Van
egy kedves barátom, aki nagyon sokat tett a klasszikus magyar képregény
értékeinek megőrzéséért. Tisztes polgári foglalkozása mellett sok éve
gyűjti, rendszerezi a magyar képregénytörténet darabjait, digitális úton
rögzíti a lassan szétmálló papír által évtizedek óta őrzött lapokat,
szeretettel és nagy hozzáértéssel gondozza a képeket. Nincs egyedül: sok
képregényt szerető gyűjtővel, rajongóval közösen végzik ezt a munkát. A
külföldi megjelenések felkutatásában határon túli magyarok is
segítenek. A hivatkozások mindig pontosak, ha több változatban jelent
meg a történet, előbb-utóbb mindegyik feldolgozásra kerül. Nem csak a
képregény klasszikus értékei menekülnek meg így a feledéstől, de a már
elhunyt alkotók emlékezetét is sikerül megőrizni a következő generációk
számára.
|
A második Huba-történet nyitóoldalának fennmaradt, eredeti rajza |
Gyűjteményét mindig készséggel osztotta meg velem - úgy gondoltam,
illendő lenne ezt egyszer végre meghálánom. Nem nyomtatott oldallal vagy
másolattal, hisz neki aztán tényleg megvan minden, ami a magyar
képregényben valaha is megjelent. Végül a
Nincsen tövis rózsa nélkül című
Huba-történet
(Hahota, 1989) egy oldalának megrajzolása mellett döntöttem – rögzítve,
és lehetőség szerint elemezve az egyes munkafázisokat és az azok
eredményeként létre jött állapotot is. Az első, még elnagyolt ceruzás
vázlattól e kihúzott, szövegbeírással kiegészített végső oldalig - ahol
most kivételesen meghagytam a segédvonalakat is - négy lépés vezet,
ezeket próbáltam szemléltetni.
|
Megsárgult lap egy régi gyermeklapból - a Nincsen tövis rózsa nélkül negyedik oldala |
A „nulladik fázist”, a skicc készítését a rekonstrukció során kihagytam
(nyomtatásban már megjelent oldal rekonstrukciójáról van szó), bár a
későbbi munkát ez határozza meg. A forgatókönyv elolvasása (és az írótól
kapott részletesebb vagy kevésbé kidolgozott utasítások) alapján a
rajzoló elképzeli a jelenetet, kockákra, plánokra bontja az eseményeket.
Az elnagyolt forgatókönyv tág mozgásteret ad, a részletes képutasítás
inkább már segíti az ábrázolást, de meg is köti a rajzolót: az alkotói
fantázia korlátok közé kényszerül. Néha a rajzoló is „belenyúlhat” a
szövegbe - az én szerzőim legalábbis sosem sértődtek meg, ha egy-egy jó
poénnal színesebbé tettem a történetet. A skicc az oldal felosztás és a
képkocka vázlata. Itt tervezzük meg, hova kerülnek majd a
szövegbuborékok, milyen legyen az oldalkép, a szereplők beállítása.
|
... s a 26 éve elkészült eredeti oldal |
A
Hahota
11x15 cm-es zsebkönyv-formátumban jelent meg, a tükörméret 8,5x12 cm
volt. Ez maximum két képsort jelentett oldalanként. Másfélszeres
nagyítást használva 13,5x19,5 cm-es eredetiket készítettem. 89-ben 2B-s
és 3B-s ceruzát, a papírboltokban kapható legegyszerűbb filctollakat és
persze tustintát, az igazán vékony (0,1-0,2-es) vonalakhoz a műszaki
rajzolók speciális tollkészletét használtam. Ma már tetszés szerinti
vastagságú kihúzó tollak közül lehet válogatni, igaz, tustintát hiába
kerestem a sarki papírboltban. Az A/4-es méretre vágott DIPA karton
rosszabb minőségű (puhább, morzsolódóbb), mint amihez negyedszázada
szoktam, és olyan üzletet, ahol minőségibb papírt tartanak, még nem
sikerült találnom. Mint ahogy hiányzott régi, döntött lapú rajzasztalom
is. Most egy aládúcolt keményfa könyvespolc-elemen dolgozom, amin
tixóval tudom csak rögzíteni a rajzokat…
|
Az első munkafázis - a vázlatos ceruzarajz |
A nyers
ceruzarajz a tulajdonképpeni kompozíció felépítése. Helyükre kerülnek az
ívek és egyenesek, s a szövegbuborékokkal együtt kijelölik a kép fő
elemeinek helyét. A rajzok a vázlatolási technikából adódóan még
szögletesek, darabosak, a vonalvezetés – itt 3B-s ceruzával dolgozom –
könnyed. Az első rajz Huba és a Télapó tárgyalását ábrázolja: központi
alakja Télapó, aki gyanakvóan nézi a kép jobb oldalán öntudatosan lebegő
Hubát. Télapó összehúzott szemöldöke, feszült testtartása, Huba lazán
gesztikuláló szellemkeze közvetíti a hangulatokat. A dögös szerkóba
öltöztetett, édességeket felszolgáló krampuszlányok csak „hangulatkeltő
elemek”, arcuk szándékoltan kifejezés nélküli. A második képen a talpig
nagyképűségbe öltözött (s ezzel a
kimondottakkal szemben épp az ellentétes eredményre számító) Huba adja
át „megbízója” provokatív üzenetét. Túljátszottan nyegle, mégsem lehet
haragudni rá. Itt a szívószál „cikkcakjának” is szerepe van: a
villámszerű vonalvezetés dinamizmust visz az egyébként a megjelenítendő
szöveg értelmének megfelelő, „bemerevedett” pillanatba. A záró kép pedig
a Télapó vára, a távolból szemlélve: a plán választása a MICSODA?!
felháborodott ordítás felerősítését szolgálja. A „sötét foltokat” úgy
terveztem, hogy az első képen Huba székének támlája a másodikon a kockát
felülről lezáró árnyékolt félkörív kapcsolódjon egymáshoz.
|
Második munkafázis - a ceruzarajz kidolgozása, a szövegbeíráshoz a segdévonalak felvitele |
A második fázis a vonalak
finomításáról szól. Itt inkább már jól kihegyezett 2B-s ceruzát
használok, nagyon óvatos, nem erősen a papírra nyomva vezetett vonalakat
alkalmazva. A kihúzásnál majd erősebb kontúrokat kapó vonalakat inkább
csak finomítom, kerekítem, ahol kell, és elsősorban a mikroelemek (szem,
száj, kéz, ruhadarabok) finom megrajzolására összpontosítok. Nem kell
minden elemet ceruzával is megrajzolni, de mindennek jelezni kell a
helyét, hogy a kihúzáskor aztán igen vékony rajztollal fejezzük be. A
nagy, fekete felületek ceruzás besatírozása is felesleges. A buborékokon
belül meghúzom a segédvonalat a szövegek későbbi beírásához. Jobban
szerettem előre nyomtatott és beragasztható szövegekkel dolgozni,
ami nem csak olvashatóbb volt, mint a kézzel rótt sorok, de lényegesen
kevesebb munkát is jelentett. A betűrajzolásban ugyanis soha nem voltam
jó. A Népszavánál és a Magyar Ifjúságnál hosszú ideig rajzolt betűket
használtak, a Füles egy igen rövid időszak után áttért a nyomtatott
szöveg használatára. A grafikusok nagyon megbecsülték a
szövegrajzolóikat: ez érthető is volt, hisz a ceruzás vázlat elkészülte
után ők dolgoztak a lapokkal és nagyon nem volt mindegy, hogy milyen
állapotban kerülnek vissza a munka folytatásához.
|
A harmadik fázis - az erős kontúrok kihúzása tussal |
|
A harmadik fázis a
vastagvonalas kihúzás. Ehhez 0,5-ös tollat használok. Először a
képkeretek, buborékok kapják meg a körvonalakat. A kisebb árnyékolt
felületeket is besötétítem. Ott, ahol később a nagy fekete foltok a
körvonalakkal érintkeznek, meg kell húzni a szegélyeket, amivel majd a
fekete tónus találkozik – ez csökkenti a hibák lehetőségét. Aztán a
lényegesebb (immár vékonyabb, 0,2 mm-es) háttérelemek és a távolnézetből
szemlélet objektumok következnek. Tényleg furcsa volt mindazt
rostirónnal megrajzolni, amihez régen a fröcskölésre és más önálló
cselekményekre hajlamos csőtollak voltak csak képesek. Ez a fázis nagy
önfegyelmet igényel, csak azokhoz az elemekhez szabad hozzányúlni,
amelyek tényleg a 0,5-ös (vagy nagyobb) vonalvastagságért kiáltanak. Sok
grafikus a kontúrozáshoz inkább ecsetet használ. Fazekas Attila mestere
ennek a technikának, mely látványosabb, ugyanakkor jóval nehezebb és
munkaigényes is. A rajzon egyébként látható, hogy a ceruzás
segédvonalakat a kihúzáskor nem mindig kell követni, mindkettőnek más a
funkciója.
|
A végleges, tussal kihúzott képregény-oldal |
A negyedik fázisban készül el a végeleges kép. Kihúzzuk a vékony
vonalakat, előbb ceruzával, majd tollal beírjuk a betűket. Az elmúlt
évtizedekben nem lett szebb a betűírásom, sőt. Végül feltesszük a „nagy”
fekete foltokat. Néhány perc pihentetés után jöhet a puha radír, aztán a
kép ellenőrzése, az esetleges hiányosságok pótlása. Aztán a következő
oldal… Így ment ez, lapról lapra, minden történetem esetén. A leghosszabb, egyszerre leadott történetek talán a Bucók voltak (24 oldal), a Mi Világunkban
6-8 oldal fért be egy folytatásba. 1990 után felhagytam a rajzolással -
az eredetik egy szekrényben porosodtak évtizedeken át, a Hahota egykori
példányai pedig a könyvespolcon. Mígnem 2013-ban kedves barátom, a
magyar képregénytörténet nagy krónikása, a gyűjtők Első Polgára s a régi
ritkaságok kiadója, Kiss Feri el nem határozta, hogy albumot készít Cser Gábor,
a legendás szerkesztő és forgatókönyvíró tiszteletére. Ebbe a
kiadványba Huba második történetét is fel kívánta venni - ám miután az
album megjelentetését nagy alakban, s főként színesben tervezte, muszáj
volt a régi lapokat átszerkeszteni. Ezt kedves barátunk, Kroboth Jenő - yuyu - vállalta - az eredmény pedig magáért beszélt.
|
Az újratördelt oldal (és a szöveg újraszedése) - Kroboth Jenő barátunk - yuyu - munkája |
|
Az átszerkesztett változat - Haui József színezésével |
Cser
1942-ben született Budapesten. Vegyésztechnikusból lett újságíró,
1969-ben a pajtás munkatársa - hogy aztán egész, hosszú pályáján
megmaradjon a gyermekeknek szóló s ifjúsági lapkiadás területén. Előbb
belső munkatárs, majd szerkesztő lett, aki a hetvenes-nyolcvanas évek
minden kiadványának - így a Hahotának is - megvalósításában
közreműködött, s közben számtalan képregény-forgatókönyvet is írt. A
magyar képregény legkiválóbb alkotóival - Zórád, Endrődi, Sajdik -
dolgozott együtt. Ő írta a két Huba... történet forgatókönyvét is,
aminek elkészítésére aztán 1989-90-ben engem kértek fel. 1991-ben a Dörmögő Dömötör főszerkesztője lett - s ma néhány év kihagyás után újra az. Tündéri alakjait, a kismackókat kiváló barátom és alkotótársam, Haui József kelti számról számra életre. Ő vállalta, hogy a színes album kedvéért felújítja, kiszínezi a yuyu által digitálisan feljavított rajzokat - örök hála és köszönet ezért neki.
|
2015-ben aztán egy kiadvány apropóján újra előkerült a 26 éve készült képregény... |
Az album
most, az őszi képregénybörzére megjelent - benne (Cser Gábor más,
emlékezetes munkái mellett) az én sok évvel ezelőtti, kép- és
formavilágában teljesen megújult történetemmel. Boldog örömmel vettem
kézbe, s közben ahhoz is kedvem kerekedett, hogy elmondjam a blog
olvasóinak születésének és újjászületésének történetét. A cikk írása
közben eszembe jutott, milyen jó érzés is volt egykor az elkészült
képregényban vagy egy-egy könyv illusztrációiban egyben gyönyörködni,
egymás mellé rakott lapjain végignézni. Nagy öröm volt a régi lapok
rekonstrukciójának folyamata, s még nagyobb újjászületésük, a mostani
megjelenés - az, hogy oly sok év kihagyás után belekóstolhattam az
alkotásba. Huba szavaival: portörlő legyek, ha értem, hogy bírtam ki
ennyi ideig nélküle!