2015. december 14., hétfő

Botond ismét beszólt a történelemnek - megjelent és már kapható Fazekas Attila képregény-magazinjának 22. száma


Sok kiváló munka, sok szépen megrajzolt történet született az elmúlt években a magyar képregény berkeiben: a professzionális alkotók az alkalmazott grafika más területein is brillírozó legjobbjai mellett megjelent néhány áldott tehetségű, fiatal grafikus, nagy rajztudással és egyéni képi világgal – néhányukról nem is olyan régen meleg szavakkal emlékeztem meg itt, a blogon. Köztük is az egyik legtehetségesebb, a kiváló Budai Dénes a minap az egyik képregényes rendezvényen – a Café Postnuclear írójával, Szűcs Gyulával együtt - büszkén fényképezkedett együtt Fazekas Attilával, akinek egy dedikált CP-albummal köszönték meg „gyerekkoruk rongyosra olvasott filmképregényeit, a Star Warst, a Kobrát, Az eltűnt Frigyláda fosztogatóit és persze az örök kedvencet, a megfordítós Halálosztót/A bolygó neve Halált.”


Fazekas hatása a magyar képregényes kultúrára felmérhetetlen. Kimondani is sok: 1970 óta, 45 éve van a pályán, Sarlós Endre után (sz. 1938) a leghosszabb szakmai pályafutást tudhatja magáénak, s valószínűleg a legtöbb elkészített magyar képregényt. Fazekas alkotókedve töretlen, megjelenési lehetőségei azonban mára korlátozottá váltak: egy-egy alkalmi Füles-kiadványon, Kincses Kalendáriumon kívül lényegében a saját maga által szerkesztett és kiadott Botond történelmi képregényes magazinra és tudományos-fantasztikus füzetre szűkültek. Kevés dolog jellemzi jobban a hazai képregényes helyzetet, mint ez a tény – ami viszont nem nagyon befolyásolja olvasói, rajongói egy-egy új Fazekas-kiadvány megjelenése felett érzett örömét.

Amire immár hosszú-hosszú évek óta számítani lehet, az a Botond aktuális számának decemberi megjelenése. A Botond egykor (még a nyolcvanas évek végén) csakugyan általános profilú, szórakoztató képregény-magazinnak indult, egy ideig el is tűnt a hazai képregény-kiadás palettájáról, visszatérte után vált „tisztán” történelem-népszerűsítő magazinná. Volt, van miből válogatni: hosszú pályája során Fazekas százötvennél is több történelmi témájú képregényt rajzolt meg, zömében irodalmi alkotások alapján készült adaptációkat. Barátja és mentora, Cs. Horváth Tibor halála után a forgatókönyveket előbb Kiss Feri készítette el, később maga Fazekas. Sok esetben már nem is irodalmi művet dolgozott fel, hanem a saját elképzelése szerint maga írta meg a szöveget.


Rajzolóként képben gondolkozik, a szövegnek csak kiegészítő szerepet szán – hátteret ad a történések megértéséhez, jelenetsorokat kapcsol össze, dialógusai kerülik a terjengősséget. Rajzstílusa önálló alkotókénti pályakezdése, 1972 óta alapvetően nem módosult, technikája, ábrázolókészsége azonban évről évre fejlődött. A nyolcvanas évek derekára már mindent tud a képregényről, feszegeti a műfaj korabeli korlátait, s meg is reformálja azt: Korcsmáros, majd Sebők halála, Zórád visszavonulása után ő az egyetlen régi vágású Mester, a szakmáról már mindent tudó, nagy munkaképességű, dolgozni tudó és szerető alkotó. Ismeri a szerializált képregény szabályait, rengeteg ilyet készít (sok feltűnik majd ezek közül a Botond oldalain is), de ő készíti az első „önálló” füzetes történeteket is: olyan (film)képregényeket, melyek korábban folytatásos formában még nem jelentek meg.


Az 1984-ben készült Aranykoporsó egy alkotói korszak határán született: még a Füles és Népszava addig általánosan elfogadottnak mondható oldalszerkezetét, kompozíciós szabályait követi. Zórád már szakított ezzel, s a nyolcvanas évek elejétől már Fazekas is lázadozik a Rendszer ellen: a Titkok bolygójában szabadjára engedi alkotói fantáziáját, s sikerül egy máig lenyűgöző, art decos látványvilágot létrehoznia. A Népszavában megjelenő történeteknél még marad a merev kockaszerkezet, ám a Fülesben már oldalképekben gondolkodik, bátran alkalmazott, rendhagyó megoldásai új képregény-dramaturgiát teremtenek. Az Aranykoporsó, mint Fazekas minden történelmi képregénye, hiteles, látványos, részletgazdag - mint maga az adaptáció alapjául szolgáló regény is, klasszis a maga nemében.


Első megjelenése után pont három évtizeddel később Fazekas elővette, s a történet felét beszerkesztette a Botond tavaly decemberben megjelent 21. számába. Korábban is volt már olyan, hogy egy-egy nagyobb terjedelmű történetet két lapszámra osztva jelentetett meg, most azonban új műfaj született: az évente megjelenő folytatásos történet. Mert az Aranykoporsóval együtt egy Dózsa Györgyről s egy az első világháborúról szóló sorozat első részei is helyet kaptak a lapban - két vadonatúj történet, melyek szövegkönyvét a rajzoló maga készítette el. Az elmúlt esztendőben Fazekas jobbára ezeken az oldalakon dolgozott, az eredmény pedig önmagáért beszél. Túl a Hunyadin, a magyar történelmi képregény talán legnagyobb vállalkozásán, még ahhoz képest is sikerült többet és jobbat nyújtani: a Dózsa elsősorban kompozíciós szépségével, A nagy háború képi világa meg dokumentarista pontosságával nyűgözi le az olvasót.

A maga módján mindkét képregény egyben politikai állásfoglalás is. Tavaly, a Dózsa-féle parasztháború kerek évfordulóját sikerült az új, úri Magyarországnak agyonhallgatnia - tény, mi tény, nem lett volna egyszerű szembenézni ennek a rebellis székely embernek az emlékezetével. Az első világháború krónikája is bevallottan szubjektív: Botond, a kackiás bajuszkájú nép hős szellemében született, aki néha személyesen is megjelenik, kommentál, véleményt mond, beszól a történelemnek. A Botond 22. számának nyomdai előkészítését ismét Kroboth Jenő, Fazekas állandó munkatársa végezte: szép tipográfiával, igényes oldalképekkel járult hozzá a kiadvány sikeréhez. A borító maga is meglepetés: Fazekas - Balog Zoltán barátunk segítségével - először próbálkozott meg a digitális színezéssel - még mondja valaki, hogy öreg kutya nem tud már megtanulni új trükköket! A kiadvány - a tavalyihoz képest változatlan áron - 1500 forintért  közvetlenül a kiadótól rendelhető meg.