogy miként vett részt Lenin egy Moszkva-környéki nevelőotthon fenyőünnepén, boldogságot és békességet hozva a kis lakóknak. 


Talán, ha lett volna még hat-hét évtized erre, később ezt a vonalat lehetett volna erősíteni, s idővel még  egy új mitológia is kialakul: a hősről ki nem csak népének élt, de karácsony-éjen kiszökve üvegkoporsójából, vörös palástot öltve ajándékokat is visz a gyerekeknek… Ám erre nem csak az ismert történelmi okoknál fogva nem mutatkozott esély: Vlagyimir Iljics már akkor elvesztette a játszmát, mikor beállt a feldíszített fenyőfa alá. Mert aki karácsonykor oda áll, az ajándékért áll oda. Az ajándékot pedig, ezt mindannyian tudtuk, nem az államvédelmis bácsik hozták - azok már addigra mind külkereskedők, kiadóvezetők meg színidirektorok lettek – hanem Mária és József gyermeke, Isten egyszülött fia: a Betlehemi Kisded. Olyan evidencia volt ez, mint az, hogy a márciusi ifjak alig egy héttel később már Kun Béla zászlaja alatt harcoltak tovább, vagy hogy az igazi tavaszt április négy, felszabadulásunk ünnepe hozza meg. Egy dolog persze nyitva maradt: vajon mit hozhatott Leninnek a Jézuska?  És azzal, hogy ezt az utolsó kérdést fel lehetett tenni, a világosság tulajdonképpen már meg is érkezett...