1972 tavaszán a Pajtás Az újvári kaland címmel új képregény-sorozatot kezdett közölni.
Magyar történelmi tárgyú történet volt – ám nem a hazai mesterektől megszokott
stílusban, hanem egy izgalmas, addig csak a francia rajzolóktól látott képi
világot megelevenítve. Az akkor 24 éves rajzoló neve - Fazekas Attila – a
lap lelkes olvasói számára még ismeretlen volt, néhány éven belül azonban az
egész ország megismerte… A következő évtizedekben több száz képregényt
készített, s ma is töretlen lendülettel alkot. Több időt töltött már a képregény-rajzolói
pályán, mint Zórád, Korcsmáros vagy Sebők Imre, a legendás „három
testőr”, akik mellett büszkén vállalta a negyedik szerepét. Életműve lenyűgöző,
csak a képregény legnagyobb mestereihez mérhető. Jellemezhetnénk úgy, mint a
magyar képregény klasszikus korszakának utolsó mohikánját – ugyanakkor ő volt az első igazán képregény-sítlusban dolgozó magyar
rajzoló, s aki később elég bátor volt ahhoz, hogy széttörje a hagyományos
képregény-oldal szerkezetet. Keze alatt művészetté nemesedett az addig kommersznek
mondott, lenézett műfaj. A hetvenes-nyolcvanas években
sokakat erősített meg abban, hogy érdemes megpróbálni – utánoztuk stílusát,
lopdostuk rajzait… Számos, szakmai életútjára összpontosító beszélgetés,
interjú készült már vele. Ezek számát magam is szaporítottam: 1988-ban a Képes
Újság gyermekrovata számára arról kérdeztem, mit tanácsol leendő
képregény-rajzolóknak. "Gyakoroljanak!" - foglalta össze tömören a lényeget. Én megfogadtam a tanácsát... Siklósi Erika – hitvesem – A nagy titok
kapuja című, 1994-ben megjelent könyvéhez aztán Attilával is
készített egy
interjút – meglehetősen személyes
hangút. Ennek (no meg egy korabeli fotónak, s néhány emlékezetes
rajzának) közreadásával köszöntjük Erikával a pályatársat és barátot, –
s köszönjük meg a magyar képregénnyel
töltött több, mint négy évtizedét...
Fazekas Attiláról
kijelenthetjük, hogy ma ő az ország legjelentősebb képregény-rajzolója.
1972-ben a Pajtásban jelent meg az első képregénye, Az újvári kaland
címmel, két évvel később követte a Fekete ablakok című. Aztán a Népszava
külsőseként egyenesen ívelt felfelé pályája. Több mint 100 regény adaptációját
rajzolta meg a Rab Rábytól a Ben Hurig, ami Amerikában bekerült
az író emlékére alapított múzeumba is. Magyarországon az első képregény füzetek
között találhattuk a Sportpropaganda kiadásában megjelent Focisulit. Emellett
rajzolt karikatúrákat is, például a Népszava levelezési rovatának.
Húsznál több könyvet illusztrált, többek között a Tarzan-sorozatot. Az
első magyar képregényhőst, amellyel sorozatban találkozhattunk, ő alkotta meg Botond
néven. Én még diáklányként figyeltem fel azokra a rajzaira, melyek a Fülesben
jelentek meg. Aztán, mivel egy időben férjem is képregényeket rajzolt, közel
kerültem a szakmához, így Attilával is barátok lettünk, de soha nem
beszélgettünk arról, minek köszönheti sikereit. Amikor felhívtam telefonon,
kicsit meglepődött. - Engem a könyvedbe? - kérdezte. Kezdeti ódzkodása
ellenére végül sikerült meggyőznöm, így le tudtunk ülni, beszélgetni.
- Hogyan lettél képregény rajzoló?
- szegeztem neki a kérdést.
- Bár rajzolni és olvasni mindig
szerettem, de a véletlenek sorozata segített erre a pályára. Húszéves koromig
tengerészkapitány akartam lenni. Ebben két dolog akadályozott meg: nem szerettem
a matematikát, ezért nem vettek föl a tengerészeti főiskolára, a katonaságnál
pedig a visszereim miatt alkalmatlannak nyilvánítottak, így még matróznak sem
állhattam be. A jogi karhoz nem kellett a matematika, s mert egyébként jó
tanuló voltam, oda felvettek. Másfél évet el is végeztem. Mellette
kedvtelésből rajzoltam. A Fülesben láttam egy-két olyan munkát, ami példa
értékű lett számomra. „Házalni" kezdtem a képregényeimmel, s sikerült a
Pajtásnak hat oldalt eladni. Később a Magyar Ifjúságnál Mikulka úr
vett a szárnyai alá és karikatúrákat rajzoltatott velem. Ő ismertetett össze Zórád
Ernővel és Cs. Horváth Tiborral, aki a magyar képregény háború utáni
újjászületésétől, vagyis az ötvenes évek végétől a legismertebb alkotó páros
voltak. Ezzel kapcsolatban van egy érdekes sztorim. Zórád megkért, hogy a Törökfejes
kopja című művéből három oldalt másoljak le. Olyan jól sikerült, hogy a
mester nem ismert rá, hogy a két rajz közül ő melyiket készítette.
Rab Ráby |
- Mi volt akkor a
foglalkozásod?
- Egy címfestőnek segédkeztem,
legtöbbször a táblákat felcsavarozni a vendéglők falára. A festésben azért nem
segítettem neki, mert zavart a festékszag. Egyébként csak rajzolni szerettem, a
színek soha nem vonzottak. Kis idő múltán Cs. Horváth Tibortól megkaptam a Rab
Ráby szövegkönyvét, amit majdnem száz folytatásban kellett megrajzolni. A
Népszava rendelte meg tőle és éppen nem talált rajzolót. Nem kellett rábeszélő
tehetségnek lennie, hogy otthagyjam a címfestőt. Cs. Horváth-tal nagyon jó,
mondhatni baráti kapcsolat alakult ki köztünk. Gyakorlatilag egészen haláláig
menedzselt. Ettől kezdve csak az volt a dolgom, hogy rajzoljak. Mielőtt a
rajzból éltem volna, nyárig dolgoztam valahol (például a Zrínyi Nyomdában),
kerestem úgy 1200 Ft-ot egy hónapban és elmentem nyaralni. Amikor rajzolóként
tízezreket kaptam, nyaralásra már nem maradt időm. Pedig szükségem lett volna a
pihenésre. Szerencsére később ez is megváltozott. Ám ezért az időszakért mindig
előre kell dolgoznom, viszont tudom, hogy a két legszebb nyári hónap az enyém
és a Balatoné, a vitorlásé.
A Neutron-akció |
- Az emberek azt hiszik, hogy
az ilyen munka teljes szabadságot jelent.
- Igaz, hogy senki nem írja elő,
hogy mikor dolgozzam, de ez attól függetlenül rabszolgamunka marad. Ez nyugaton
is így van, de amíg Alex Raymondnak egy évet adtak, hogy a Flash
Gordon-sztorit kidolgozza, náluk minden tegnapra kell. Kivételes eset, ha
egy hetet tudok az előkészületekre fordítani. Általában csípőből kell tüzelni.
Ez azt jelenti, hogy amint megkapom a megbízást, másnap már rajzolni kell.
Egyszer eltörött a lábam, de már a harmadik nap székre kellett polcolnom, hogy
rajzolni tudjak.
Nyolcvan nap alatt a Föld körül |
- A kezedet sose féltetted?
- Nem, bár egyszer foci közben
kiugrott a kulcscsontom, s meg kellett műteni. Három hétig nem mozgathattam a
jobb kezemet, de amint picit javult, már dolgoztam. Ebből is láthatod, a
rajzolás számomra belső kényszer. Ha egy napot kihagyok, már „betegnek"
érzem magam. Csak akkor nem akarok rajzolni, ha vitorlázom.
- Kijelenthetjük, hogy
szerencsés ember vagy, és a pályád töretlenül haladt előre?
- Igen, ebből a szempontból
nagyon szerencsés vagyok.
- Te ezt véletlennek tartod?
- Igen. Sebők Imre, az új
magyar képregényt megalkotó hármas Zórád, Korcsmáros Pál melletti nagy
alakja a hetvenes évek elején már idős és beteg volt, kellett a helyére valaki.
Véletlen, hogy én akkor bukkantam fel. Az egész országban összesen három képregény
rajzoló élt, mind a három idős. Viccesen azt szoktam mondani, hogy a sors
könyvében ez volt megírva számomra.
Időtörés |
- Csak viccesen, vagy hiszel
is benne?
- Nézd, a vallás csak a kultúra
szintjén érdekel. Istenben nem hiszek, de a sorsban talán mégis. Azt mondanám,
hogy valami van, de soha nem foglalkoztam ezzel igazán. Feleslegesnek tartottam
azon gondolkodni, miért vagyok, és ki vagyok, amikor dolgozhattam, és ez
teljes mértékig kielégített. Zórád Ernő mondta, amikor szóba kerültek erdélyi
őseim, hogy azok „güzük". Ebben igaza volt. Vagy teljes odaadással
csinálok valamit, vagy sehogy.
- Ha már szóba került,
ismered-e önmagadat?
- Tudom, mire vagyok képes, mit
lehet tőlem elvárni. Nem nyújtózkodom tovább, mint ameddig a takaróm ér.
- Mi a legfontosabb számodra
az életben?
- Azt csinálja az ember, amit
szeret. Az összes többi utána jön, a család, a szeretet és a békesség.
Csillagok háborúja |
- Hogyan lehet ezt elérni?
- Volt egy periódus, amikor az
érettségi után a mélyben voltam, amikor nem tudtam mit kezdeni magammal. Nem
sikerült a tengerészet, aztán megpróbáltam a Képzőművészeti Főiskolát s a
színművészetit is (megint csak sikertelenül), majd tanárnak felvételiztem
történelem-földrajz szakon, de oda sem vettek fel. Hiába volt jeles érettségim,
hiába voltam tehetséges, nem sikerült egyik úton sem elindulni.
- Talán mert egyik út sem lett
volna helyes...
- Így van. Utólag belegondolva
nem lett volna jó, ha felvesznek a képzőművészetire, mert nem tetszett, amit
ott csináltak. Évekig fejet meg aktot rajzolni nagyon unalmas lett volna. Ha a
festészetet választom, akkor a századforduló romantikus szellemében csináltam
volna történelmi tablókat. Kinek kell az manapság?
Blood kapitány viszontagságai |
- Hogyan jutottál túl ezen az
időszakon?
- Arra emlékszem, hogy nagyon
nehéz volt. Bár nem mutattam. Általában nem tárom a világ elé az érzelmeimet,
mivel zárkózott típus vagyok. Nagyon mély letargiában éltem. Tulajdonképpen a
rajzolás húzott ki. Az elszenvedett kudarcokat „kirajzoltam" magamból.
Megőriztem azt a grafikát, amit végső elkeseredettségemben készítettem,
pszichológusoknak kincsesbányának bizonyulna. Egy apokaliptikus kép, ami
egyébként azt is bizonyítja, hogy Dürer metszetei milyen hatással
voltak rám. Halálfejtől nőig mindent láthatsz rajta.
A kiberneroszok tündöklése és bukása |
- A nősülés...
- Tulajdonképpen egymásra
találtunk. Egy helyen dolgoztunk, a Zrínyi Nyomdában. Egy évig titokban jártunk
együtt, aztán egyszerre léptünk ki a „könyvgyárból", és pár hónap múltán
összeházasodtunk. Ez 23 éve történt, azóta „boldogan élünk, míg meg nem
halunk".
A titkok bolygója |
- Hány barátod van?
- Viszonylag kevés, és ők is a
gimnáziumból maradtak meg. Mivel külsősként dolgozom több lapnak, a
szerkesztőségekben előkelő „kívülálló" maradtam. Talán hiba volt, hogy a
kapcsolatteremtésre nem fordítottam sok gondot, de nem vagyok bratyizótípus.
- Számíthattok-e egymásra a
barátaiddal?
- Szerencsére nem volt olyan
szituáció, hogy ki kellett volna próbálni.
Botond születése |
- A politika mennyire
befolyásolja az életedet?
- Most mondhatnám azt, hogy az
egyetemet is azért hagytam abba, mert nem tetszett, ahogy az akkori politikai
nézeteimet elnyomták, de ez igazából csak ürügy. Jobban szerettem rajzolni, és
az egyetemet nem tartottam fontosnak. Igazából az életemet a politika nem
befolyásolta soha. Annak idején én is rohangáltam március tizenötödikén a
tüntetőkkel, de el nem kaptak, mert gyorsabban futottam, mint a rendőrök,
úgyhogy nyoma sincs a dolognak. Legfeljebb családi szinten tudok botrányt
kavarni, mert nem rejtem véka alá a nézeteimet, és a feleségem félti a
gyereket emiatt. Azon kívül a sporttársaimmal keveredek gyakran vitába nézeteim
miatt.
A csodacsatár |
- Hol sportolsz?
- Érettségi után kezdtem
intenzíven focizni, de mindenféle ellentét miatt abbahagytam. Utána a
Történelmi Haditorna Klubba jártam vívni, lovagolni, kaszkadőrködni. Ennek a
karriernek egy lábtörés vetett véget. Utána még évekig versenyszerűen vívtam a
BSE-ben, majd 36 évesen, immár öregfiúként tértem vissza a focihoz. Az
Elektromosban kiegyensúlyozott, jó baráti társaságot találtam.
A Fekete Lovag |
- Azon kívül mi a hobbid?
- A vitorlázás. A tengerészettől
kaptam a nagy pofont, de a sóvárgás megmaradt. Persze később kiderült, hogy
csapnivaló tengerész lettem volna, mert nagyon unalmas számomra egy hosszú
tengeri út. A Balaton teljesen más, nem lehet leírni, milyen szép és jó dolog
ott vitorlázni. Beteg lennék, ha nyáron nem tölthetnék heteket a hajómon.
Egy magyar nábob |
- Mit olvasol szívesen?
- A történelemmel kapcsolatos
regényeket szeretem. Kedvenc íróim Dékány András, Rónaszegi Miklós, Dümmerth
Dezső, László Gyula. Ez az érdeklődés segíti a rajzolást is.
- Van-e időd televíziót nézni?
- Amikor dolgozom, akkor
bekapcsolom a tévét, és időnként odapillantva hallgatom az országgyűlést.
- Rajzaid folytatásokban
jelennek meg. Mi a véleményed a folytatásos filmekről?
- Idegesítenek. Engem senki ne
kötelezzen arra, hogy várjak a folytatásra. Természetesen ez üzletpolitikai
szempont, ezt meg is értem, de annak ellenére sem szeretem. Én képregényt sem
olvasok, csak szakmai szempontból nézem őket. Az érdekel, hogy milyen grafikailag,
milyen a képvilága. Az viszont igaz, hogy gyerekkoromban Korcsmáros
Nyomorultakja miatt olvastam el az eredeti könyvet.
Kárpáthy Zoltán |
- Mik a vágyaid?
- Ifjúkorom óta arra vágyom, hogy
az olvasmányélményeimet megrajzolhassam. Van egy listám arról, hogy melyik
kedvenc könyveimet szeretném megcsinálni képregényben, de azok sajnos nem
kellenek a kiadóknak. Ezért találtam ki a Botondot, a saját képregény lapomat,
de nem sikerült életben tartanom. Sajnos... Pedig volt benne történelem, akció,
sci-fi, kaland, humor, még gyerekrajzokat is megjelentettem.
- A fiad nem akar rajzolni?
- Jól rajzol, de szerintem
keveset. A rajztehetség nálunk családi hagyomány, apám, nagybátyám, nagyapám is
igen tehetséges volt. A gyereket nyomasztja az én rajztudásom. Szerinte az övé
nem lesz soha olyan, hiába prédikálom neki, hogy csak gyakorolnia kellene.
- Időnként elmegyünk színházba,
de csak a gyerek miatt. Egy jó darabot szívesen megnéznék, de a körülmények
zavarnak. Múltkor is egy bodorított hajú nő ült előttem, semmit nem láttam
tőle. Egyfolytában tekergethettem a nyakamat. Moziban tíz éve nem voltam,
utoljára a Robin Hoodot néztük meg. Ebből a szempontból kényelmes
vagyok.
Miss Mustang |
- Ha jönne egy jó tündér, mit
kívánnál?
- Elsősorban az ország
helyzetének kellene megváltoznia. Azt kérném, húzzon ki bennünket az
adósság-csapdából és adjon egy nemzeti érdekeket képviselő kormányt. Aztán a
Botondnak kellene egy jó menedzser, aki legalább annyira szívügyének tekinti,
mint én. Mert hiába rajzolok tele egy csomó oldalt, ha nem tudom eladni. Ha a Botond újra megjelenhetne, a harmadik
kívánságra már nem is lenne szükségem.