2016. május 25., szerda

Hogy rajzoljunk szuperhősöket?




A legtöbb szuperhősnek két énje van: a „civil”, az átlag olvasótól nem nagyon különböző, s különleges képességekkel rendelkező „szuperego” – az, akivé az olvasó titkon válni szeretne. A Marvel-Univerzum egyik kevésbé közismert szereplője Amanda Sefton például légikísérő: hétköznapi, no jó, attól kicsit csinosabb amerikai lány. A grafikus itt őt a hetvenes évek kedvelt statikus (és a hölgyek a megmondhatói: nem a legkényelmesebb) divatfotó-pózában ábrázolja.


Ha Amandát szeretnénk megrajzolni, az első lépés a póz megragadása. Ezt a lépést sosem hagyom ki: a kis anatómiai vázlat segít a rajz egyensúlyának felfedezésében, a kompozíció felépítésében. Ez a skicc kicsit divatrajz-szerű, a test arányai nyújtottabbak, a csípő keskenyebb, mint az eredetin és a lábak is közelebb vannak egymáshoz (ebből adódóan aztán persze a bal váll is kissé feljebb emelkedik). 


A cél azonban az eredeti rajz, tartás hű ábrázolása: a végleges változat tehát már ennek az arányait követi. A részletek kidolgozottak, de nem túlságosan, hisz ez még csak ceruzás rajz, mely a kihúzással nyeri el igazi formáját.


Amandának azonban van egy másik énje is: igazából ö Jiman, egy nagy hatalmú cigány varázslóasszony, Margali Szardos Bajoroszágban született lánya, aki maga is mágikus képességekkel rendelkezik. Erre utal neve is: Magik. Öltözete igazi szuperhős-öltözet: testét (már ahol) csillogó króm borítja, hátán nehéz anyagból készült palást. Szeme tüzes parázsként világít a homlokát ékesítő két szarv alatt.


A figura megragadása ismét a póz anatómiai vázával kezdődik, amit – nem könnyű tartásról lévén szó – részletesebben is ki kell dolgozni. Az eredeti rajz ebben kivételesen nem sok segítséget nyújt, a ruházat és a kiegészítők sok mindent takarnak - „rekonstruálni” kell a csípő, a törzs, a vállak pozícióját.


Magik arca is egyedi. Lobogó haja, égő szemei, a kar helyzete az eredeti arányok szerint.


A kész ceruzarajz elkészítése több fázisból áll: az első a póz – és az anatómiai arányok – vázlatos felépítése, majd a kidolgozás... Szuperhősnőnk megszületett!

A szuperhőst szuperhőssé, a képregényt képregénnyé – grafikai szempontból mindenképp – az ábrázolás nyelve teszi. Ez a nyelv megtanulható – fázisról fázisra végig vezetve az érdeklődőt számtalan kézikönyv, képregény-iskola nyújt ebben segítséget. S egy sorozat, amit néhány éve itt, a blogon kezdtünk el...