Ezeken az oldalakon
inkább a múlt, s ennek összefüggésében újságírói-írói-rajzolói pályám emlékeit
szoktam megidézni. Hadd szóljak azonban most a jelenről, az életem középpontjában álló egyetemi munkáról s annak is egy különleges
vetületéről. Néhány éve a véletlennek köszönhetően elkezdtem alkalmazni egy
módszert, amit később en-learningnek, a „szórakoztatásba ágyazott
tanulásnak” neveztem el. Olyan új utakat kerestem, melyek a hagyományos jogi,
közigazgatási ismereteket audiovizuális környezetbe beágyazottan a multimédiás technikai
eszközök adta lehetőségek kihasználásával, szórakoztatva (entertaining
learning) tudják közvetíteni a hallgatók felé. Elsődleges célom a tanulás
hatékonyságának a növelése, a hallgatói motivációs erősítése volt. Valahogy
így…
A hallgatók
legnagyobb része a módszerrel a bevezető, első órán találkozik. A módszer
alkalmazásának első évében a „sokk-élmény” erőteljesebben jelentkezett,
időközben már „híre ment” az előadásoknak. A hozzáférhetővé tett promóciós
videók és a már a kurzust elvégzettek elbeszélésének köszönhetően a hallgatók
érdeklődése felfokozott volt. Az első órán ettől függetlenül is a hallgatók
jelentős része megjelenik: ilyenkor alkotnak képet a tanárról, a kurzusról, s
azt itt szerzett benyomások alapján „sorolják be” a tárgyat. A tapasztalatok
szerint ez a későbbiekben már csak nehezen változtatható. A tét tehát
mindenképpen nagy: a hallgatók megnyerése, a motiváció kialakítása, a tárgyhoz
kötődés kialakítása, a tárgy hasznosságának elfogadtatása nagyon nagy mértékben
ezen az órán dől el.
Egy új
tárgyból az első előadás nagyon sokszor csak a tanár - tárgy - diák
ismeretségének megalapozását szolgálja, bemutatja a tárgyat (a későbbi
előadásokban tárgyalt fő témaköröket), tájékoztat az oktatás módszertanáról,
a tananyagról, tansegédletekről, ezek hozzáférhetőségéről s nem utolsó sorban a
számonkérések rendjéről. Mindez az en learning módszerű óra esetében
is irányadó – itt azonban egyrészt a bemutatás is az oktatási formának
megfelelő eszközökkel történik. Az óra „dramaturgiája” szempontjából nagyon
lényeges, hogy a passzív, nézői-befogadói szerepből a hallgatók a tárgy (és a
módszer) aktív (ténylegesen tevőleges) elfogadásáig jussanak el.
Az
előadások rendjéhez hozzá tartozik, hogy a tanár negyed órával a kezdés előtt
már megjelenik a teremben, elvégzi a szükséges technikai beállításokat,
ellenőrzéseket, majd kicsit tompítottabb világítás mellett valamilyen
klasszikus zene nem túl erős hangjaira fogadja a hallgatókat.
Az óra
kezdetekor a világítás még halványabb lesz, majd – Csajkovszkij ötödik
zongoraversenyének bevezető futamaira – egy vetítés veszi kezdetét.
Fehér háttérrel, az egyes szövegrészeknél hosszabb-rövidebb „kitartási idővel”
feliratok tájékoztatják a hallgatót a kurzus legalapvetőbb jellemzőiről,
követelményeiről.
A fő üzenet az utolsó képen jelenik meg: „ezeken az órákon
egy dolguk van: a hallgatók legyenek részesei annak az élménynek, amit a tanár
üzleti jognak nevez – és élvezzék az előadást”. Ez után közvetlenül egy
bejátszás kezdődik a Blues Brothers 2000 című filmből: a Ghost Riders
ismert előadása.
A film eredeti
angol szöveggel és magyar felirattal fut: ennek rögtön az első soroknál
jelentősége van, amikor a tényleges fordítás helyett egy, a villamosmérnök
hallgatók által ismert „kari adaptáció” szövege jelenik meg. A bejátszás
„pörgős”, ritmusos, s meglehetősen látványos is: a film történetébe ágyazottan
egyrészt a (közös) muzsikálás örömét fejezi ki, másrészt azzal, hogy rögtön az elején
a főszereplő a lelátókról „közelebb csalogatja” a színpadhoz a filmbeli előadás
nézőit, az „előadás” és a „közönség” közötti térbeli határokat is eltünteti.
Az
ekkor már kissé összezavarodott hallgatók most találkoznak az első, hagyományos
formavilágú előadás-diával. Itt kezdődik a tanári munka lényegi része, a
bemutatkozás, a tárgyi információk felsorolása, végezetül pedig az első órán
tárgyalásra kerülő témák általános áttekintése. Ezt az első fő rész kibontása
követi, aminek A jog fogalma a címe. A tanár ismerteti
társadalomirányító mechanizmus jellemzőit, a jog részeit, a tárgyi jog, alanyi
jog közötti különbséget, és próbál az életből (a hallgatók által is ismert
élethelyzetekből) példákat is mondani a fogalmakra. Majd az általánosabb felé
„nyit”: felteszi a kérdést, hogy a következő jelentben látható helyzet jogi
vagy etikai megítélés alá esik-e – olyan súlyú sérelem, ami jogi választ
kíván(hat) vagy a társadalomirányító más mechanizmusok is kezelni tudják azt.
A klip Paris
Hilton Nothing in this World című dala. Egy olyan tizenéves fiúról van szó, akit az iskolában gyakran és brutálisan
aláznak meg a többiek, csúfot űznek az álmodozásából, aminek középpontjában Paris
Hilton áll.
A történetbe aztán belép Hilton maga is, összebarátkozik a
fiúval, s mikor együtt jelennek meg, a volt kínzókat éri megaláztatás. Alkalmas
arra, hogy bemutasson egy negatív társadalmi jelenséget, érzékeltesse a
normarendszerek megítélésének sajátosságait, de állásfoglalásra is késztet, de
egyben provokál is, hiszen Paris Hilton (finoman szólva) nem tartozik a
műegyetemi hallgatók kedvencei közé – s most azzal szembesülnek, hogy még ez a
klip is alkalmas értékek közvetítésére, s van számukra mondanivalója.
A klip
„erkölcsi tanulsága”, a végén megjelenő felirat (Dare to Dream – Merj
álmodni) már a következő egységhez vezet át. A tanár előtte a jog kialakulásának
történetiségéről beszél, elmondja, hogy az őstársadalmakban még (állam
hiányában) nem volt jog, a szokás uralma érvényesült. És indul a következő
bejátszás: néhány perc az One Million Years B.C., Egymillió évvel Krisztus
előtt című filmből.
Raquel
Welch ősasszonyt alakít, aki a bejátszásban (a többi nővel a tengerparton
sürgölődve) rátalál a törzs vadászterületére vetődő idegenre, s meg is menti
azt a hirtelen felbukkanó gigászi teknősbékától. A bejátszás után a tanár
röviden bemutatja Raquel Welchet (akik a hallgatók koruknál fogva nem nagyon
ismerhetnek), s elmondja, bizony a Paris Hilton-klip főszereplőjéhez hasonlóan
nagyon sokan voltak, akik a hatvanas-hetvenes években épp róla álmodoztak.
Aztán a
következő képbe beúszik a Miami Biltmore Hotel, majd egy dedikált Raquel
Welch-fotó: ha merünk álmodni azok valóra is válnak, s akár személyes
találkozóra is sor kerülhet az elérhetetlen mozisztár és a rajongó között. Ez a
blokk köti össze a hallgatók pályakép-elképzelését („mérnök akarok lenni”) a
cél elérésének útján támasztott követelmények, s ennek részeként az üzleti jog
teljesítésével – ezt olyan – illusztrált - érvek is támogatják, mint a jogi
tárgy(ak) szerepének a német mérnökképzésben való bemutatása. Ezt a blokkot –
racionális összegzésként – szöveges diák zárják, melyek a jog, erkölcs és más
normarendszerek együttesét mutatják be.
Az első
előadás nagyon nagy mértékben a Mátrix c. film (átirt feliratos) részei
köré rendeződik. E film képi világa és jelképrendszere a hallgatók számára jól
ismert, a történet kulcselemei a módosított feliratokkal kicsit parodisztikus
formában jelennek meg. Az egyik ilyen kulcsmozzanat Morpheus és Neo találkozása.
Morpheus
itt felajánlja a választás lehetőségét – s itt a hallgatók is komoly választás
elé kerülnek. A tanár elmondja, hogy tőlük, kizárólag tőlük függ, milyen
módszer szerint folytatódik az oktatás. Ha tetszett az en learning
módszere, úgy e szerint megy a kurzus tovább – az órából a szórakoztató elemek
által „elvett” időt azonban intenzívebb otthoni tanulással kell bepótolni.
Ehhez sokféle segédlet áll (és csakugyan állt is) rendelkezésre, ám a hallgató
„ön-felelőssége” nagyobb, s tudomásul kell venni azt is, hogy a sikeres
teljesítés érdekében rendszeresen (s nem csak a ZH-k előtt kampányszerűen) kell
készülni.
A másik
lehetőség a „klasszikus” előadási stílushoz való visszatérés, mely túl unalmas
ugyancsak nem lesz, de hiányoznának belőle a zenés-hangos elemek. Ennél a
pontnál a tanár kihív egy hallgatót, hogy a beállított prezentációs slideon
nyomja meg a választás szerint kék vagy piros gombot (a választási lehetőség
egyébként tényleg valós, ha esetleg a klasszikus módszer mellett döntenek, az
óra a szerint folytatódik tovább). A hallgató általában lelkes, tetszik neki a
módszer – nyomná a folytatás gombját. Ám a tanár rákérdez: tisztában van a
döntés felelősségével? Nem kellene-e azt megosztania? Nem kellene meggyőződnie
arról, mit szeretne a többség? Ez az első „demokrácia és hatalom” szerepjáték,
mely az egész évfolyam részvételével zajlik, s végül kollektív döntés születik.
Az óra
hátralévő részének célja inkább már a jog sokszínűségének, a világ jogrendszereinek
bemutatása. A Striptease című film főszereplője Demi Moore. A
film a miami városi bíróságon kezdődik. A bíró kihirdeti az ítéletet: a férjnek
adja a gyermek felügyeleti jogát. Az anya tiltakozik, pont a férj miatt
bocsátották el az állásából, aki kábítószer-élvező. Állástalan anya mondja a
bíró, nem tud gondoskodni a gyermekéről. Hisz erről pont ő tehet, csattan fel
az anya. Kedves hölgyem a döntésem végleges - zárja le az ügyet a bíró.
Orosz
városi bíróság, háromfős tanács. Előttük egy pár, bontóperben hallgatják meg
őket. Ajtón kívül egy kislány vár. Erről vált át a kép a ViaGra nevű
orosz lányzenekar Good Morning, Papa című számára.
A zenekar kemény rockot játszik. Szexis lány miniszoknyában kilép a házból.
Szomszédasszonyok összesúgnak. Ő felemeli szoknyáját, hadd lássák fekete
bugyiját. Liftben férfi kikezd vele, kinyílik a liftajtó, lány kiszáll, férfi
összeverve ül. Taxis próbálkozik, kap egy öklöst az arcába. Zenekar játszik.
Kitör a tömegverekedés. Véres arcok. A klip végén az ítélet megszületik, a bíró
sajnálkozva néz – a kislány pedig ott marad magányosan a folyosón. Érezzük: az
ő „jövőképét” láttuk.
A
példák amerikai, orosz és angol bírósági tárgyalás-részleteket mutatnak, olyan
fogalmakat ábrázolnak, mint esküdtbíróság, tanácsban való ítélkezés, büntető-
és polgári perek közötti különbség. Ugyanakkor hangulatokat és érzéseket is
közvetítenek. Valódi élethelyeztek, valódi konfliktusok ezek, a hallgatók érzik
a súlyát a jog beavatkozásának.
Az
utolsó blokk a jogtanulással foglalkozik – a már hivatkozott példákon keresztül
(A szövetség c. film ill. a dr. Szöszi részletei) oktatási stílusokat mutat be – a tanár számára mindez lehetőség arra, hogy
felhívja a figyelmet a segédletek felhasználásával történő optimális
felkészülésre. Az óra lezárása inkább az érzelmi azonosulást és a tudatos
elköteleződést kívánja erősíteni. A záró klip egy, a Mátrix-filmekből
készült nagyon „pörgős” összeállítás, amely sikert, a legyőzhetetlenséget, a
győzelmet ünnepli – s ha sikerül, ezekkel tudjuk majd a hallgatókat érzelmileg
is a tárgyhoz kötni, a következő órára való visszatérésre és a tárgy tanulására
való motiváció kialakulását elősegíteni.