2015. január 25., vasárnap

Bucó, Szetti, Tacsi - és egy régi kiadó emlékezete (V 2.0)




A Táltos, Magyarország első, a nyolcvanas évek derekán színre lépett „magánkiadója” a Rákóczi úton, egy nagy és elegánsan berendezett polgári lakásban székelt. Marosi László volt a kétszemélyes családi vállalkozás csapatában a könnyen fellelkesedő, a kiadói szakmát ismerő és őszintén szerető „kreatív”, a kifinomultan udvarias menedzser, mindig elegáns, halk szavú, de páratlanul biztos ízlésű felesége pedig a papírmunka, a pénzügyek felügyelője. Az üzleti alapokon működő magyar könyv- és képregény-kiadás megindulása sokat köszönhet nekik. Én pedig személy szerint rengeteget.

A Bucó-figurákat begyakoroló vázlataim sajnos nem maradtak fenn - ezeket a ceruzarjazokat 1986 nyarán egy könyvjelző-tervhez készítettem
Marosi - ügyesen manőverezve az egyéni- és csoportérdekek, a politika és magánszféra között - mindig a közönség ízlésének, érdeklődésének színvonalas kiszolgálására törekedett. Behozta a szépen illusztrált Disney-meséskönyveket és kiadta Zórád történelmi képregényeit. Megjelentette Komor Vilmos, a híres karnagy lányának emlékiratait és – felesége neve alatt – 101 híres magyar recept gyűjteményét, kiadta Krúdy emlékeinek szakácskönyvét és a Képes Bibliát. A hangsúly azonban színvonalon volt, mert giccset sosem adott ki: valahol a határon mindig sikerült megállnia. 

Akkori bemutatkozó portfólióm dísze-virága, a 85-ben készült Star Wars-illusztráció
Folyamatosan keresett új, eladható szerzőket, történeteket és rajzolókat. Zórád felhívta Marosi figyelmét a munkásságomra, s némi szervezkedés után 1985 végén sor került az első személyes találkozásunkra. Vittem egy mappányi mintarajzot, olyan történetekről, amit szívesen elkészítettem volna. Zórád tanácsát követve inkább ceruza-rajzokat. 

Jókai redivivus (fénymásolat allapján)
Ami akkoriban a képregényben nagyon „ment”, a sci-fi volt – ezt próbáltam a Táltos fő profiljával, a gyermekkönyv-kiadással összeházasítani. Amerikai mintára két-három kiadványtervet készítettem, az Erno című, tizenéveseknek szóló ifjúsági történethez, egy „klasszikus”, dögös macás űr sci-fihez (Időkút) egy Jókai-adaptációt (Astarte rózsája), melyet én – a kiváló író más műveivel együtt – hajlamos voltam a fantasy egyik előfutárának tekinteni. 


"Ez a nő kell nekem!"  - aztán mégis másként alakult... (fénymásolat alapján)

Star Wars rajzomat látva Marosi elégedetten dünnyögte: „Hiszen maga tud rajzolni!” Nem meglepő módon legjobban a sci-fi képregény (amibe a Fazekastól ellesett trükkel megpróbáltam ifjú önmagam is belerajzolni) ötletén lelkesedett fel: „Ez a nő kell nekem” – mutatott rá a mintaoldal lencsi szemű szőkéjére. Aztán úgy alakult, hogy az Időkútból, de a gyermekeknek szóló sci-fiből – bár készült hozzá néhány kifestett rajz – sem lett történet. 86 elején viszont Marosi egy másik ajánlattal keresett meg. A már futó Bucó-sorozathoz keresett Békési Sándort váltó rajzolót. 

Bucó Táltos-képregényt olvas...
Ilyen jellegű munkát korábban sosem csináltam, tehát mindenképp nagy bátorság volt részemről belevágni. Nagy könnyebbséget jelentett, hogy Marosi a színezést „profi” rajzfilmes kifestőre bízta, azaz nekem csak a vonalas rajzokat kellett elkészítenem. Ehhez viszont először meg kellett tanulni a Békési megalkotta figurákat. Jó pár hét elment a gyakorlással, számtalan ceruzarajz készült. Az eredménnyel Marosi elégedett volt – én nem annyira, hisz én aztán láttam a különbséget.

Első Bucó-füzetem. Még a borító sikerült a legjobban...
Megkaptam az első forgatókönyvet – ez volt a Bucó, Szetti, Tacsi újabb kalandjai a repülőversenyen. Marosi a rajzolásba sosem szólt bele, bár ha valami nagyon nem tetszett neki, újra kellett csinálni. Szabad kezet adott a szöveg kisebb-nagyobb átírásai, a történet kiegészítései vonatkozásában is. Éltem bőven ezzel a lehetőséggel. Az első füzet borítója nem volt jó, de lényegesen jobban sikerült, mint a legtöbb belső oldal... Mindent összevetve kevesebb kelt el belőle, mint az utolsó Békési-füzetből.   

A Forma-1-es füzet eredeti borítórajza

A folytatás szerencsésebben alakult. Marosi több kiadvánnyal is „rákészült” a 86-os első budapesti Forma-1 versenyre: a három nyelven kiadott, sok-sok színes fotóval illusztrált kézikönyv mellett egy Bucó-füzettel is. 

Azt hiszem, itt sikerült "elkapnom" a képregény-készítés mesterségét...
Ezt a történetet már jobban szerettem, sikerült jobban „ráérezni” a figurákra. Egy kézikönyvből „kitanultam” az autóversenyzést (korábban és ezt követően sohasem érdekelt). Dániel, az eb instrukcióit („kanyarnál lassan be, gyorsan ki”) e tudás birtokában írtam hozzá az eredeti szöveghez. A kifestés is sikerült, bár a színezőnek én közvetlenül nem tudtam utasításokat adni, így aztán néha nem pontosan úgy alakult, ahogy elképzeltem. 

Képutasítások hiányában lényegében szabad kezem volt a rajzolásban - ki is használtam rendesen. Autók, autók, autók mindenütt...
Még két füzetet készítettem – a budavári kalandot és az akadályversenyt, bár kicsit bonyolította a dolgokat, hogy 86 őszétől megkezdtem még hátra lévő katonai szolgálatom letöltését. Panaszra persze itt sem lehetett okom: mint az Igaz Szó külsőse, a Zrínyi kiadó állományába kerültem, s két hét emlékezetes kalocsai tiszti kiképzés után egyenruhát aztán hónapokig nem láttam. Még azt is sikerült elfelejteni, a Kerepesi úti szerkesztőségi épület több száz faliszekrényéből melyikbe sikerült elzárni - utolsó napomon hat órámba került megtalálni elveszett dolgaimat.

Persze azért volt egy határ. A Forma-1 eredeti rajzaiba becsempésztem Ecclestone mellett a kor pilóta-sztárjait, Keke Rosberget és Alain Prost-ot is. Marosi nem díjazta: hamarjást ki kellett egy ártatlanabb jelentre cserélni
A budavári kalandot nagyon élveztem: az Igaz Szó szerkesztőségében az egyik feladatom a Budavár visszavételének 300 évfordulóját köszöntő kultúr- és hadtörténeti sorozat gondozása volt, ehhez illeszkedett a gyerekeknek szóló, kalandos történet is. A sztori ugyan kicsit bugyuta volt, az előző folytatásban még magabiztos gengszterként viselkedő banda-tagokat Marosi most éppen gügyögős kisovisra vette, viszont a történet nem nélkülözte a nevelő szándékot.

A Budavári kaland címlaprajza, még ceruzában (fénymásolat alapján)
Hőseink visszaültek az iskolapadba, ám kalandvágyuk nem hagyott alább: mikor a Hírharangban a kiskutyák arról olvasnak, hogy kísértetek (naná, hogy a Főnök és csapata) rémisztgetik a kazamaták látogatóit, elindulnak hogy a rejtély nyomába eredjenek.

Autóversenyről - alsó tagozatba.
Ez a pedagógiai szándék vezérelte az utolsó, 1987-ben megjelent, a tanulmányi kiránduláson játszódó történetet is, ahol az ifjú olvasók tényleg hasznos ismeretekre is szert tehettek a gombákról, a tűzrakásról, erdő- és mezőjárásról. Grafikailag talán ez a folytatás sikerült legjobban - addigra már megtanultam mozgatni a figurákat. 
... és a dolgok kezdtek a helyükre kerülni
A főszereplők mellett Békési Sándortól egy csomó mellékszereplőt is „örököltem” (Dánielt, a tengerészsipkás öreg ebet, a papagáj-riportert s másokat), s alkottam újakat is. Rajzaim még mindig bizonytalan vonalvezetéssel, pocsék kihúzási technikával készültek - a boltban kapható legegyszerűbb filctollakkal, „sima” műszaki kartonra dolgoztam – de egyre összetettebb kompozíciókkal, plánokkal próbálkoztam.

Már a közelgő változás jele volt, hogy az Akadályverseny-füzetben a poszter megrajzolására Marosi Haui Józsefet kérte fel
Az általam készített négy történet külön kötetben is megjelent, s sok Bucó-rajz került be az ugyancsak 1987 elején napvilágot látott foglalkoztató könyvbe is. Mikor a nyomdából kijött kiadvány a kezembe került, ki is fordult onnan nyomban: hangulatosnak vélt borítórajzom helyett egy, szín-és formavilág tekintetében roppant dinamikus, ugyanakkor viszont igen randa valami került. Bánatom csak a felvett honorárium enyhítette, mely, a kötet vaskos terjedelmére tekintettel, nem volt éppen jelentéktelen.
A foglalkoztató-könyv borítója, ahogy én elterveztem...
A „brand” támogatására Marosi könyvjelzőket, órarendeket is nyomtattatott – jó pár ilyenhez kellett rajzot készítenem. A tiszai evezőstúrával már az idén hatvanharmadik születésnapját ünneplő kedves barátom, nagyapa-társam, Haui József folytatta a sorozatot, aki egészen más, professzionális és a fiatalabb olvasóknak jóval vonzóbb látványvilágot teremtett. Én ámulattal néztem a rajzait: a rajzfilmes világra jellemző arányok megjelenését, a könnyed vonalvezetést, a szépen kidolgozott, dinamikus háttereket s persze a színezést. 

Fiókban maradt lapok a Bucó-kalendáriumból

Marosi 86-87-ben több képeskönyvet is rendelt (versek illusztrációit, mint Weöres Sándor Télköszöntője és Kutyatára). Az utolsó, a Táltosnak végzett nagy munkám a Bucó-kalendárium volt: ez viszont nyomtatásban már nem jelent meg. Már 28 éve annak, hogy rövid, de gyümölcsöző együttműködésem a Táltossal véget ért: néhány hónap kényszerpihenő után a Képes Újság, majd 1988-tól a Mi Világunk szerkesztőségében folytattam tovább, 1990-ben pedig felhagytam a képregények készítésével. Körülbelül ekkor szűnt meg a Táltos is – s Marosi László is eltűnt a magyar kiadói életből. Több, mint két évtizeden át nem tudtunk róla semmit: Kiss Feri nagyon szerette volna őt elhívni a Képregény Kedvelők Klubjába vendégnek, de még elérhetőségét sem ismerte senki. Mígnem 2013 őszén jött a hír: kedves barátom, Haui József megtalálta őt. A hetven fölött járó, ma exportügyletekkel foglalkozó Marosi László készséggel állt rá arra, hogy vállalja a KKK-szereplést. 2013. október 31-re ki is tűzte Feri a jeles alkalmat, aminek fényét emelte, hogy a Bucó-sorozat másik két alkotója, az alakokat megteremtő Békési Sándor és a sorozatot megszűnéséig vivő Haui József is jelezte: részt tudnak venni a találkozón. Aztán két nappal a rendezvény előtt hír jött: Marosi kórházba került… A rossz idő miatt Haui Jóska sem tudott eljönni, így Kiss Feri végül Békési Sándorral és velem beszélgetett a régi szép időkről.

Egy a kalendárium kalandjai közül - januárra
Úgy jött ki az ülésrend, hogy középen volt a házigazda, mellette meg két egyetemi docens: az elmúlt évtizedekben bizony az életünk sokat változott, messze kerültünk a képregénytől: az egykori rajzfilmes Békési Sanyi mára a református teológia professzora, jómagam meg a BME oktatója lettem… Sanyi ma már nem rajzol – az oktatás, kutatás és az egyetem körüli ügyek lefoglalják minden idejét. 2013-ban épp én is haragszomrádot játszottam a rajzolással – így Bucóékra már mint „nyugállományú” alkotókként emlékezhettünk vissza. Haui Jóska viszont ma is alkot: szebbnél szebb gyermekrajzaival képeskönyvekben, lapokban találkozhat az olvasó – néha egy-egy illusztrációba azért Bucóékat is becsempészi. Aztán Marosi László kikerült a kórházból, s mintha mi sem történt volna, a régi lendülettel kezdte intézni ügyeit. A KKK-szereplést is vállalta: a találkozóra végül 2014. áprilisában került sor. Emlékezetes este volt: eljöttek a Táltos-könyvek, Bucóék régi rajongói, s eljöttek a fiatalok, az EpicLine alkotói – mindenki, aki találkozni szeretett volna a magyar könyvkiadás élő legendájával.

Négy kiskutya, aki képregény-történelmet csinált.
Marosi hosszan és kendőzetlenül mesélt a Táltos diadalútjáról: annak, hogy korai „kapitalista” indulását csakugyan összeköttetéseinek köszönhette, hogy sikereinek köszönhetően meglepően rövid idő meglepően sok irigyre és ellenségre szert tennie, hogy kiadóként, üzletemberként mikor döntött jól, s mikor követett el helyrehozhatatlan hibát, s bizony szó esett a kiadó meglehetősen gusztustalan módon történő kivéreztetéséről is. Nem akart utólag szépíteni a múlton: nem akart a Táltos kiadó mögé utólag sem bemagyarázni valamilyen kulturmissziót. Üzletemberként vezetett egy vállalkozást, olyan területen (könyvkiadás), ahol akkor nagy pénzek forogtak, s ahol nagy profit kecsegtetett. Végül ez lett a Táltos veszte is: mikor már nagyon ment az üzlet, elindult az állami kiadói szakma privatizációja, s jöttek a külföldi kiadók is, útban volt az első szabad, hazai, magánkezdeményezésre létre jött kiadói vállalkozás. Mikor megkérdeztük Marosit, látna-e fantáziát ma a könyv- vagy képregény kiadásban, csak csendesen rázta a fejét. „Nem azt kell eladni, amit mi szeretünk, hanem azt, amit a közönség szeret.” – foglalta össze a hitvallását. Kell hozzá persze fizetőképes kereslet és kiszámítható értékesítési kapcsolatrendszer is – ma ez mind hiányzik.

Nem kizárt, hogy Bucóék kalandjai egy napon folytatódnak - s mert a képregény világában minden megeshet, egy másik univerzumba kerülve akár egy mangában, valódi lányokként és fiúkként élnék tovább az életüket. De hogy juthatnak - haza?
Marosi László ma is üzletember, ma is kereskedő – sikeres export-import vállalkozást vezet. A világ legnagyobb piacával, Kínával áll kapcsolatban – és nem tervezi, hogy változtat ezen. De gazdag élete tapasztalatait szívesen megosztotta a fiatalokkal – tudott értékes tanácsokkal szolgálni nekik. Nekünk, a történet egykori alkotóinak és Bucóék közben felnőtté vált rajongóinak a sorozat élő valóság, de a negyvenes-ötvenesek közül is sokan emlékeznek még az első, s sokáig a legnépszerűbb hazai füzetes képregényére. Ők nem bánnák, ha a mese folytatódna - s még az sem kizárt, hogy ez a vágyuk egy szép napon teljesül…