2014. december 2., kedd

Büszke Botond megdöngeti a közöny kapuját – Három történelmi képregény Fazekas Attila magazinjának új számában



A december 6.-i Hungarocomixra időzítve az idén huszonegyedik alkalommal jelenik meg Fazekas Attila képregény magazinja, a Botond. Örülnénk persze, ha nem kellene mindig egy kerek esztendőt várni az új lapszámra – de a kiadvány (mint a mai képregény piacon oly sok másik) én- és önfinanszírozású: egyrészt a szerző magánkiadásában jelenik meg, másrészt az alkotó-kiadó új megjelenésre csak akkor gondolhat, ha már megtérült az előző befektetése. Az első tíz szám leginkább Attila legnépszerűbb, leghíresebb tudományos-fantasztikus képregényeinek (Űrkalózok fogságában, Csillagok háborúja, Terminátor, Perseus kapitány…) újraközlésével jelentkezett: ezek később önálló sorozatot kaptak (Sci-fi klasszikusok képregényen), melynek utolsó füzete (A Mohács kommandó) tavaly jelent meg.

 
Gazdagon kidolgozott hátterek, szép kompozíciók, harsogó meditterrán kékség – az ókor hangulata kel életre Fazekas rajzain
A kilencedik számtól a Botond – kimondatlanul is - a magyar történelmi képregény magazinjává vált: minden évben múltunk valamely jeles eseményének, korszakának emléket állító irodalmi alkotások képregény-változatával találkozhattak a lap olvasói. Van miből válogatni: Fazekas gazdag munkásságának közel negyedét teszik ki az ilyen tárgyú alkotások. Bár az idei Botondból sem hiányzik a magyar témájú képregény, a „fő” történet az ókorban játszódik - Móra Ferenc Aranykoporsója harminc évvel ezelőtti első megjelenése után most ismét napvilágot lát. A nyomdai előkészítést – szokás szerint - Kroboth Jenő, yuyu végezte el – a borító színes címlapja (Attila rajzának felhasználásával) két kiváló képregény-rajzoló, Sváb József és Téjlor munkája.

A történet főszereplői: Quintipor, a császár fia és Titanilla, az ifjú nobilissima
A történet 1984-ben, a Füles akkori első húsz számában jelent meg. Móra 1932-es regényéből Cs. Horváth Tibor írt egy egészen kiváló forgatókönyvet, mely rendesen hagyta „hömpölyögni” a cselekményt, az alkotói pályája első szakaszának zenitjén járó, beérett művészetű, minden tekintetben professzionális alkotóvá vált Fazekas pedig nagyon szép, nagyon látványos, a megszokott három képsávos ábrázolás határait már feszegető, korhű „szuperprodukciót” rajzolt meg. Az ábrázolás megközelítése – valószínűleg tudatosan – filmszerű: izgalmasan váltakozó plánok, „kameraszögek”, nagy részletességgel megrajzolt hátterek adják a hitelesség élményét.

Móra regénye a nagy keresztényüldözések korában játszódik
A történetet magát dicsérni pedig felesleges: Móra Ferenc, a „soktudományú ember” megírta – s jól írta meg. A forgatókönyv nem szakad el az eredeti cselekménytől, bár Cs. Horváth szükségszerűen nagyon sokszor tömörít. Elsősorban a szereplőket hagyja beszélni, az átkötések, a szöveges narráció inkább a hangulatokat érzékelteti, s (ha szükséges) azt a „mögöttes” eseménysort világítja meg, amelyben az olvasó „belép”, s ahol a történet szereplőivel találkozik. A változatos helyszíneken játszódó történet kontúros, lendületes vonalakkal kihúzott rajzai mögött harsog a mediterrán kék, az épületek, a belső terek gazdagon díszítettek, a térábrázolás minden képkockán hibátlan. A hajviseletek, ruhák, ékszerek, fegyverek stb. a Fazekastól megszokott pontossággal jelennek meg - alapos kutatások eredményét tükrözik.

A Dózsa György nyitóoldalához Attila rajzolt főcímet is készített
Nem csak szép, de értékes alkotás tehát az Aranykoporsó képregény-változata. Annál sajnálatosabb, hogy a könyv más adaptációitól – színmű, opera készült belőle – eltérően ezt nem nagyon tartják számon. Biztos örvendetes, hogy ma már rovásírással készült változata is elérhető, de alighanem azok a nebulók, akik évről évre kötelező olvasmányként találkoznak a művel, e gazdagon illusztrált, látványos változatnak jobban örülnének, s talán több hasznukra is lenne iskolai tanulmányaik során. A Botond mostani számába a negyven oldalas történet kétharmada fért csak bele – az, hogy a két főszereplő fiatal szerelme beteljesedik-e, csak a folytatásból tudják majd meg az olvasók.

Történelmi alakok…
Mint ahogy a Botond 21. számában indult másik két képregény esetében is... Mindkettő megalkotására egy-egy évforduló ösztönözte az alkotót: a Dózsa György esetében a nevéhez kötött parasztfelkelés fél évezredes, A nagy háború esetében pedig kitörésének centenáriumi évfordulója. Eltérő hangulatú, megközelítésű alkotások ezek – az alkotó személye, Fazekas a történelmi témák iránti érdeklődése kapcsolja össze őket. A Botond olvasóinak először talán fel sem tűnik majd, hogy az Aranykoporsó és az új történetek megalkotása óta eltelt három évtized – a rajzok stílusa, hangulata ugyanis mit sem változott. A Dózsa kicsit bátrabban, szabdalt oldalkompozíciókban, látványos csatalejelentekkel lép elénk – A nagy háború fegyelmezett képkockákba szorítva, a Népszava csík-képregényeinek hangulatát felidézve. Az utóbbi különlegességét a képi hitelesség igen magas fokára való törekvés adja: a művész a történelmi események szereplői saját arcukkal, gondosan megrajzolt portrékkal kelti életre.

…és szavak, melyek történelmet írtak.
Hogy lesz-e folytatás, nem kétséges – a kérdés az, hogy milyen formában, s mikor. Botond, a kis termetű, de büszke magyar nem adja fel: évről-évre feltűnik Bizánc kapuja előtt, hogy bárdjával rést üssön az érdektelenség, a klasszikus magyar képregény hagyományaitól elfordult közöny erős kapuján. S előbb-utóbb ez a kapu engedni fog neki…


A képregény megvásárolható a december 6.-i Hungarocomix-on, a Roham Bárban,  vagy 1500 forintos áron itt megrendelhető közvetlenül a szerkesztőségtől.