2012. március 11., vasárnap

A képregény hősei: Buck Rogers


A XX. századi képregény két híres ikonja, Tarzan és Buck Rogers egyazon évben született. Mindketten a puha fedelű ponyvaregények, a pulp világából érkeztek, de a képregénnyel váltak igazán híressé. Tarzan figuráját Edgar Rice Burroughs 1912-ben teremtette meg. Jó két tucat történet után 1928-ban készült el – Hal Foster rajzaival - az első Tarzan-képregény, melynek közlését a lapok 1929 elején kezdték meg. Burroughs hőse viszonylag gyorsan, már 1918-ban utat talált a filmhez (s nem sokkal később a Broadway színpadára is), mely aztán évtizedeken át újabb és újabb adaptációkkal fordult az ismert figura felé. Tarzant igazából Hollywood emelte világsztárrá, nem a képregény, de a képregénynek köszönhette, hogy két mozifilm között is mindig eleven maradt a közönség érdeklődése. Buck Rogersnek csak később sikerült eljutnia a filmhez - előképéül szolgált viszont az amerikai fantasztikus képregény (és film) számos későbbi – és őt jócskán túlélő - alakjainak, mint Brick Bradford, Flash Gordon és Wonder Woman
 Tarzan amolyan poszt-viktoriánus figura: a múlt század tízes éveinek „gyermeke”, vadember, de származását tekintve azonban angol lord, tehát ha mezítláb és ágyékkötőben, de a kisujját a csésze fülétől pedánsan eltartva, nem szürcsölve issza a teát. A történetek cselekménye legtöbbször valamilyen „civilizációs konfrontáció”: hol Tarzan nyugodt világát zavarják meg, hol neki kell számára idegen környezetben helytállnia. XX. századi kortárs. Buck Rogers viszont már a világháború utáni kor terméke, és ez a háború, a népek első modern, minden korábbinál pusztítóbb erejű technikai eszközökkel megvívott összecsapása nem könnyen feldolgozható élmény. Még a háborút nagyrészt fényes izoláltságában átvészelő amerikaiak nagy többsége számára sem.


 Tarzan a romantikus kalandregények világából jött – Buck Rogers már az éledező új műfaj, a tudományos-fantasztikum irányából érkezett: Philip Francis Nowlan, egy philapdelphiai újságíró alkotta meg. Nowlan mintaszerű pályát futott be: a pennsylvaniai Állami Egyetem elvégzése után gyakornokként felvették egy laphoz, gyártotta a cikkeket, később rovatvezető lett, megnősült, gyermekei születtek... De mint oly sok sajtórobotos, vágyott valami új, változatos, fantasztikus iránt: elkezdett hát történeteket írni. Feltehetően igen boldog volt, mikor Hugo Gernsback, a nagyhírű Amazing Stories szerkesztője el is fogadta az egyik – nagyobb terjedelmű – elbeszélését, melynek az Armageddon, i.sz. 2419 címet adta. A történet a lap 1928. augusztusi számában jelent meg, melynek címlapjára azonban nem a még ismeretlen szerző kisregényéhez kapcsolódó illusztráció került. 
 A történet hőse, Anthony Rogers világháborús veterán, pilóta, aki egy társaság alkalmazásában a kitermeléssel felhagyott amerikai szénbányákban a gáz radioaktivitásának szintjét ellenőrzi. Az egyik bánya azután ráomlik, amit ugyan sikerült túl élnie, de elveszti az eszméletét. Mikor magához tér, úgy hiszi, csak néhány óra esett ki az életéből – valójában a barlang különleges adottságainak köszönhetően több, mint 400 évet töltött – fiatalságát megőrző - kómában. A felszínre jutva azt kell látnia, hogy Amerikát közben leigázták a mongolok, míg az „őslakosok” távoli vidékekre menekülve szervezik az ellenállást, a Második Függetlenségi Háborút. Ebben sok-sok közben felfedezett technikai eszközre támaszkodnak – s ötleteik kimeríthetetlennek tűnnek. Rogers csatlakozik a harchoz, szövetségeseket, sőt, szerelmet is talál – s innentől felgyorsulnak az események. 

 
 A kultúrszociológusok nyilván utána jártak, Nowlan milyen elemekből, az amerikai tömegkultúra milyen archetípusaiból építkezett. Ennél azonban izgalmasabb, hogy mi volt az a többlet, az a különlegesség, melynek a Buck Rogers-történetek példátlan népszerűségüket köszönhették. Az olvasókat nem elsősorban a romantikus vagy kalandos mese fogta meg, hanem a technika „projektálása”, a technikai fejlődés egy lehetséges jövőjének bemutatása. Nowlan – egyébként a tudományos-fantasztikum legjobb, Verne-i hagyományainak megfelelően – „megjósolt” jó néhány találmányt, megfogalmazta ezek funkcionális szükségszerűségét – sőt, a történet szereplőinek kezébe is adta azokat. Gersnsback is ezt (no meg az amúgy kiváló meseszövést) tartotta a történet (és folytatása) valódi erősségének. Azt már ő jósolta meg, hogy Nowlan története az évek teltével egyre értékesebbé válik majd: azon kevés alkotás közé sorolta a kisregényt, mely érdemes az újra- és újra olvasásra.


Hogy John F. Dillie kiadói mágnás hogyan figyelt fel az Amazingban megjelent történetre, nem árulják el a források. Egyes vélemények szerint nem is a történet, hanem Frank R. Paul, a rutinos rajzoló és címlap-festő (akit a tudományos-fantasztikus illusztráció atyjának is szoktak nevezni) ahhoz készült rajzai ragadták meg fantáziáját. De felfigyelt, Nowlan pedig készséggel járult hozzá a történet képregényesítéséhez, de még ahhoz is, hogy a főhős nevét Anthonyról Buck Rogersre változtassa. Az adaptáció – legalábbis kezdetben – hűen követte az eredeti történetet. A mese fonalát később Nowlan – és utódai – szabadon görgették tovább. Dillie illusztrátornak Richard Calkins chicagoi reklámgrafikust, karikaturistát, világháborús veterán pilótát kérte fel. Steranko közlése szerint Calknis épp egy történelem előtti barlanglakós-szörnyeteges történettel „házalt” a National Newspaper Syndicate-nél - Kollárik Péter barátomnak biztos tetszett volna. Ez ugyan nem kellett a kiadónak, ám megkapta Nowlan forgatókönyvét. 

 
 És elindult a történet. Calkins meglehetősen középszerű rajzoló volt, a figurák eredeti látványvilágát megteremtő Paul mellett mindenképpen elmaradt. Mint kritikusai rámutattak, képei elnagyoltak, térábrázolása vázlatos, mélységek nélküli, alakjai kezdetlegesen kidolgozottak. Foster Tarzanja ugyan grafikailag összehasonlíthatatlanul igényesebb volt, ám Buck Rogers – a képaláírásos Tarzannal szemben – már szövegbuborékos formában jelent meg. Foster stílusa azonban rengeteget fejlődött a következő évek során – Calkinsé viszont amíg fel nem hagyott a sorozat rajzolásával, nem nagyon változott. A történetbe sokszor műszaki magyarázatokat tartalmazó ábrákat is beépített, melyek egy-egy csodálatos szerkezet működését vagy valamilyen különleges helyszínt ismertettek meg a nagyérdeművel.

 
Gyorsan népszerű lett az olvasók körében. Igaz, mondja Steranko, nem nagyon volt összehasonlítási alapjuk: Buck Rogers úttörő, s egy ideig egyeduralkodó is volt a tudományos-fantasztikus témájú képregény területén. A sorozat nagyon sok amerikai napilapban jelent meg, 1930-tól pedig utat talált a vasárnapi (színezett) kiadásokba is: ezek rajzait Russel Keaton készítette. 1932-től hetente négy alkalommal sugárzott rádiós sorozat is lett belőle, melynek epizódjait Nowlan és Calkins – sokszor külső szerzők bevonásával – írták. Ez volt a világ első tudományos-fantasztikus rádiósorozata, mely – megszakításokkal – 1946-ig tartott (egy epizódja itt meghallgatható). A szerzői jogokat a National Newspaper Syndicate birtokolta – azt már a jogász teszi hozzá, hogy érdekes módon a társaság a hatvanas évek elejéig nem kért védjegyoltalmat az elnevezésre és a figurára. 

 
Az eredeti alkotók egy idő után már nem tudtak lépést tartani a megnövekedett érdeklődéssel, különösen, mikor Calkins rajzaival egy újabb – repülős – sorozat, a Skyroads is elindult. A munkába itt már asszisztensek is bekapcsolódtak. Rick Yager több, mint egy évtizedig dolgozott "árnyékban" a sorozaton, Harry G. Peter és Zack Mosley idővel távoztak és életre hívták saját alakjaikat. A képregényt minden korosztály olvasta, a rádióadások viszont elsősorban a fiatalabb korosztályok körében voltak népszerűek, s ezt a műsor szponzorai grandiózus akciókkal használták ki. A képregény-sorozat körül igazi iparág alakult ki: a csíkok füzetekbe rendezve vagy kiszínezve újra külön is megjelentek (ez utóbbi általában az eredeti tusrajz újrarajzolásával és vízfestékkel való kifestésével történt), készültek promóciós kiadványok, papírrakéták és egyéb relikviák – ma a gyűjtök megbecsült kincsei. (A Calkins Studio munkatársai által készített, nem szignált eredeti, fekete-fehér képregény-oldalak aukciós ára jelenleg - 2012 eleje - kétezer dollár körül kezdődik.) Nowlan halála (1940) után segítőivel Calkins vitte tovább a sorozatot, s 1947-es visszavonulásáig ő írta a történeteket is. Az 1934-ben indult, Alex Raymond jóval igényesebb rajzaival készült (s nem mellékesen színes) Flash Gordon-képregényekkel versenytársra talált, de a két azonos zsánerű sorozat láthatóan jól megfért egymással a sajtópiacon. 

 
Buck Rogers filmen először egy az 1933-34-es chicagoi világkiállításra készült alkotásban tűnt fel:  a főhőst az újságkiadó Dillie fia, John Dillie Jr. alakította. 1936-ban egy rövid reklámfilm követte, amit a Buck Rogers-termékek áruházi értékesítésének elősegítése céljából Chicagoban készítettek – ebben a valódi hús-vér szereplők mellett már robotok is feltűntek. A Johnny Weissmüller főszereplésével készülő, gyorsan világhírűvé lett első Tarzan-filmet a Metro-Goldwyn-Mayer 1932-ben mutatta be: sem a forgatásra, sem a reklámra nem sajnálták a pénzt. Buck Rogerst az Universal hét évvel később vitte filmre,  igencsak költségtakarékosan: nem csak a már korábban elkészült Flash Gordonból vettek át jelmezt, díszletet, de az 1930-as Csak képzeld el c. jövőben játszódó zenés filmből is. Igaz, rögtön 12 részt forgattak le belőle, amit később három, a hetvenes évek derekáig sokszor felújított mozifilmmé vágtak össze. 

 
Calkins távozása után a képregény-sorozat vezető rajzolója Yager lett. 1933-tól dolgozott négerként (ghost artist) Calkins mellett, 1947-től ő lett – immár neve feltüntetése mellett - a vasárnapi képregények felelőse. A képzett grafikus Yager vezette át a sorozatot a „modern” képregény világába: vonalvezetése biztos, alakjai plasztikusak (s a pozitív szereplők kellően heroikusak) voltak, térábrázolása, kompozíciós készsége elsőrangú volt. 1948-tól – kezdő grafikusként – Murphy Anderson is csatlakozott a csapathoz (ő később a DC-nél csinált nagyszerű dolgokat): ő inkább az eredeti calkinsi stílushoz próbált korai munkáiban igazodni. 

 
1949-51 között Leon Dworkins rajzolta a napi változatot, de 1958-ig Yager asszisztenseként is tevékenykedett. Az ötvenes évek elején rövid ideig az 1928-ban született Richard Locher is dolgozott a sorozaton, aki előbb a légierőhöz, majd – 1957-ben – a Dick Tracy-brandhez igazolt. Mikor 1983-ban a Dick Tracy újra indult, Lochert kérték fel rajzolására, s ő csak 2011-ben vonult vissza az aktív munkától. 1954-1955 között több füzet is megjelent a Famous Funnies sorozatában: ezeket a még pályakezdő Frank Frazetta készítette. Frazetta igyekezett az eredeti történet hangulatát vissza adni, rajzai azonban igényesek, lendületesek, szépen kidolgozottak voltak.

 
Közben persze a történet messzire távolodott az eredeti cselekménytől. A negyvenes évek végétől Bob Barton írta, s Anderson rajzolta a Szaturnuszi doktor Modar  ciklust (ahol a rettenthetetlen Buck amolyan intergalaktikus űrzsaruként őrzi a rendet), az ötvenes évek elejétől pedig A vulkáni rendcsináló ciklusban (szintén Barton írta) pedig a Vulkán bolygógyarmat kormányzójaként űzi a gonoszt. Az ötvenes évek végére az alkotók és a jogok fölött kizárólagosan rendelkező kiadó között - természetesen az anyagiak miatt – oly annyira megromlott a kapcsolat, hogy végül perre került sor: Yager és segítői egy része otthagyta Dilliet. Bátor dolog volt ez, hisz Buck Rogers – még mindig – az egyik legnépszerűbb képregényhős volt Amerikában, bár azért már mutatkoztak az érdeklődés csökkenéseinek jelei is. Az 1950-ben indult televíziós sorozat nem egészen egy évet élt –  a 30 perces epizódokat eredetileg a vasárnap délutánonként 6-tól tervezték vetíteni, ám a program rövidesen a keddi délután hetes idősávban találta magát.

 
Yagerék 1958 derekán bekövetkezett távozása után rövid ideig Anderson rajzolta (ismét) a sorozatot, majd – előbb a vasárnapi színes oldalakat, majd a napilapos változatot is - egy veterán képregényes, George Tuska vette át. Ő valódi „űrkorszaki” képregényt csinált, letisztult vonalvezetéssel, a kor követelményeinek mindenben megfelelő ábrázolásmóddal, jó kompozíciós- és színérzékkel. A „korai” Buck Rogers-outfitnek már nyoma sincs, a környezet technokrata, a hősök bármely képregény lapjairól átkeveredhettek volna. A sorozat egyre vesztett népszerűségéből, az eladások csökkentek – nem véletlenül, hiszen közben a szuperhősök új és új generációi követeltek helyet a maguk számára. 1967. július 8-án a sorozat lezárult. 1929 és 1967 között a világ 400 újságában, 18 nyelvre lefordítva szórakoztatta az olvasókat.

 
1979-ben azonban újjá éledt: az NBC ebben az évben indította el két évadot megért televíziós sorozatát, mely azonban az 1980-as nagy forgatókönyv-író sztrájk miatt csak 1981-ben fejeződött be. Én – amerikai tartózkodásom alatt - igazából akkor találkoztam először Buck Rogerssel. A Csillagok háborújával persze nem versenyezhetett, de volt benne zűrhajó, néhány igen szemrevaló űrcica, Erin Gray gyönyörű kék szemei, sok fő- és algonosz és persze kaland, izgalom minden mennyiségben. Ennél többet pedig 81-ben még a Szabad Világ sem nyújthatott... 
 
 Nyilván így gondolta ezt a Whitman Publishing is, amely 1964-ben már próbálkozott egy – folytatás nélkül maradt – Buck Rogers-füzettel. Most azonban a televíziós sorozat karaktereire építve újra indította a füzetes kiadást – és sikerrel járt. Rajzolónak Gray Morrowt kérték fel, aki a sci-fi illusztrációs műfaj egyik legnagyobb alakja volt. 1967-70 között ő volt a Spider-Man sorozat művészeti igazgatója, készített Flash Gordon és Tarzan-történeteket, ő jegyezte az amerikai Perry Rhodan-sorozat címlapjait, s sok illusztrációt készített a Galaxy magazin számára. Morrow könnyed, szépen megrajzolt figurái, szexi nőalakjai a perspektíva lehetőségeinek bátor kihasználásával valóban megújították a réges-régi történetet. A sorozat 15 számot ért meg, 1982 májusában jött ki az utolsó füzet – a napilapokban megjelenő változat azonban 83-ig kitartott.
 
1990-ben egy rövid időre aztán megint újjá éledt: a TSR, a szerepjátékok úttörő amerikai kiadója játék formájában adta ki. A TSR elnök-igazgatója akkoriban Lorraine Williams, Dillie unokája volt, így a jogokat nem volt nehéz megszereznie. 1989-től 1993-ig regénysorozat formájában jelent meg: a vezető szerző M. S. Murdoch volt, a nyitó kötetben azonban Robert Sheckley egy novellája is helyet kapott. 1990-91-ben Frank Cirocco, Kevin Altieri, Chuck Wojtkiewicz, Gray Morrow és Mark Winchell rajzaival  tíz képregény-füzet is napvilágot látott, 95-ben pedig kijött az új szerepjáték, mely az ős-Buck Rogers-univerzum témáihoz tért vissza. A kilencvenes években még jelentek meg Buck Rogers regények, Martin Caidin 1995-ös könyvében pedig az eredeti történet regény formájában való elbeszélésére vállalkozott. A TSR-t a Dragon Dice bukása magával rántotta, Williams 1997-ben eladta a céget legnagyobb versenytársának, a Wizards of the Coast-nak. 2010-ben végkiárusítást tartott: a világ legnagyobb Buck Rogers gyűjteményét bocsátotta áruba


 
Napjainkig számtalan reprint látott napvilágot. 2009-ben a Dynamite Entertainment neki fogott az új Buck Rogers sorozat kiadásának: az igényes, minden szempontból mai formavilágú rajzokat Carlos Rafael készítette. 12 szám után azonban a sorozat 2010 májusában megszűnt – bár Wilma Deering középpontba állításával 2011-ben a Buck Rogers Annual-ban még egy történet megjelent. A búcsú nyilvánvalóan nem végleges – a popkultúra lassan évszázados, mitikus alakja esetében nem is lehet az. 


 Az a hír járja, legközelebb megint filmen láthatjuk újra. Visszavárjuk.