All you need is your own
imagination
So use it that's what it's for
Go inside, for your finest
inspiration
Your dreams will open the door
Madonna
Azt hiszem, ha valaki ceruzát és
papírt ragadva alkotó embernek áll, (legalább) két dolog vezérelheti. Az
egyik maga az alkotás öröme, az, hogy élvezetet talál a munkában. A másik,
hogy a maga vagy mások számára bizonyítani szeretne valamit, valamit, ami mások
teljesítményéhez mérhető, s ha már mérhető, hát mérendő is.
A skicc még nem divatrajz |
A kettő gyakran találkozik, s kinél az első, kinél a második motivációs elem erősebb. Azt hiszem nálam,
ezek egyenlő arányban játszottak közre abban, hogy mikor idén januárban újra
felvettem a rajzszerszámokat, bele vágtam egy programba, s az elmúlt
hónapokban kitartóan küzdöttem vele.
A divatrajz sosem statikus, merev: a jellemző beállások, pózok, mozgások dinamikussá teszik |
Azt – szerencsére – gyorsan
felfedeztem, hogy a több, mint két évtizedes kihagyás ellenére a szorgalmas
gyakorlásnak köszönhetően van lehetőség a visszakapaszkodásra. Arra, hogy ne
csak olyan jó legyek, mint mikor abbahagytam – de jobb, talán sokkal jobb. De mit kezdek majd az újra megszerzett
tudással? Erre a rajzolóknak (és azt hiszem, a művésznépségnek úgy általában)
megint csak két követhető viselkedési modellje van.
A póz látszólag mozdulatlan: a test egyensúlyban van |
Az első az önmagáért
(önmagunkért) való alkotás, amikor mindegy mit csinálunk, lényeg, hogy örömünk
teljék benne. Lehet csendélet, tájkép, portré, akármi - a mesterségbeli
tudástól függően jobb vagy rosszabb minőségben. A második a csúnya, haszonelvű
gondolkodás: ha már megvan ez a tudás, kezdjünk is vele valamit.
Az egyensúlyt azonban a tartás, a tartást az izmok feszülése biztosítja |
Ami persze nem azt jelenti, hogy
rögtön pénzt akarjunk keresni vele. Az ötvenes évek Amerikájában volt egy
mozgalom, az „earn while you learn”. Lényegét az képezte, hogy a
megszerzett tudást rögtön kamatoztatni és meg kell tanulnunk – kevésbé finoman
aprópénzre váltanunk. Volt egy ilyen program a rajzolóknak is.
Hogy ezt meg tudjuk ragadni, elemeire kell szednünk a képet |
És valóban: még az alkalmazott
grafikában is vannak olyan feladatok, melyek kellő önfegyelem és összeszedettség
birtokában már alacsonyabb szintű rajztudással is megoldhatók – ezzel szemben,
mint Nióbe kapitány a Mátrixban mondta volt, mások viszont nem.
A divatrajz a hagyományos grafikai ábrázolástól eltérő arányokkal dolgozik |
Minden grafikai műfajnak
megvannak a maga sajátos ábrázolási törvényszerűségei, amit az igazán zseniális,
kreatív művész persze felrúghat – az amatőr meg inkább jobbnak lát kikerülni.
Ám aki bármely területen szakmai siker után ácsingózik, jobb, ha nekiveselkedik
és megtanulja a területre vonatkozó szabályokat.
Az alakok mindig mozgásban vannak: az állókép ennek egy pillanatát rögzíti. A rajzolónak azonban a mozgás egész folyamatát érzékelnie kell... |
Nem kevés türelem kell ehhez, és
persze alázat is, hiszen a saját elszúrt munkánkkal való szembenézés és a
következtetések levonása (fogcsikorgatás, papírtépés, kuka) a profizmushoz
vezető első lépés. Az amatőr ugyanis mindig fog mentséget találni saját hibáira
– ha egyáltalán észre veszi azokat.
... mint ahogy az egy, meghatározott szögből ábrázolt alakot is térben, minden oldalról kell látnia |
Ehhez pedig meg kell tanulni „a”
mesterséget. Sok módja van ennek – szorgalom és kellő idő ráfordítás nélkül
egyik sem működik. És motiváció nélkül, ami nap, mint nap oda tudja ültetni az
embert a rajzasztal elé. Az üzleti tudományokban ezt „víziónak” hívják – az
agykontrollban programozásnak.
A tartásoknak, láb- és kézmozdulatoknak mindig jelentősége van |
A képregényhez – sajnos – nem
látszott visszaút – legalábbis nem abban a formában, ahogyan egykor én
szerettem csinálni. Nem tettem le róla – ám ma már nem élő sajtóműfajként
tekintek rá, hanem mint játékos alkotási formára, ami magas szintű rajztudás
nélkül nem művelhető. Korábbi fogadalmam alól nagyvonalúan feloldozva magam,
eldöntöttem, fogok még képregényt csinálni – de Paul Anka szövegét
kicsit kiforgatva I’ll do it my way, a magam útját járva. Ez lesz a Redivivus-projekt
– kellő helyen és időben felfedem a részleteket is. Mikrobi „újrateremtése”mindazonáltal már e folyamat kezdetét jelenti…
A catwalk-mozgásnak is megvannak a jellegzetes lépései, pózai |
Aztán úgy adódott, hogy egy másik műfaj mellett is elköteleztem magam. A
divatrajzról van szó. A hatalmas, gyakorlat központú irodalommal rendelkező fashion
drawing nem azonos a divattervezéssel, a kreatív műfajok királynőjével: én a (divatos) öltözködés grafikai eszközökkel történő ábrázolását értem alatta.
Évszázados hagyományai vannak – és láthatóan ma, a három dimenziós számítógépes
grafika korában is szükség van rá.
Mindez azonban valójában egyetlen célt szolgál: a ruha, cipő, kiegészítők bemutatását. |
Naná, hogy itt is megtaláltam a
magam – képregényes érdeklődésemmel jól összehangolható – vízióját, de
alighanem már önmagában a divat, a viseletkultúra és mindezek története iránti érdeklődésem is elégséges
lett volna az induláshoz. Hogy mindezzel hova kívánok majd eljutni? Ismét csak: majd kellő
időben, kellő helyen…
Közel négy hónap eredményeként a munka első szakasza most lezáródott. A divatskicctől indulva az
alakok animálásán, mozgatásán, a beállítások, egyensúly-helyzetek megtanulásán
túl meg kellett tanulni a „hagyományos” nyolcas felosztástól eltérő és csak
divatrajzra jellemző arányokban (1/2+10x1+1/2), a jellemző modell-pózokat. Az
igazi munka azonban csak most indul: az anyagok, színek, ruhák, és mozgások
komplex ábrázolása. A szépség, mondja Madonna, ott van, ahol megtaláljuk. A
keresés kalandja pedig elkezdődött…