2012. március 29., csütörtök

Bucó, Tacsi, Szetti - az elveszett lapok


1986 során négy Bucó, Szetti, Tacsi képregény-füzetet készítettem, melyek 87 elején még külön kötetbe rendezve, együtt is megjelentek. Ekkor már kedves barátom, Haui József folytatta a sorozatot, igazi, nagyon hangulatos, gyermek képregényhez illő rajzokkal. Bár a munka során nagyon megszerettem Bucóék figuráit, a történetek „tematikus szórása” számomra kicsit zavaró volt. Hőseink (miközben szorgalmasan koptatják az alsó tagozat padjait) egyszer versenyautót meg repülőt vezetnek, ami nem éppen kisiskolás elfoglaltság, hol meg már-már ovis feladatokat oldanak meg egy tanulmányi kiránduláson vagy a budavári kazamatákban. Békési Sándor eredeti figurái a „klasszikus” rajzfilmes hagyomány követelményeihez igazodtak, nálam arányaikban egyre inkább „nyúltak” – a „gyereksztárok” kamaszodni kezdtek. Nem biztos, hogy a gyermek olvasók pont ezt várták el… A négy füzet után még nem szakítottam egészen a sorozattal: Marosi László – nyugati mintára – egy Bucó-kalendárium kiadását is tervbe vette. Közel hetven rajzot, többségében egy-egy héthez az évszaknak megfelelően igazodó mini-képregényt készítettem hozzá.

Téli versenyek - február
Jönnek a gólyák! - március



Húsvéti locsolás - április

Gyermeknapi meglepetés - május

Balaton-átúszás - augusztus
 
A történeteket én találtam ki. A már megszokott figurákat kellett mozgatni, ám most kivételesen úgy, hogy ne csak mindig a „banda” húzza a rövidet. Egyszerű, helyzetkomikumra épülő történetecskék voltak ezek. A Pif havi zsebkönyv-kiadványa, a fekete-fehérben nyomott Pif Poche hatása valószínűleg meglehetős közvetlenséggel érződik rajtuk. Mint ahogy a látványvilágon, a főszereplőket körülvevő „Bucó-univerzumon” is… Az már az én szegényesebb eszközeimen múlott, hogy sokszor ez elég felemásan sikerült. A Kalendárium végül nem jelent meg – huszonöt év után elsőként most itt lát napvilágot néhány a rajzok közül...